Moet je perse onderzocht zijn door een psychiater om ritalin te krijgen?

Stel je bent onderzocht door een psycholoog en die heeft ADD vastgesteld. Maar een psycholoog is geen arts en kan dacht ik geen medicijnen voor schrijven. Wordt het onderzoek van de psycholoog dan nog een keer gedaan door de psychiater of neemt hij de diagnose over. Hoe werkt dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.1K

Het beste antwoord

Een psycholoog mag inderdaad geen medicatie voorschrijven. Deze stuurt je dan meestal door naar de huisarts met advies, waarna hij het voor je voorschrijft.

Toegevoegd na 3 uur:
Correctie: n.a.v. onderstaand bericht ben ik gaan zoeken. Het is me niet duidelijk of huisartsen tegenwoordig geen ritalin meer mogen voorschrijven, maar als dat inderdaad het geval is, zal de psychiater dat in zijn plaats doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In dit artikel in Trouw uit 2003 wordt gesproken over een medisch specialist, dus dat hoeft niet perse een psychiater te zijn, is mijn indruk.

Alleen medisch specialist mag straks Ritalin voorschrijven
Van onze verslaggever − 19/06/03, 00:00
AMSTERDAM - Het geneesmiddel Ritalin mag binnenkort alleen nog door medisch specialisten worden voorgeschreven. Ritalin wordt vooral gebruikt door kinderen en pubers met de aandachtsstoornis adhd.

Nu nog schrijven huisartsen vaak Ritalin voor. Het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) werkt aan een richtlijn om dat te veranderen. ,,Adhd is een psychiatrische aandoening. Een psychiater moet dus ook oordelen of iemand eraan lijdt en Ritalin nodig heeft'', licht een woordvoerder van de NHG toe.

In 2001 werd 55 procent van de behandelingen met Ritalin ingezet door een medisch specialist, volgens de Stichting Farmaceutische Kengetallen (SFK). In de overige gevallen schreef de huisarts het middel voor het eerst voor.

Het gebruik van Ritalin neemt sterk toe. In 1997 werd het middel 66000 maal afgeleverd door apothekers, vorig jaar 208000 maal. De SFK schat dat 31000 personen het middel gebruiken. Driekwart van hen is jonger dan 19 jaar.

Toegevoegd na 4 minuten:
Hieruit kun je dus concluderen dat ook een psycholoog het middel niet mag voorschrijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een psycholoog mag het niet voorschrijven. Hij kan het wel aan je adviseren.
Ben je in behandeling bij een ggz instelling dan krijg je een afspraak bij de psychiater. Die gaat geen onderzoek doen, maar je hebt dan gewoon een gesprek met hem en hij zal vinger aan de pols houden. In het begin zul je elke 6 weken gesprek met hem hebben om te kijken hoe de medicatie aan slaat. Hij kan de dosering dan goed met je afstemmen.

Ben je niet in behandeling bij een ggz instelling maar bv bij een particuliere psycholoog dan kan de huisarts het voorschrijven. Eventueel in overleg met je psycholoog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De psycholoog geeft resultaten door aan de psychiater en de psychiater mag dan ritalin voorschrijven, er wordt niet opnieuw onderzoek gedaan.