Het aminozuur tryptofaan is nodig voor de aanmaak van de neurotransmitter serotonine. Een neurotransmitter is een stofje dat nodig is voor informatie-overdracht tussen zenuwcellen. Serotonine wordt ook wel het 'gelukshormoon' genoemd, want het zorgt ervoor dat je je prettig voelt.

En serotonine is weer nodig voor de aanmaak van melatonine, het ”eindproduct”. Het menselijk lichaam maakt normaliter deze stof zelf aan in de pijnappelklier. De natuurlijke productie van melatonine is in de hersenen direct gekoppeld aan de blootstelling aan licht. Zodra de blootstelling aan licht afneemt komt de natuurlijke productie van melatonine op gang.

Mensen met een tekort aan melatonine hebben een onrustige slaap en slapen moeilijk in. Ook is de slaapfase korter dan normaal. Door het medicijn melatonine te slikken in plaats van de natuurlijke aanmaak van het hormoon wordt het normale proces in het lichaam nagebootst. Dat werkt als alleen de melatoninebalans verstoord is.

Maar heeft iemand klachten van depressieve aard, dan is vaak de serotoninebalans verstoord. En hierdoor wordt ook minder melatonine aangemaakt. Waarschijnlijk is de serotonineproduktie in je hersenen twee uur na zonsopkomst het hoogst.

Melatonine wordt dus ’s avonds laat verhoogd, en serotonine overdag. Conclusie: het antwoord op de vraag is nee. Het slikken van melatonine heeft niet tot gevolg dat je lichaam serotonine aanmaakt. Pas wanneer je een nacht goed hebt geslapen zal je de volgende ochtend meer van het gelukshormoon kunnen hebben aangemaakt.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord. Om meer serotonine aan te maken moet ik dus goed slapen. Zijn er nog andere mogelijkheden om serotonine in het lichaam te verhogen?
Amadea
7 jaar geleden
Zorgen voor voldoende van de vitamines D en B6. Dagelijks wat zonlicht over je laten schijnen is goed. Vlees, ei, vis, graanproducten, peulvruchten en aardappels eten. Verder helpt het om je te laten masseren, en je op een relaxende manier in te spannen.