Waarom zie ik boorzalf weinig of niet meer bij de drogist?

10 jaar geleden
14.2K
Amadea
10 jaar geleden
Volgens http://www.daro.nl/boorzalf.html moet het toch echt gewoon te koop zijn bij o.a. Kruidvat, Da, Etos, Trekpleister, De Tuinen, drogist.nl en veel supermarkten.

Het beste antwoord

Beste Cor,

Boorzalf is een zalf van 10% boorzuur in witte vaseline (petrolatum).
Het werd gebruikt als desinfecteermiddel van de huid, bijvoorbeeld bij luieruitslag. Gebruik van boorzalf wordt echter ontraden, omdat boorzuur door de huid heen wordt opgenomen, en schadelijk is voor de nieren en het zenuwstelsel.
Andere desinfectiemiddelen, zoals zoals chloorhexidine en povidonjodium zijn veel effectiever en veiliger.

- Chloorhexidine is een bactericide stof met twee chloorbenzeengroepen en twee biguanidinegroepen.
Het is voor de meeste toepassingen zonder recept te krijgen.
De stof heeft bacteriedodende eigenschappen en wordt om die reden in een concentratie van 0,05 - 4%[2] toegepast.
Bijvoorbeeld in spoelmiddelen om cariës en om wondinfecties tegen te gaan.
Verder wordt chloorhexidine gebruikt bij het tegengaan van infecties van oppervlakkige wonden.
Het is een niet-vlekkend alternatief voor joodtinctuur en wordt daarom ook wel "witte jodium" genoemd.
Chloorhexidine hecht zich aan de huid en blijft daar tot 6 uur chemisch actief.
De werking is gebaseerd op de vernietiging van het celmembraan van bacteriën.

Toepassing als mondspoelmiddel heeft als nadelen dat het tong en tanden kan doen verkleuren en de smaak verandert.
Als het gebruik wordt gestopt verdwijnt de verkleuring.
Rapportages spreken ook van het optreden van smaakveranderingen en uitdroging van – en zweervorming aan – het mondslijmvlies.
Ook kunnen de parotisklieren zwellen.
Toepassing op wonden is beperkt mogelijk, omdat op den duur vanwege de giftigheid van het middel de genezing wordt belemmerd.

Tandpasta kan beter niet in combinatie met chloorhexidine gebruikt worden, in verband met chemische interactie.

- Povidonjodium, het middel prikt niet zoals het voorheen gebruikelijke joodtinctuur.
In het water komt het jodium vrij en heeft het een desinfecterende en snelle en lang aanhoudende microbicide werking.
Dit is een farmacodynamische eigenschap van povidonjood.
Povidonjood is onder de merknamen:
-Betadine
-Braunol
-Isobetadine en Betadermyl in de handel