Wat zijn op korte en lange termijn de negatieve gevolgen van teveel gebruik van ibuprofen, bijv. 5/6 van 400mg ipv het maximale van 3 van 400mg?

Het is dan wel verdeelt over de dag, bijvoorbeeld om ochtend 2, middag 2 savonds 1/2.
Wat zijn de negatieve gevolgen hiervan, op korte termijn en op langere termijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (2)

De meest voorkomende bijwerkingen hebben te maken met maag en darmen.

http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Ibuprofen.aspx?mId=10704&rId=385

•Maagklachten: maagirritatie, buikpijn, misselijkheid, braken, vol gevoel, gebrek aan eetlust, boeren en zuurbranden.
U heeft hier minder kans op als u dit medicijn inneemt met wat voedsel en een glas water of melk. Gebruik geen alcohol of andere voedingsmiddelen die de maag irriteren, zoals scherpe kruiden. De bijwerkingen op maag en darmen kunnen ook optreden bij zetpillen. Het medicijn komt dan namelijk via de bloedbaan ook bij de maagwand terecht. Heeft u last van slokdarmontsteking door opkomend maagzuur? De klachten kunnen verergeren. Neem contact op met uw arts als u dat bemerkt.
Mensen boven de zeventig jaar hebben meer kans op bijwerkingen door dit medicijn. Artsen schrijven daarom meestal ook een maagbeschermer voor. Ook als u dit medicijn maar enkele dagen zal gebruiken.
•Darmklachten: diarree, verstopping en winderigheid.
Lijdt u aan een chronische darmontsteking, zoals de ziekte van Crohn of colitis ulcerosa? Dit medicijn kan de klachten verergeren.
Bespreek met uw arts of dit medicijn voor u geschikt is. Meestal schrijft uw arts behalve dit medicijn ook een maagbeschermend medicijn voor. Ook als u dit medicijn maar enkele dagen zal gebruiken.

Het is niet voor niets dat doseringseenheden van 600 mg en hoger alleen op recept verkrijgbaar zijn.

En het ligt er dus ook aan hoe je de ibuprofen inneemt.
En of je een sterke maag hebt.
En hoe je verdere conditie is.

Mijn man slikt ook vrij hoge doses en heeft daarbij
een maagbeschermer.
En bespreekt dit regelmatig met zijn artsen.

Dit soort hoge doseringen moet je dus altijd met je arts bespreken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, maandag ga ik naar de arts en krijg ik zeer waarschijnlijk maagbeschermers omdat ik regelmatig pijnstillers slik.
Cru gezegd: Een gat in je maag, dit mag je redelijk letterlijk nemen met alle gevolgen van dien!

Daarnaast kan het ook zijn dat je verslaafd raakt aan de pijnstillers. Dit houdt in dat je hoofdpijn krijgt als je de pillen niet slikt. Dit een een redelijk groot gevaar aangezien mensen pillen nemen als ze hoofdpijn hebben. Wanneer je verslaafd raakt blijf je die pillen dus aan de lopende band slikken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke bedankt, de maagpijn heb ik al ervaren haha, maandag naar de arts voor maagbeschermers. Bedankt.