Hoe werkt een cortisone injectie op de langere termijn?

Als je een cortisone injectie (+ pijnstilling) krijgt in je SI gewricht neemt dit een evt ontsteking en pijn weg heb ik gelezen. Echter begreep ik ook dat het alleen een symptoom bestrijding is.

Dus als ik het goed begrijp komen de klachten altijd weer terug als de injectie is uitgewerkt, omdat de injectie niet de oorzaak weg neemt?
En als je heel slecht loopt, kan zo'n injectie dit dan volledig herstellen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
13.4K

Antwoorden (2)

Een ontsteking is geen infectie. In jouw geval gaat het blijkbaar om een 'steriele ontsteking', dus een ontsteking die niet door bacteriën wordt veroorzaakt, maar bijvoorbeeld door overbelasting of slijtage.

In zo'n geval kun je de ontstekingsverschijnselen (zoals pijn, zwelling) onderdrukken met corticosteroïden, zoals een cortisone-injectie.

Als het alleen om overbelasting gaat (denk aan sporters), en je de overbelasting kunt voorkomen, kun je dus beter worden na zo'n injectie. Maar als het om slijtage gaat, blijft de irritatie bestaan, en zullen de klachten na verloop van tijd terugkomen.

Zonder pijn zul je waarschijnlijk beter lopen, maar als het gewricht vervormd is door de slijtage en/of ontsteking, blijft dat natuurlijk wel een rol spelen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een cortison injectie kan de ontsteking definitief verhelpen. Het hoeft dus niet een tijdelijke oplossing te zijn. Als de oorzaak van die ontsteking opnieuw tot overbelasting, irritatie en dus weer een nieuwe ontsteking leidt, dan kan nog eventueel een tweede injectie worden overwogen, maar beter is het de oorzaak aan te pakken. Kortom, een klacht kan dus ook definitief verdwijnen en vaak lukt dat ook wel. Cortisoninjecties moeten echter niet te vaak op dezelfde plek worden gegeven, en worden toegediend door iemand die goed kan prikken, dat wil zeggen heel nauwkeurig kan lokaliseren. Te veel of te vaak cortison kan leiden tot atrofie, zeg maar, het wegkwijnen van het weefsel ter plekke van de spuit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
maar als er iets van slijtage is of scheefstand oid dan lijkt me niet dat dit overgaat door een injectie?