Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom wordt het afgeraden in een blauwe plek te prikken?

Sinds een aantal maanden prik ik mezelf met een pen vergelijkbaar met een insulinepen. Bij de instructie werd me verteld dat ik beter (naast wisselen van been) ook beter niet kon prikken in (de buurt van) een blauwe plek. Waarom is dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Bij een blauwe plek treedt het bloed buiten de bloedvaatjes waarna het wordt afgebroken. Je medicijn zou daardoor (gedeeltelijk) niet op de goede plek terecht komen (en waarschijnlijk ook worden afgebroken of afgevoerd), want het is natuurlijk de bedoeling dat het via je bloedvaten bij de organen komt die het nodig hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat , dat is omdat injecteren in afwijkend weefsel ( zoals littekens, blauwe plekken en dergelijke) de werking van het medicijn kan beïnvloeden , geen idee wat je prikt maar dat is in ieder geval bij bijvoorbeeld insuline prikken en ook bij een aantal andere medicijnen zo.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding