Kan ik kwart aspirientje 500 innemen in combinatie met paracetamol 500?

Kwart Aspirine 500 als bloedverdunner voldoet niet voor hoofdpijn.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
25.1K

Antwoorden (3)

Zowel aspirine (NSAID) als paracetemol zijn basispijnstillers. Paracetemol heeft geen noemenswaardige wisselwerking met een dermate lage hoeveelheid aspirine, derhalve zie ik geen probleem dit te combineren.

Voor een pijnstillend effect zou je ook meer aspirine kunnen nemen, echter vermoed ik dat '1/4de aspirine' op een bepaalde basis tot stand is gekomen, dus dan lijkt me het inderdaad handig dit zo te laten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is niet gevaarlijk om deze combinatie in te nemen, maar het is voor pijnstilling niet zinvol. Het is beter om het bij één van de middelen te houden. Werkt één van beide niet voldoende, verhoog dan de dosis.
Dus of paracetamol 1000 mg per keer (maximaal 4 keer per dag) of aspirine 1000 mg per keer (maximaal 4 keer per dag).
Als je aspirine (acetylsalicylzuur) als bloedverdunner gebruikt, dan kun je ervoor kiezen om deze gewoon in de dosering te gebruiken die je gewend bent en daarnaast paracetamol te slikken. Paracetamol heeft in principe de voorkeur boven aspirine, omdat het veiliger is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is waar, dat heel strikt genomen aspirine een NSAID is. Aspirine (=acetylsalicylzuur) verschilt echt zodanig van de andere (meer typische) NSAID's dat het tegenwoordig eigenlijk niet meer ingedeeld wordt bij de groep van de NSAID's, maar bij de salicylaten.
Ook is het waar, dat aspirine in hoge dosering een pijnstillend effect heeft. Het wordt in deze hoge doseringen (meestal 500mg) ook bij de drogist verkocht. Toch heeft het in deze dosering vrij ernstige bijwerkingen. Niet de minste bijwerking is het ontstaan van een bloeding in het maag-darmkanaal. Aspirine wordt in veel lagere dosering (meestal 80-100mg) gebruikt als bloedverdunner. U zult begrijpen dat het bloedverdunnend effect en de bijwerking maag-darmbloeding geen handige combinatie is.
Aspirine is dan ook niet meer officieel geregistreerd als een pijnstiller; het komt ook in geen enkele artsenrichtlijn voor als zijnde een pijnstiller.

Dat uw kwart aspirine onvoldoende effect heeft op de hoofdpijn verbaast mij dus niets. U kunt dit het beste reserveren voor het bloedverdunnen en niet voor pijnstilling.

Paracetamol is een van de beste pijnstillers tegen hoofdpijn (werkt zelfs sterker dan bijvoorbeeld morfine, bij juist gebruik) Een normale dosering is 3 maal daags 2 tabletten van 500mg. Eventueel een paar dagen 4 maal daags kan wel. Als u bekend bent met lever- of nierproblemen dan kan er een andere dosering gelden; daarover zou u dan moeten overleggen met uw huisarts.
Paracetamol geeft geen interactie met aspirine, dsu u kunt dat veilig combineren met een kwartje aspirine.

Als dit nog onvoldoende werkt kunt u daarbij een van de (wel echte) NSAID's gebruiken. Dit zijn ibuprofen, diclofenac en naproxen. Voor de doseringen verwijs ik naar de bijsluiter aangezien die per middel verschillen.
Voordat u deze NSAID's gaat gebruiken raad ik wel aan te overleggen met uw huisarts. NSAID's kunnen veel maagproblemen geven, waaronder weer de bloedingen. Als u al bekend bent met maagproblemen of nierproblemen dan moet u deze middelen zeker niet op eigen houtje gaan proberen.

Als dit nog onvoldoende is, of als u de pijnstilling langer dan een paar dagen nodig heeft dan is het ook verstandig om een arts te bezoeken om te zien waar de hoofdpijn vandaan komt.