Hoelang is codeïne houdbaar?

Ik heb van de dokter ( denk dik 2 jaar geleden) codeïne gehad voor kriebelhoest.. Nu heb ik er weer last van en nog liggen thuis.. Kan dit kwaad na dik 2 jaar? Er staat geen houdbaarheidsdatum op.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
46.1K

Antwoorden (4)

Zo'n hoestdrank is ongeveer 6 maanden houdbaar. Dus : Niet doen. De werkzaamheid is teruggelopen en er bestaat een grote kans dat er bacteriële of schimmels in de hoestdrank zijn gekomen

Toegevoegd na 1 minuut:
Het je trouwens de drank of de pilletjes ?
Want de pilletjes zou je wel gewoon nog kunnen gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb pilletjes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De pilletjes zou je gewoon kunnen gebruiken.
Zolang ze altijd op kamertemperatuur hebben gelegen en niet in vochtige ruimtes dan is er niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tabletten, pillen (in strips) en poeders (in zakjes) zijn ongeveer drie jaar houdbaar. https://www.apotheek-kerkdriel.nl/pages/LSShowList_v3.asp?articleid=104518&listId=1338&ListElementID=25351&HTTPSHASH=
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij durft!!!! Een algemene richtlijn voor pillen gebruiken voor één specifiek middel is wel heel gevaarlijk. Paracetamol is 3 jaar houdbaar. Paracetamol met codeine is 1.5jaar houdbaar.
Op de verpakking (strip) staat een datum tot wanneer je ze kunt gebruiken, meestal ligt dat rond 1.5 tot 2jaar.

Daar jij vermoed dat de pillen al ouder zijn dan twee jaar zou ik je aanraden ze niet te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Medicijnen over de houdbaarheidsdatum (of wanneer je het niet zeker weet) altijd inleveren bij de apotheek. Ze kunnen een veranderde werking hebben en dat kan gevaarlijk zijn voor de gezondheid.

Toegevoegd na 28 minuten:
*Overigens hoort op elk tabletomhulsel een Exp.-datum te staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Codeine is als stof een stabiele verbinding.
Meestal zijn het 10mg pilletjes.
bewaard in een strip op kamertemperatuur in een la (buiten zonlicht) is de verwrijving met lactose niet aan ontleding of bederf onderhevig.

De houdbaarheidsdatum is van toepassing bij ongunstige bewaaromstandigheden.

Bij gunstige, is het jaren bruikbaar zolang het in de gesloten strip zit.

Dranken echter (vloeistoffen), vooral die niet geconserveerd zijn met suiker, bederven snel als ze eenmaal open geweest zijn. en medicijnen ontleden sneller in vloeistoffen dan in vaste vorm.

De stof, codeïnesulfaat/-fosfaat is in wezen een zout van een organische verbinding en chemisch stabiel.
Ook lactose is als melksuiker niet onderhevig aan ontleding
waarbij droog, donker en op hooguit kamertemperatuur bewaren WEL een voorwaarde is.

Bel anders even je arts voor een nieuw stripje en haal het bij de apotheek op, zo geregeld.....
Bij deze dosering/hoeveelheid/toepassing valt codeine niet onder de opiumwet.