Hoeveel mg oxazepam moet je innemen wil je dezelfde dosis krijgen als je 10 mg diazepam inneemt ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6K

Het beste antwoord

10mg diazepam is 20 mg oxazepam.
De eerste blijft minstens 20 uur in je bloed zitten, de laatste is al na 15 uur uit je bloed.
Omdat Oxa korter werkt en lichter is schrijven artsen liever dat voor.
Dia wordt daarentegen vaak gebruikt om af te kicken van benzo's omdat je dat minder vaak hoeft te slikken en het dus eerder uit je systeem is (geestelijke afhankelijkheid).
Ipv elke nacht 40 mg oxazepam zou je om de nacht 20 mg diazepam slikken. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.non-benzodiazepines.org.uk/equivalents.html Sorry, link deed het niet. Dit is goeie adres. Hoop dat je thuis bent in engels
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok ik snap je antwoord, diazepam blijft veel langer in je lichaam,als ik 10 mg hiervan neem,voel ik de dag erna nog,wanneer ik echter 10 mg oxazepam neem voel wel iets maar veel minder dan bij diazepam,dus volgens jou dan zou ik 20 mg oxazepam moeten nemen om het effect van 10 mg diazepam te krijgen. Volgens de site van www.benzodebaas.nl zie je weer een ander verhaal,in vergelijking 10 mg diazepam is 1 DDD maar 1 DDD is ook 50 mg oxazepam. Dan zou je dus 5 x zoveel oxazepam moeten nemen in vergelijking met diazepam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vervang die link dan in je antwoord...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De link kan ik niet veranderen, iphone... En aan de vraagsteller;
Nee, de halfwaardetijd wordt niet verlengd. Als je een dubbele hoeveelheid neemt is die nog steeds eerder uitgewerkt. Dat is ook de reden dat oxazepam als kalmeringsmiddel vaker verspreid over de dag wordt gegeven. Wel vreemd dat de ene site zegt 10 staat tot 20 en de ander zegt 10 staat tot 50.
50 oxa noemen wij in de ggz een bommetje, je krijgt dan in 1x erg veel! Ik weet niet of je van plan bent te experimenteren met medicijnen, maar weet dat elk lichaam er anders op reageert. 1 reactie noemt hier dat je met 20 een paard kan laten slapen, maar bij mij werkte de eerste x diazepam niet, ik ben meteen begonnen met 20mg.
Een ander kan er idd sterker op reageren. Dat is wel waarschijnlijk. Pb als je gaat experimenteren.

Andere antwoorden (1)

Dezelfde hoeveelheid (ook 10 mg dus), alleen oxazepam is sneller uitgewerkt, maakt minder afhankelijk en er treedt minder verslaving op dan bij - het eigenlijk wat ouderwetse - diazepam. Voor exact de zelfde resultaten zul je dus vaker een oxazepam moeten nemen. Elke paar uur een ofzo.

Beter is die troep helemaal te laten staan ; het wekt toch maar tijdelijk, maar je zit er wel zo aan vast. Bespreek het heel goed met je huisarts.