Xylometazoline is een middel dat het neusslijmvlies doet slinken. Het vernauwt de bloedvaatjes in het neusslijmvlies. Het wordt gebruikt bij rinitis (neusverkoudheid), otitis media (middenoorontsteking) en sinusitis (bijholteontsteking). Xylometazoline is verkrijgbaar als neusdruppels of als neusspray.

In de neus gebracht, doet xylometazoline het neusslijmvlies slinken. Dit vergemakkelijkt de afvoer van vastzittend slijm. Men kan weer beter door de neus ademen. Ook de doorgang tussen middenoor en neusholte wordt wijder. Omwille hiervan wordt dit soort neusdruppels ook wel voorgeschreven bij een middenoorontsteking, om de pijnlijke druk in het middenoor op te heffen. Ook kun je het gebruiken om te ernstige drukverschillen tegen te gaan, die het gevolg zijn van het opstijgen en landen van een vliegtuig.
5 jaar geleden
SentWierda
5 jaar geleden
Maar let op: niet langer dan 3 tot 5 dagen achtereen gebruiken.
En problemen kunnen er zijn voor mensen met hoge bloeddruk, diabetes, hartkwaal, glaucoom en schildklierziekte.
Antoni
5 jaar geleden
"Het middel is niet bedoeld voor kinderen jonger dan twee jaar. Voor jongeren van 6 tot 12 jaar oud is er een aparte sterkte in verkrijgbaar." staat ook nog op https://nl.wikipedia.org/wiki/Xylometazoline, maar dat leek mij voor een antwoord op de vraag niet direct van belang. Alleen als iemand het zou gaan willen gebruiken.