Wie maakt de bijsluiter die door apothekers wordt meegegeven en wordt het "uitgiftegesprek" gebaseerd op die extra bijsluiter?

Ik mag lekker een maandje aan de antibiotica.
Vorige week opgehaald.
Voor 6,75 euro een uitgiftegesprek van 15 seconden gehad waarin me meegedeeld werd dat ik de pillen moest oplossen en dat ik ze met wat melk of yoghurt kon innemen.

Pillen mee, extra bijsluiter van de apotheek mee. Die uiteraard toch maar even gelezen.

Omdat antibiotica toch best wel heftige medicijnen zijn heb ik daarna toch de officiele bijsluiter van de fabrikant er eens bij gepakt. Hierop stond dat het beter was om geen zuivelproducten te gebruiken bij het innemen van de antibiotica, omdat dit de werking negatief kan beïnvloeden.

In de bijsluiter van de apotheek was hier niets over te vinden.
Ik vraag me dus af: Wie schrijft de "apothekersbijlage" doen de apothekers dat zelf of krijgen ze een soortement van samenvatting aangeleverd van de fabrikant?
En in hoeverre moeten apothekers die medicatie uitgeven de officiele bijsluiter gelezen hebben?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K
Ritsuka
9 jaar geleden
Die kosten van uitgiftegesprek moeten ze nu apart melden, normaal zaten die kosten er bij in en merkte je het niet, maar dit betaalde je normaal ook al.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je de apotheker al geconfronteerd met de tegenstrijdige informatie?

Het beste antwoord

Bij het ophalen van medicijnen bij de apotheek krijg je inderdaad vaak twee bijsluiters mee. De apotheek is verplicht de bijsluiter mee te geven die wordt meegeleverd door de fabrikant van het geneesmiddel. Deze wettelijke bijsluiter is het papiertje dat vaak heel klein is opgevouwen, meestal in hele kleine lettertjes is geschreven en veel (onbegrijpelijke) vaktaal bevat. Omdat deze bijsluiter dus vaak niet zo patiëntvriendelijk is, geven de meeste apotheken ook een eigen bijsluiter mee. De tekst van deze bijsluiter is meestal afkomstig van één van de twee grote partijen die deze teksten in Nederland maken: HealthBase of de Stichting Uitgifte Informatie (SUI). Deze teksten kunnen inderdaad afwijken van de fabrieksbijsluiter. Het is echter heel vervelend wanneer de bijsluiters tegenstrijdige informatie bevatten, zoals hier het geval lijkt te zijn.

Ik kan geen algemeen advies geven of antibiotica met water of met melk moeten worden ingenomen. Er zijn veel verschillende soorten antibiotica en dit hangt dus af van het soort antibioticum dat u krijgt. Een veel voorgeschreven antibioticum als doxycycline kan beter niet met melk worden ingenomen, maar dat krijgt u waarschijnlijk niet omdat dit meestal voor een week wordt voorgeschreven.

Apothekers horen te beschikken over voldoende vakkennis om verantwoord medicijnen uit te kunnen geven. Hiervoor hoeven ze niet alle bijsluiters gelezen te hebben en uit hun hoofd te kennen, maar ze moeten wel voldoende nascholing volgen en beschikken over een automatiseringssysteem dat de uitgifte van geneesmiddelen kan ondersteunen.