wat is effectiever voor mijn vitamine D te kort: Visolie capsules (omega 3) of levertraan (tabletten)?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16.2K

Het beste antwoord

Levertraan, want visolie capsules bevatten over het algemeen geen vitamine D.

Je kunt ook gewoon een vitamine D3 supplement kopen. Dat is een stuk goedkoper per µg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Visolie lijkt me een beter alternatief, kies ook voor producten waar visolie in is toegevoegd, of van nature bevat. En probeer veel naar buiten te gaan, lekker een kwartiertje per dag in de zon zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het meest eenvoudige advies is om dagelijks 20 minuten in de zon te zitten . Niet met een jas aan, want de zon maakt alleen vit. D op de onbeschermde huid..Als er goede redenen zijn om te denken dat u een tekort heeft aan vitamine D kan de hoeveelheid vitamine D in uw bloed worden bepaald.Let op: Vitamine D mag niet zomaar worden geslikt door mensen met problemen aan hun lever of nieren, hier dien je je wel van bewust te zijn als je toch besluit om zelfstandig je vitamine D aan te vullen.
r zit vitamine D in vette vis en in levertraan (visolie). In rundvlees, kaas en eieren zit een klein beetje vitamine D. In Nederland is vitamine D aan margarines en halvarines toegevoegd. Het zit soms ook in de oliën of vetten die u gebruikt bij het bakken en braden. Als er vitamine D in zit staat dit op de verpakking. Verder is er vitamine D toegevoegd aan flesvoeding voor baby’s.

Omdat er in al die voeding toch maar weinig vitamine D zit, blijft het belangrijk om dagelijks buiten te komen. Bedenk daarbij dat het zonlicht / daglicht alleen werkt op onbedekte huid.

levertraan wordt gewonnen uit levers van behoorlijk grote vissen, die hoog op de voedselketen staan. Dat betekent dat hun levers sterk verontreinigd zijn met vooral kwik.

Tot zover is het mij nog niet duidelijk geworden welke fabrikanten erin slagen de levertraan onvervuild aan te bieden. En ik vermoed dat het structurele gebruik van vervuilde levertraan wel eens net zo schadelijk zou kunnen zijn als dat het goed doet.
Door de (relatieve) overmaat aan linolzuur (Omega 6) en de teruggang in de (vette) visconsumptie is de verhouding tussen Omega 3 en Omega 6 vetzuren in de voeding uit balans geraakt. De optimale verhouding omega 6 : omega 3 is 4:1. In het Westerse voedingspatroon is deze verhouding vaak tussen 10:1 - 20:1.
Het is belangrijk om gevarieerde voeding tot je te nemen. Dan kun je in principe niet te weinig vitaminen en mineralen binnenkrijgen.
Ga naar de huisarts en laat via een bloedonderzoek bepalen of er werkelijk een vitaminen tekort is. De arts kan je dan raad of medikamenten geven. Dit lijkt me een juistere oplossing.
Om antwoord te geven op de vraag, denk ik alles overwegende, dat Omega 3 uit plantaardige oorsprong aanbevelingswaardig zijn.