Tot hoeveel eenheden kan je stijgen met insuline spuiten als diabeet?

Als diabeet (type 2) moet ik, naast pillen innemen, ook insuline spuiten. Inmiddels is dat opgelopen tot 28 EH.
Nu vraag ik mij af: tot hoeveel kan je gaan (op voorschrift natuurlijk) met spuiten, dat kan toch niet "eindeloos", iedere keer krijg ik te horen dat ik méér eenheden moet gaan spuiten: totdat ik me 'lekker' voel...
En wat als dat nou eens niet dáár aan ligt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In deze vraag staat in de reacties een 72: http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/gezondheid/medicijnen/eh-eenheden-insuline-keer-keer.270609
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Theoretisch @Pelle, zou dat dus een patiënt van 72 kilo moeten zijn, begrijp ik (uit het antwoord van @Tacuma). Stel nu dat je 100 kilo zou wegen, zou je dan 100 EH moeten spuiten, of [weet je nog mijn vraag (over dameskleding) en jouw antwoord met de foto van de bruid van 363 kilo?] zou deze bruid dus 363 EH moeten spuiten?
Lijkt me niet, lijkt me véél te véél, maar ik ben een leek, dus...?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geloof ook niet in het antwoord van de kilo's lichaamgewicht jodokus. Misschien is dat bij kinderen zo bij type 1.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is wel degelijk zo bij mensen met diabetes type 1! Mijn dochter is inmiddels 23, dus geen kind meer te noemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan is zij zeker geen kind meer! :)
Maar dat kwam misschien omdat je het over snoep hebt, je zette mij eerst ook op het verkeerde been, maar je hebt het ook over een internist en ik dacht dat kinderen alleen een kinderarts hebben!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik dit lees lijkt het bijna alsof het de bedoeling is zoveel mogelijk te nemen. (is natuurlijk niet zo, dat begrijp ik ook wel) Als je zeer weinig koolhydraten inneemt heb je ook nauwelijks insuline nodig.
Wel eens van een ketogeen dieet gehoord? (niet zomaar gaan doen, langzaam op/afbouwen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Jackd: is dat ketogeen dieet niet bedoeld voor body builders?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Koolhydraatarm_dieet
Ik kende het niet i.v.m. bodybuilding. (nu wel, maar volgens mij zijn de meeste nogal bang voor vetten, die gooien liever grote potten met suikers en eiwitten naar binnen, terwijl vetten zeer belangrijk zijn voor normale hormoon niveaus) Koolhydraat arm dieet is een betere benaming, dat klinkt ook wat minder eng.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de tip!

Het beste antwoord

Het verschilt wat je spuit en wanneer je spuit.
Ik werk met een bijregelsysteem naast tabletten.

1E kortwerkende insuline verlaagt de bloedglucose met 2.5 mmol/l.
15 gram koolhydraten laten de bloedglucose 2.5 mmol/l stijgen.
Deze regel geldt voor een gebruik van ongeveer 40 eenheden totaal
op een dag.

Bij hyper:
Glucose van 15 mmol/l of hoger: 4 E kortwerkende bijspuiten.
Glucose van 20 mmol/l of hoger: 6 E kortwerkende bijspuiten.

Voor maaltijd:
Lager dan 4 mmol/l - insuline met 2 E verlagen en spuiten na
de maaltijd
Hoger dan 8 mmol/l - insuline met 1 E verhogen
Hoger dan 10 mmol/l - insuline met 2 E verhogen
Hoger dan 13 mmol/l - insuline met 3 E verhogen
Hoger dan 15 mmol/l - insuline met 4 E verhogen

Maar dit is hoe het hier werkt. Je kan dus steeds meer gaan moeten spuiten, de mate van diabetes kan verergeren. Alleen zou ik dan kijken of er andere insuline of tabletjes zijn die beter bij jou beeld passen. Je beeld veranderd dus medicatie zou dan mee veranderen, niet enkel meer worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helder en duidelijk antwoord, +!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!

Andere antwoorden (1)

Over de hoeveelheid insuline per dag, zegt de internist van mijn dochter dat het ongeveer gelijk zou moeten zijn aan het aantal kilo's dat je weegt. Uiteraard zijn daarbij verschillen als je een dag meer zou snoepen, of juist minder zou eten, maar dit is volgens hem de richtlijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
En als toevoeging: mijn dochter heeft type 1, dus is volledig insuline-afhankelijk, gebruikt geen tabletten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat lijkt me sterk daar het maar zelden voorkomt dat iemand met type 2 72 eenheden spuit en de meeste mensen wegen dat gemiddeld wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de toevoeging staat ook wel degelijk dat het om type 1 gaat, en was bedoeld om aan te geven wat er als 'normaal' beschouwd wordt als maximum aan insuline. Mijn dochter spuit 4 keer per dag insuline; drie maal kortwerkende (ongeveer 16 eenheden per keer) en één keer langwerkende (20 eenheden per keer). Het gaat dus niet om alle eenheden insuline in één keer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! +