Kent er iemand een middel om te stoppen met clozan (benzodiazepin) om alsnog te kunnen slapen ?

Ik neem al meer dan 20 jaar clozan, en blijkbaar mag je dit maar enkele weken nemen. Nu ben ik aan het afbouwen en voel me stukken beter. Graag zou ik hier helemaal mee willen stoppen maar ik kan echt de slaap niet vatten als ik niets neem. Bestaat er een gezonder alternatief ? Liefst niet homeopatisch want daar geloof ik niet in.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
13.4K

Het beste antwoord

Clozan werkt verslavend wat het inslapen betreft, als je het langere tijd gebruikt, wat het inslapen moeilijk maakt zonder Clozan. Het beste kun je in samenwerking met je arts op zoek gaan naar een alternatief, maar je hebt met een beetje geluk ook voldoende aan de middelen die bij drogisterij en apotheek in de vrije verkoop zijn, zoals valeriaan of melatomine, maar je zal een hogere dosering nodig hebben als een persoon die nooit iets geslikt heeft.Ga geen middelen samen met Clozan gebruiken, zonder overleg met je arts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed antwoord: ga in overleg met de dokter!
Melatonine kan in hogere doseringen dan op het potje staat (wordt bijvoorbeeld voor adhdpatienten ook zeer fors verhoogd.
Hier in huis neemt iemand 0,5 mg om goed in te kunnen slapen. Had eerst slaapmedicatie en het gaat nu heel redelijk
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+1 Met behulp van een arts op zoek gaan naar een oplossing is hier het beste denk ik. Het is echt lastig om na 20 jaar gebruik van een benzodiazepine weer helemaal zonder te kunnen. Misschien dat ook een zeer langzaam afbouwschema met een langwerkende benzo zoals diazepam uitkomst kan bieden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het probleem is dat ik mijn dokter had gevraagd iets voor te schrijven dat minder schadelijk is, zodat ik stilaan kan afbouwen. Hij heeft dus weer een benzo voorgeschreven, en het lezen van de bijsluiter heeft ervoor gezorgd dat ik die rommel uit mijn lijf wil. Ik ben al straf geminderd en voel me een stuk fitter als vroeger met het gevolg dat ik nog klaarwakker ben als de meeste mensen gaan slapen. Nu slaap ik max. 4 uur, wat veel te weinig is natuurlijk. Ik ga doorbijten en hopen dat ik ooit terug kan slapen zonder medicijnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Knap dat je al een stuk geminderd bent, bouw het heel geleidelijk af, misschien red je het dan zonder andere middelen. Lukt het echt niet (wel even volhouden, want je lichaam is gewend aan hulpmiddelen), dan kun je melatonine of valeriaan proberen. Probeer je huisarts duidelijk uit te leggen dat je wil stoppen met benzodiazepine. Hij/zij hoort naar je te luisteren en als hij/zij denkt dat dit beter is voor jou, dan hoor je duidelijkheid te krijgen over het hoe en waarom.
Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is nu het absurde van heel de medische toestand.
Ga gewoon naar de supermarkt en daar vind je wel iets anders en nu komt het, dat vrij verkrijgbaar is en als het moet neem je er wat meer van. Dit is de waanzin toch nabij.
En als dat niet helpt dan ga je naar de slijterij en dan koop je iedere dag een fles sterke drank en kap je die achterover. En als het nog niet helpt neem je alles tegelijk. Waar zijn we in Godsnaam mee bezig, te absurd om te beschrijven.
Ik heb mischien makkelijk praten, omdat ik goed slaap, maar slapeloosheid is meestal een symtoom, dat te wijten is aan een ander probleem. Probleem is dat een dokter, vooral in Nederland, zo snel mogelijk resultaat wil, waarop hij zich concentreert op de slapeloosheid en minder op het echte probleem.
Het zelfde geldt voor de kinderen met ADHD. Die worden ook vol gepomt met medicatie. Maar dat het probleem ligt bij het feit dat de jeugd tegenwoordig niet meer buiten speelt, voetbalt, rent en zich niet moe maakt, maar daarentegen de ganse dag achter de computer of tv zit en zich vol duwt met voedsel met een zeer grote energiewaarde, met dit feit word er geen rekening gehouden.
50 Jaar terug waren wij te moe om ADHD te hebben.Wij lagen iedere dag half dood van vermoeidheid in ons bed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar er zijn ook veel mensen die graag willen dat de arts iets voorschrijft om snel van de klacht af te willen, het is jammer dat er zo weinig echt gepraat en geluisterd wordt, wat ook veel artsen nalaten te doen. Wat niet wegneemt dat als je stopt met de medicatie, je 1,2,3 van de klacht af bent, in veel gevallen komt deze in ergere vorm terug, of krijg je andere klachten door het verslavende effect. Het is wel te hopen dat je arts dan ook voor je klaarstaat, met meer dan een pen en een receptenblokje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik snap je punt @jumper, maar je gaat wel erg vlot door de bocht. Bijvoorbeeld melatonine is een stof die ook in je lichaam voorkomt. Net als bij depressie en diabetes kun je soms zelf te weinig van een stof aanmaken, dan kun je dat vervolgens 'gewoon' aanvullen.
Wat je bij de drogist kan kopen is vaak natuurlijk spul. Vanaf de oertijd gebruikt men al planten en kruiden om te genezen, wie zijn wij dan om te zeggen dat je gewoon meer naar buiten moet...
Slapeloosheid kan je leven goed kapot maken, en als je hele dagen buffelt en tóch slaap je niet, dan kunnen er ongelukken gebeuren!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Janlast inderdaad je kan suplementen toevoegen, zoals je opnoemt, maar dan gaat dat wel onder dokterstoezicht
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ben al met 3 kwart minder bezig, dus bijna zo goed als gestopt.. van de week heb ik helemaal niets genomen en 10 uurs aan een stuk geknort ;-)

Andere antwoorden (3)

Slapen doen we om ons lichaam en hersenen te laten rusten. Om te kunnen rusten moet je moe zijn en mischien zit daar het probleem.
Probeer eens een activiteit te zoeken waarbij je uw lichaam vermoeid.
Ik ben er mij van bewust dat er duizenden redenen zijn waardoor iemand niet kan slapen, maar ik denk dat er veel slaapmiddelen kunnen weg gelaten worden wanneer die personen eens wat meer zouden bewegen. Docters spelen daar een grote rol in maar gemakshalve geven ze de mensen dan maar een slaapmiddel. Krijgen ze het niet van de ene docter dan gaan ze wel naar een andere, want dikwijls gaat het niet over slapeloosheid maar gaat het over verslaving, gewoonte of gemakzucht.
Het is dikwijls zo dat de mensen op voorhand zeggen van" ik kan niet slapen zonder slaapmiddelen" zonder dat ze zelf geprobeerd hebben om in slaap te raken.
Maar je bent al goed op weg door af te bouwen, want een lichaam dat verslaafd is aan bepaalde middelen moet je natuurlijk de kans geven om zich terug aan te passen.
Maak je eens goed moe en kijk of je dan in slaap geraakt en hou dit vol, want het lichaam zal er alles aan doen om niet vermoeid te geraken.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal mee eens.. Muv mensen die wegens medische redenen niet kunnen slapen. Maar ook daarvoor werken slaapmiddelen averechts, op de lange termijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Flauw om een min te geven, zonder deze te redeneren, ik ben het niet geheel met je eens, maar heb je wel een plus gegeven, omdat er wel iets van waarheid in je verhaal zit. Vooral de zin: ik kan niet slapen zonder slaapmiddelen is waar, maar het zonder zelf iets geprobeerd te hebben? De meeste mensen die dit soort medicatie slikken, hebben al van alles geprobeerd om in slaap te komen en zijn zodanig aan de medicatie verslaafd, dat het niet verantwoord is om er zonder begeleiding van een arts mee stoppen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat bedoel je met een min te geven ? Ik zit nog niet lang op deze site, misschien een verkeerde manipulatie.. is in ieder geval zeker zo niet bedoeld. Alle commentaar is welkom voor mij hoor ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn kritiek was niet op jou gericht, het gaat over de minduim die is gegeven voor dit antwoord, dat kan iedereen zijn geweest, ik vind het flauw om daar geen uitleg over te geven. Als je er geen uitleg bij geeft kan niemand er iets mee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ Crea, inderdaad moet het stoppen met deze middelen het best onder dokterstoezicht gebeuren.
Spijtig in deze zaak is dat je zo gemakkelijk aan slaapmiddelen kan geraken. De industrie speelt daar een grote rol in want die hun winstmarges moeten minsten gelijk blijven. Het is zoals een visieuze cirkel. Als de fabrieken niets, of minder verkopen, dan is er ook geen geld voor verder onderzoek en blijft de medische wetenschap ter plaatse trappelen.
Hetzelfde zou je kunnen vergelijken met de electriciteit maatschappijen. Stel dat nu iedereen een passief huis zouden hebben zodat we onze eigen electriciteit aanmaken, dan kunnen de maatschappijen niet meer verkopen en dan vraag ik mij af wat er dan gaat gebeuren. hetzelfde geld voor de medicijnen. Ik ben er mij ook van bewust dat de oplossing die ik geef niet voor iedereen geldt
kamille thee, een warm bad, goed boek. doe ontspannende dingen drink geen koffie/cola voor het slapen gaan.
ook kun je flink sporten, word je lijf moe van en geeft rust, neem daarna een lekker douche en ga lekker liggen.
succes ermee! relaxen is de oplossing!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Al van oudsher drinken mensen een beker warme melk als ze lekker willen slapen, en volgens recent onderzoek is dat terecht.

Grijp nog even niet naar de slaappillen als je lekker wilt slapen. Pas geleden heeft een studie van Nederlandse bodem namelijk het bewijs geleverd dat warme melk drinken voor het slapen gaan een effectief middel is om deze klachten tegen te gaan.

Wetenschappers bestudeerden het slaapgedrag van vijftien vrouwen met matige slapeloosheid. Zij kregen de instructies om vier weken lang een uur voor het slapengaan een glas warme melk (250 mL) te drinken. De deelneemsters werden in drie groepen gedeeld: één groep dronk gewone melk, de tweede groep kreeg melk met tryptofaan en de laatste groep melk met magnesium en caseïne. Tryptofaan is een essentiële bouwsteen van eiwitten en vervult dus vele functies; het wordt in supplementen verwerkt als middel om onder meer de stemming te verbeteren, angstgevoelens te verminderen en lekker slapen te bevorderen. Caseïne is het belangrijkste eiwit in melk en het wordt bijvoorbeeld gebruikt als opwekkend middel, maar ook als onderdeel van een dieet.

Lekker slapen door melk drinken geen onzin.

Na de proefperiode van melk drinken bekeek men in hoeverre de slaapkwaliteit (gewoon lekker slapen), slaapduur, waakduur, het aantal keren dat men in de nacht wakker wordt en de slaapefficiëntie waren veranderd. De laatste factor geeft het totaal aantal uren slaap aan in verhouding tot het aantal uren in bed. Men vond inderdaad een positief effect op de slaapproblemen van de vrouwen. Na vier weken waren de slaapefficiëntie en de slaapkwaliteit duidelijk verbeterd en de slaapduur was door de melk drinken gemiddeld met een half uur verlengd. De melk die met tryptofaan was verrijkt, gaf geen betere resultaten dan de gewone melk. De melk waar magnesium en caseïne aan waren toegevoegd, leverde daarentegen wel betere uitkomsten om lekker te slapen.
Laten we dus vaker naar grootmoeder luisteren om lekker te slapen, want het zijn inderdaad soms simpele middelen die al een hoop verbetering kunnen geven. Wie dus een slaapprobleem heeft en niet vies is van een beetje melk drinken, heeft een makkelijk en goedkoop middel in huis om het ongemak te verminderen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik mis in het onderzoek een groep vrouwen die helemaal geen melk dronk... Op deze manier missen we informatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
waarschijnlijk een studie in opdracht van een pro melk organisatie, maar buiten het onderzoek om een goede tip!