Welke medicatie kan Ritalin het best vervangen voor iemand met ADD?

Ik neem Rilatine al meer dan 2,5 jaar, ongeveer 3 pillen van 10mg per dag. Echter heb ik de laatste 5 weken het gevoel dat ze helemaal niet meer werken, ik kan me zeer slecht concentreren, ben voortdurend afgeleid en heb steeds meer de neiging om er meer van in te nemen. Bovendien ben ik erg prikkelbaar, angstig en voortdurend woedend. Ik heb op het internet gevonden dat dit eventuele bijwerkingen zijn die ook plots kunnen optreden. Heeft hier iemand ervaring mee? Want ik wil graag stoppen met ritalin, maar kan helaas niet zonder en ben dus opzoek naar het beste alternatief.

Groetjes,

een 24 jarige ADD'er

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb adhd en ik heb ook ritalin gebruikt maar ik stopte ermee omdat ik me heel erg leeg en somber voelde als ik ze nam. Nu heb ik dexamfetamine gekregen. Op school opletten lukt nog steeds niet goed, maar dat lukte met ritalin ook niet goed. Het werkt wel heel erg goed als ik thuis ben, ookal heb ik nog steeds moeite met werken als er veel geluid om me heen is.
Een groot nadeel is wel dat je goed moet uitkijken dat je ze niet te laat inneemt. De eerste dag heb ik om 8 uur, 12 uur en 3 uur één tablet genomen en die nacht heb ik helemaal niet geslapen. Je moet dit dus opbouwen voordat je het later in de middag gaat nemen.
Mijn stemming word eigenlijk beter als ik dexamfetamine neem, je voelt je zelfs soms euforisch. Dit geeft me aan de andere kant een slecht gevoel omdat dexamfetamine bijna hetzelfde is als speed (amfetamine).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat heb ik dus ook aan de hand eh, ik nam ze eerst in combinatie met antidepressiva en dat lukte vrij goed, maar nu dat ik ben afgebouwd ermee voel ik me enorm leeg en somber. Ik ga zeker eens dexamfetamine vermelden aan de arts. Maar heb je daar dan ook niet de neiging bij om steeds meer ervan te gaan gebruiken? Want dat gevoel heb ik dus degelijk met ritalin!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weten jullie wat ritalin precies is?
Het is een amfetamine die qua werking veel weg heeft van speed.
Vooral de effecten op de lange termijn komen overeen: gewenning en uiteindelijk werkt het niet meer.
Een groot probleem daarbij is dat de klachten vaak erger worden dan voor het gebruik van ritalin.
(tot zover zeg ik waarschijnlijk niks wat niet bekend voorkomt) De naam dexamfetamine geeft al aan dat dit soort effecten hiermee
ook te verwachten zijn. Je zou eens over o.a. magnesium(citraat) kunnen geen lezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn zoon heeft Methylfenidaat (kortwerkend en langwerkend) geslikt. Hij had na een tijdje dezelfde bijwerkingen (prikkelbaar, angstig, agressief). Uiteindelijk is hij helemaal gestopt met medicatie en is hij beschermd gaan wonen. Hij leert nu om zelf structuur in zijn leven aan te brengen, overzicht te creëren e.d. Voor hem heeft dit meer toegevoegde waarde dan medicatie.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik kreeg voor de ADHD Dipiperon voorgeschreven, omdat de Ritalin niet werkte. Ik heb ze van mijn 13e tot mijn 18e gehad, daarna spoelde ik ze door de WC omdat ik niet langer accepteerde dat mijn leven bepaald werd door een medicijn. Of de medicijnen echt hielpen? Ik weet het niet, in het begin was de dosis te hoog en lag ik alleen te slapen. Mijn ouders zeiden dat ze konden merken als ik mijn medicijnen gehad had. Maar dat betwijfel ik, ze schreeuwden altijd "Heb je je pillen al gehad? Vreet het hele pakje maar op!" Soms denk ik dat ik wat rustiger in mijn hoofd werd, met de medicijnen, maar impulsief bleef ik wel, en ben ik nog. Alleen wat meer gecontroleerd :-) Ik weet niet of dit medicijn nog steeds voor ADHD word voorgeschreven. Het is eigenlijk een antipsychotica, en dat is nou niet iets waar ik last van had :-S Dus achteraf vraag ik me ook af of ze me dit wel hadden mogen geven.

Het beste antwoord

Ergens in de reacties vraag je of het mogelijk is dat ritalin ineens niet meer werkt. En dat is zeker mogelijk. Uit onderzoek blijkt dat ritalin effectief is in het onderdrukken van de kerngedragingen van ADHD (waar ook het subtype onder valt dat in de volksmond vaak ADD wordt genoemd). Dus hyperactiviteit, afleidbaarheid en impulsiviteit. Uit het vervolgonderzoek op hetzelfde grote Amerikaanse onderzoek waaruit die effectiviteit blijkt, blijkt echter ook dat dat effect na twee à drie jaar niet meer meetbaar is. Het is dus normaal dat het middel na verloop van tijd niet meer werkt, en het verbaast mij altijd dat er zo weinig psychiaters zijn die dit aan hun patiënten vertellen.

Nu ben jij op dit moment natuurlijk niet geholpen bij de theorie en de wetenschappelijke data: jij merkte dat het je hielp, en daar wil je waarschijnlijk naar terug. Er zijn wel alternatieven te proberen, maar - en dit kan ik niet genoeg benadrukken - altijd alleen in overleg met je behandelend arts. Eventuele opties die je zou kunnen bespreken zijn het aanpassen van de dosis, tijdelijk stoppen en kijken of opnieuw opstarten weer het 'oude' effect geeft, een variant van hetzelfde middel proberen zoals de langwerkende varianten als concerta of equasym; het is dezelfde stof maar de reactie kan verschillen per patient, het proberen van een ander stimulans zoals dexamfetamine, of een middel als Strattera: een niet-stimulerend middel dat ook gebruikt wordt bij ADHD. En afhankelijk van wat jouw belangrijkste klacht is, kan andere medicatie nog in aanmerking komen, al zitten we dan wel in de off-label sfeer.

Daarnaast kun je natuurlijk kijken of er niet-medicamenteuze mogelijkheden zijn om je klachten in toom te houden. Veel ADHD'ers zijn erg gebaat bij regelmaat en begeleiding bij het plannen van activiteiten of taken. Ook het afwisselen van activiteiten en regelmatige pauzes en bepaalde 'gedachtenstop'-technieken (die een psycholoog je zou kunnen aanleren) of meditatie kan je helpen om je concentratie te verbeteren.

Je prikkelbaarheid, angst en boosheid zijn wel aparte aandachtspunten. Dat zou inderdaad een bijwerking kunnen zijn, maar je verwacht niet dat die bijwerkingen dan 'ineens' optreden. Het lijkt me goed als je dit bespreekt met je behandelend arts en je probeert de oorzaak daarvan te achterhalen - liefst vóórdat je eventueel een ander medicijn gaat proberen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartelijk bedankt voor uw uitgebreide reactie!
U heeft mijn vraag volledig beantwoord, ik heb al uw opmerkingen genoteerd en ga dit meenemen naar mijn arts voor overleg. Ik ben blij dat u ook een aantal alternatieve hebt vermeld, aangezien hier weinig over terug te vinden is op het internet. Ik ben nog niet bekend met de gedachtenstop-technieken en ben dus van plan om dit zeker eens uit te zoeken! Hartelijk bedankt!

Andere antwoorden (1)

Nooit zonder overleg met je behandelend arts, overgaan op andere medicijnen of veranderingen aanbrengen in je medicijngebruik, je arts kent je klachten, dus die kan bepalen, wat er bij je past.
Ritalin is dezelfde stof als methylfenidaat. De pillen zijn in principe onderling uitwisselbaar (hoewel er af en toe door patiënten lichte verschillen opgemerkt worden).
De werking van Ritalin berust op het (tijdelijk) blokkeren van de dopaminetransporter. Methylfenidaat is een stimulans en valt als zodanig onder de opiumwet. Het misverstand met deze term is dat een stimulans niet de hele patiënt stimuleert, maar alleen de 'rem'. Met de rem aan rijd je niet harder, maar heb je wel meer controle over je rijgedrag.
Deze blokkade door methylfenidaat houdt korter of langer aan, afhankelijk van de 'vertering' van Ritalin, die per individu verschilt en kan wisselen tussen twee en vijf uur, gemiddeld 3,5 uur. Deze verwerkingstijd is ook onafhankelijk van de leeftijd en het gewicht van de patiënt. Of u of uw kind nu Ritalin slikt, u zult zelf moeten uitvinden hoelang u met een pil doet. Het is erg belangrijk dat u deze tijd weet, want de frequentie van doseren hangt hiervan af. Het heeft weinig zin om elke vier uur een pil te nemen als de werking na twee uur al is gestopt. In de bijsluiter wordt helaas nogal eens gelezen dat de werking vier uur zou zijn.
Naast de werkingsduur van Ritalin moet ook de hoogte van de dosis worden bepaald. Ook dit is individueel bepaald en grotendeels onafhankelijk van leeftijd en gewicht. Uw kind kan een hoge dosis nodig hebben, terwijl u als volwassene met een lagere dosis toe kunt. In de bijsluiter staat dat de gemiddelde dosis 0,6 mg/kilogram lichaamsgewicht is, maar aan een gemiddelde heb je niets als je hierboven of hieronder zit. Vergelijk het maar met de 'gemiddelde bril'. Te zwakke glazen hebben niet veel nut, te sterke glazen ook niet, je ziet niet scherper, maar je krijgt er wel bijwerkingen zoals hoofdpijn van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Merci voor je antwoord! Ik ga sowieso naar de psychiater voordat ik overschakel naar een andere vorm van medicatie. Maar ik vroeg me toch af of het mogelijk was dat ritalin na 2,5 jaar plots geen effect meer heeft, of dat het aan iets anders te wijten valt. Bovendien vind ik het zeer moeilijk om te bepalen wanneer zo een pilletje is uitgewerkt. In het begin was het verschil drastisch op te merken, maar de laatste weken merk ik er praktisch niets meer van! Moest ritalin geen effect meer hebben, gaat dit dan ook niet het geval zijn bij concerta of andere alternatieven?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet deze vraag echt aan een arts over laten, die kent jou, die kent jouw manier van reageren, dat is de enige die jou een advies kan geven waar je werkelijk van op aan kan. Ik vermoedt dat het gewenning is en dat je de dosering aan moet passen, maar ik ben geen arts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zal ik zeker doen, hartelijk dank voor je reacties!