Heeft het zin om tijdens een antibiotica kuur al iets als b.v Yakult te nemen?

Antibiotica dood de goede en slechte bacteriën. Dus denk ik dat het geen zin heeft om b.v Yakult te drinken voordat de kuur is afgelopen.
Vind hier niks over,of ik lees eroverheen

2 jaar geleden
5.8K
Ritsuka
2 jaar geleden
Mijn huisarts raadde het wel aan, tijdens en nog 2 weken na een zware kuur.
TurfGraver
2 jaar geleden
Kwaad kan het niet, zin evenmin.
https://www.quotenet.nl/lifestyle/a186574/waarom-het-eigenlijk-raar-is-dat-u-nog-yakult-of-actimel-drinkt-plus-het-alternatief-186574/
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Beter een goed probioticum dan zo'n drankje. Scheelt zeker om al tijdens een antibioticakuur te beginnen. Alleen niet tegelijkertijd innemen. Nog beter ook wat voedingssupplementen omdat die antibiotica een aanslag zijn op je gezondheid. Onder andere vitamine B is belangrijk.

Antwoorden (1)

Er zijn deskundigen die de combinatie aanraden, dit met de reden dat de extra goede darmbacteriën mee helpen de infectie te bestrijden en dat deze bacteriën tegelijkertijd opnieuw aangevuld worden en de schade beperken aan het darmepitheel. Ook met het doel om de bijwerkingen van antibiotica, zoals diarree bijvoorbeeld, die u kan ondervinden, te verzachten. Toch is er discussie over dit onderwerp van gelijktijdig gebruikt. Het is belangrijk dat het probioticum verschillende stammen bevat en ook de juiste (dagelijkse) dosis moet hiervoor bepaald worden. Het kan daarom absoluut geen kwaad om tijdens een antibioticakuur een pre- en probioticum te gebruiken. Alleen is het moeilijk om in deze situatie een dosering te bepalen. Daarom verwijzen we liever naar uw behandelende arts of therapeut voor deskundig advies indien u reeds wenst te starten met een pro- en prebioticum tijdens een antibioticakuur.

Alle deskundigen zijn het wél erover eens dat na elke antibioticakuur enkele weken tot, in sommige gevallen, zelfs maanden, een probioticakuur geadviseerd dient te worden. Dit om herinfectie en blijvende verandering in de darmflora te voorkomen.
fremar