Gebruik van een paracetamol verstandig als je ziek bent?

Stel: je hebt een griepje met ongeveer 38 graden koorts. Is dan gebruik van een paracetamol verstandig? Of is gewoon niks doen het verstandigst? En vanaf hoeveel graden koorts zou het gebruik ervan wel goed doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
31.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pas er wel mee op. Paracetamol kan erg gevaarlijk zijn als je je ziek voelt. Het is eigenlijk helemaal niet bedoelt bij ziekte. . . . . . . . ( :0 )

Antwoorden (4)

Als je helemaal nergens last van hebt kun je daarmee gewoon naar bed gaan maar als je last van hoofdpijn hebt en je gewoon ziek voelt kun je gerust een paracetamol nemen. Als je door moet met werk of school is het ook verstandig om paracetamol ofzo te slikken, zeker ook weer bij hoofdpijn.

Met echte koorts doorwerken of naar school is weer niet verstandig.

Verdiep je eens in verkoudheid en echte griep via de bronnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Paracetamol werkt pijnstillend en koortsverlagend.als je dus minder pijn of koorts wil kan je dit middel nemen.Hoeft niet gezegd dat elk medicament voorzichtig dient gebruikt te worden: neem nooit meer dan de aanbevolen dosis, een overdosis is schadelijk voor de lever en kan dodelijk zijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat is niet verstandig maar soms wel comfortabel. Allereerst omdat een 'griepje' niet bestaat. Griep, oftewel influenza, is een ziekte die je niet moet onderschatten. Je longen zijn door de virale ontsteking flink aangetast en je bent er enkele dagen behoorlijk ziek van met flinke koorts. Die koorts is een meest efficiënte mechanisme om het virus te doden. Verlaging van de koorts werkt dat proces tegen. Een verkoudheid veroorzaakt meestal geen koorts, hooguit wat verhoging. Paracetamol kun je wel gebruiken voor pijnstilling maar het middel werkt eerder averechts dan bevorderend op de genezing waarbij aangetekend dat de bijwerkingen zwaar worden onderschat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van verstandige artsen maar dat zijn de meeste gelukkig wel. Dank!
Als je echt griep hebt (dan ben je meestal wel een paar dagen flink ziek, de meesten mensen hebben last van een flinke verkoudheid), krijg je ook vaak last van spierpijn en/of hoofdpijn. In dat soort gevallen kan paracetamol verlichting bieden. Paracetamol werkt inderdaad koortsverlagend, maar hou er rekening mee dat koorts nuttig is. Pas als je boven de 41/42 graden komt dan pas zal koorts schadelijk kunnen zijn.
Dus is het gebruik van paracetamol verstandig bij griep? Alleen als je echt veel last hebt van pijn (spierpijn, hoofdpijn ed), ja. Als je echt veel ongemak ondervindt van de koorts, dan ook. Maar als je er gewoon last van hebt, niet doen. Het is niet goed voor je lever en daarnaast koorts is een onderdeel van het genezingsproces.