Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Kan paracetamol slapeloosheid veroorzaken?

Het begint op te vallen dat mijn dochter slecht in slaap komt bij het gebruik van paracetamol, in de avond.
Als zij die 's morgens en 's middags gebruikt is er niets aan de hand.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het kán, maar dan hebben we het wel over een zeldzame bijwerking. Slapeloosheid an zich wordt niet gemeld als bijwerking, maar in zeldzame gevallen kan je wel verward raken door paracetamol; dat kan zich dan weer uiten in onrust en dus slapeloosheid. Naarmate de dosering hoger is wordt de kans hierop groter. Bij kinderen is de kans op een relatief hoge dosering groter dan bij volwassenen. Toch blijft het zeldzaam. Ook andere bijwerkingen als jeuk of hallucinaties kunnen je natuurlijk uit je slaap houden. Ook deze bijwerkingen zijn zeldzaam. Eigenlijk denk ik dat de suggestie van cryofiel logischer is. Paracetamol wordt ook gemaakt als combinatie-preparaat met cafeïne. Op de doos wordt het vaak cofeïne genoemd (niet te verwarren met codeïne.) Dit cafeïne is hetzelfde als de cafeïne in koffie. In een tablet zit de zelden hoeveelheid cafeïne als in een kop koffie. Voor een kind is dat een grote hoeveelheid, zeker als dat kind anders nooit koffie drinkt (zoals waarschijnlijk het geval zal zijn.) Naar mijn weten wordt de combinatie niet gebruikt voor kinderparacetamol. Zoals anderen ook al zeggen kan je dochter natuurlijk ook uit haar slaap gehouden worden door de pijn waarvoor ze de paracetamol überhaupt genomen heeft.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100