Is de opname van medicijnen of injecties minder wanneer je ergens een ontsteking hebt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6K

Antwoorden (1)

Dit is wel een erg globale vraag en daarom ook niet heel duidelijk te beantwoorden.

De opname van medicijnen, die je door moet slikken (dus pillen, drankjes, enz) zal in zijn geheel niet beïnvloed worden door een ontsteking aan bv je grote teen.
Zit de ontsteking echter ergens in je maag-darmkanaal dan kan dat weer wel van invloed zijn, meestal zal de opname dan wat trager gaan. Of deze verandering ook zo groot zal zijn, dat je er echt rekening mee moet houden hangt van een groot aantal factoren af, waaronder de eigenschappen van het medicijn, de uitgebreidheid en precieze plaats van de ontsteking, enz.
Bij hevige diarree kan de opname van medicijnen wel duidelijk verstoord zijn. Dit komt dan echter niet zozeer doordat het medicijn minder snel opgenomen wordt, maar doordat het medicijn te snel door de darmen gaat. De darmen hebben dan gewoon niet genoeg tijd om het medicijn op te nemen. Soms kunnen tabletten of capsules dan in zijn geheel teruggevonden worden in de ontlasting.

Voor medicijnen, die worden ingespoten, geldt ook dat de opname niet wordt beïnvloed door een ontsteking elders in het lichaam.
Als het medicijn echter in een ontstoken gebied wordt ingespoten, dan zou ik verwachten dat het medicijn eerder sneller dan langzamer opgenomen wordt. In een ontstoken gebied staan de bloedvaten wijder open (vandaar dat bv ontstoken huid roder wordt). Hoe meer bloed er stroomt hoe makkelijker (en dus sneller) de opname gaat.
Er bestaan ongetwijfeld redenen om in een ontstoken gebied te prikken, maar over het algemeen is dat iets wat je probeert te voorkomen. Van tevoren is niet in te schatten hoeveel sneller het medicijn opgenomen wordt, dit maakt het adviseren over vervolg doseringen erg lastig tot bijna onmogelijk. Dit nog afgezien van het feit, dat zo'n injectie pijnlijk zal zijn.

Tot slot kan je je voorstellen, dat een injectie per ongeluk in bijvoorbeeld een abces gegeven wordt. Het abces heeft een wand die opname van medicijnen bijna onmogelijk maakt. De opname in zo'n geval zal te verwaarlozen zijn.
Overigens ken ik geen indicatie om dit met opzet te doen.