Waar wordt de morfine voor medisch gebruik geproduceerd? Meer specifiek: waar zijn de plantages voor papaverbollen die er voor nodig zijn?

Als bekend is morfine een populaire pijnstiller die onder de Opiumwet valt. Deze wordt gewonnen uit papaverbollen. Morfine kan weer dienen als grondstof waar na een chemische bewerking heroine iit geproduceerd wordt. Hoe doet de farmaceutische industrie dit? Wordt er papaver geteeld voor medisch gebruik en zo ja, waar? Staat er een groot hek om die plantages? Of wordt morfine tegenwoordig synthetisch geproduceerd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (1)

Morfine is een in de geneeskunde veelgebruikt krachtig narcotisch analgeticum (pijnstiller). De apotheker Friedrich Sertürner isoleerde in 1804 het alkaloïde morfine (C17H19NO3) als een van de werkzame bestanddelen van opium.

De naam morfine is ontleend aan de god Morpheus uit de Griekse mythologie.

Hoewel morfine in principe geheel synthetisch gemaakt kan worden, wordt de grondstof waar morfine uit wordt geëxtraheerd (de ruwe opium) nog steeds door de papaverplant geleverd. Het is zo de oudste aan de mens bekende pijnstiller.

Deze producten komen van de plant "Papaver somniferum", die o.a. welig groeit in China en Turkije, als gewas met grote witte, roze of purperen bloemen. De vruchtdozen worden ingesneden en afgeschraapt. Het bruinachtige vocht dat aldus vrijkomt is de ruwe opium, die naar ammoniak ruikt en voorkomt onder de vorm van bruine pasta of donkerbruine blokjes of latjes. Een plant levert ca. 5 gram ruwe opium en opium bevat ca. 15% morfine.

Morfine is een alkaloïde (stikstofverbinding) die getrokken wordt uit opium. Morfine vindt men zowel in oplossing als in poeder. Morfine wordt vooral als pijnstiller gebruikt in de medische wereld, doch omwille van het sterk verslavend karakter wordt dit gebruik beperkt gehouden
fremar