Kan ik mijn dosis Concerta zelf verhogen naar 36mg?

Ik slik sinds een paar dagen op aanraden van mijn Psychiater Concerta 18mg.  Dit is om uit te proberen of dit effect heeft op mijn Gedrag. Nu ik een paar dagen de 18 mg in heb genomen, heb ik niet het idee dat er veel (positieve) veranderingen optreden. Naast dat ik er ongelofelijk duf van wordt en een heel raar leeg gevoel van krijg.

Mijn vraag is of ik zelf deze dosering mag opschroeven naar 36mg.
En of de bijwerkingen die ik nu al heb, dan niet heviger worden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (4)

Met dit soort medicijnen niet zelf gaan experimenteren, vraag advies aan de arts die het voorgeschreven heeft,
dit staat erover in de bijsluiter:
Uw arts of apotheker vertelt u hoeveel Concerta u moet innemen. Houd u
altijd nauwkeurig aan dit voorschrift.
In het algemeen zijn de regels als volgt.

Alleen voor kinderen (vanaf 6 jaar) en adolescenten.

De dosis is per patiënt verschillend. Als u nog geen geneesmiddel tegen
ADHD gebruikt, neemt u de eerste week eenmaal per dag (elke
ochtend) 18 mg. Als de dokter vindt dat u een hogere dosis nodig
heeft, neemt u de tweede week 36 mg, en zo nodig vanaf de derde
week 54 mg. Een hogere dosis dan 54 mg is over het algemeen niet
gewenst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gebruik heeft wel degelijk effect, niet het effect dat je wilt, dus is toch het wijste je arts te raadplegen, zeker omdat je er duf van wordt en er een raar leeg gevoel van krijgt, die gevoelens wil je niet versterken en ik vermoed dat dat wel zal gebeuren bij verdubbeling van de dosis.
Een ervaringsdeskundige kan jou ook niet vertellen wat het effect zal zijn, omdat geen lichaam en geen brein hetzelfde is, vraag dus advies aan je arts, die heeft hiervoor geleerd.
NOOIT zonder overleg met de behandelend arts medicijngebruik veranderen!
Ook je laatste vraag, of de bijwerkingen heftiger worden bij verhoging, dien je alleen te bespreken met de behandelend arts.
Dit zomaar doen zonder overleg kan ZEER GEVAARLIJK zijn.
Jouw psychiater heeft veel vele jaren studie achter de kiezen en kent jou.
Hij is de enige aangewezene om je vragen op dit gebied te beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jodyenboyke
11 jaar geleden
+ helemaal juist!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat over 18mg concerta bij een volwassen persoon.
Hoewel dit een harddrugs is, is dit een zeer lage dosis, er zijn duizenden studenten die experimenteren met veel hogere dosissen, zowel om zich beter te concentreren als tijdens feestjes. Ik wil hiermee niet zeggen dat experimenteren een goed idee is, zeker niet, maar "zeer gevaarlijk" is zwaar overdreven.
Je kan er een beetje misselijk van worden en je wat slechter gaan voelen, dat is alles.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oja een - hier en niet bij crea, dit zegt het wel op een realistische manier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Medicijngebruik voor zaken, waar ze niet voor bedoeld zijn kan zeer gevaarlijk zijn, zeker in combinatie met andere medicijnen en/of andere opwekkende middelen als alcohol/drugs.
Dat hoef je niet met me eens te zijn uiteraard. Ik ben er enorm op tegen.
Het is jammer, dat je mijn antwoord niet waardevol vindt, maar dat is aan jou.
Bedankt in ieder geval voor de motivatie van je min.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn antwoord is wat extreem de ene kant op, jouw wat extreem de andere kant op, ik denk dat als we er een uurtje over gaan praten we het overigens grotendeels wel met elkaar eens zijn. Ik ben ook helemaal tegen experimenteren,
zelf uitzoeken we mogelijk is vind ik wat anders.
Je schrijft dat je sinds een paar dagen concerta gebruikt. Ik begrijp dat je graag resultaten wilt zien,maar vaak is het zo,en dat geldt zeker voor dit medicijn,dat het een tijd nodig heeft om de werking te evalueren. Heeft de huisarts een vervolg afspraak met jou gepland om de werking en jou ervaring met elkaar te bespreken? Vaak is dit ongeveer 4 weken na de start van het medicijn. Ik raad je af om op eigen houtje de dosis te verhogen. Je huisarts heeft niet voor niets deze huidige dosis voorgeschreven. De bijwerkingen kunnen,en dat beschreef je ook zelf in je vraagstelling,heftiger worden en zal het gewenste effect misschien niet gaan bereiken. Bij twijfel zal ik aanstaande maandag contact opnemen met de arts die jou dit medicijn heeft voorgeschreven,vraag hem het zelfde wat je hier op GV hebt gesteld. Tot die tijd wil ik je aanraden om je aan de voorgeschreven dosering te houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor je iets gaat merken van dit medicijn, ben je minimaal 4 weken verder.Het helpt nooit gelijk, je hele lichaam moet zich hier op instellen.En verhogen , nooit doen,wacht het eerst maar eens een maandje af.