zaldiar vs tramadol & panadol wat werkt beter?

ik had zaldiar tabletten gekregen waarin 37.5mg tramadol zit en 325 mg paracetamol, dit voor zenuwpijn en spierpijn in schouders nek en arm, ik heb toen ook diazepam gehad om mijn spieren te ontspannen.
omdat de huisarts afwou van de diazepam had mijn orthopeed pure tramadol voorgeschreven van 50 mg en panadol van 1000 mg speciaal voor artrose, nu heb ik echter het idee dat de zaldiar toch meer effect heeft dan de panadol en de losse tramadol, terwijl er minder werkzame stoffen inzitten, wie kan dit verklaren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken ze allemaal en vind tramadol zwaarder
In zaldiar zit maar 35 gram
Tramadol vanaf 50
Heb ook het idee dat tramadol sneller werkt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik las gisteren dat zaldiar sneller effect heeft doordat het gelijk afgegeven word en de paracetamol dat versterkt.mijn tramadol zit in van die capsules tramadol hci 50 pch, heb vanmorgen een zaldiar genomen met een zware ibruprofen, ik stik van de nek en schouderpijn, me elleboog is ook weer drama nu is het wachten tot het wat ontspant, dan weer plat op bed wachten tot de hoofdpijn ervan ook wegtrekt. ik ga toch maar eens informeren bij een homeopaat , want dit werkt ook allemaal niet. de diazepam lijkt wel averechts te werken, ik word er juist onrustig van

Antwoorden (1)

Dat lijkt mij niet te verklaren, anders dan door dingen als gewenning of een psychologisch effect (wat overigens heel normaal is en bij iedereen voor kan komen, dus dat is geen waardeoordeel!)

Panadol artrose is gewoon 1000 mg paracetamol in één tablet, dus niets meer of minder dan twee gewone paracetamol tabletten van 500 mg. De vaste combinatie van tramadol en paracetamol in de vorm van Zaldiar heeft eigenlijk weinig meerwaarde. De combinatie van paracetamol met een opiaat is wel een beproefde methode, maar door een vaste combinatie in een bepaalde dosering kun je niet meer goed inspelen op de individuele behoefte van een patiënt. De één zal wat meer tramadol nodig hebben en de ander wat meer paracetamol, en ik meen dan ook dat het officiële advies van de commissie voor beoordeling van geneesmiddelen is om het niet te gebruiken. Dus dat je meer effect merkt van zaldiar dan van losse tramadol en paracetamol in hógere doseringen, lijkt mij om eerlijk te zijn niet mogelijk. Tenzij het is dat je last hebt van bijwerkingen en je het daardoor gewoon beter doet op een wat lagere dosering, maar dan moet je datzelfde effect bereiken met dezelfde dosering losse tramadol en paracetamol.

Maar had je echt een lagere dosering van de Zaldiar? Vaak worden twee tabletten per keer gebruikt, en dan slik je dus 75 mg per keer, wat méér is dan die ene capsule van 50 mg tramadol. Daarnaast weet ik niet of je de 50 mg gebruikte met vertraagde afgifte of de reguliere variant, je moet dan de doseringen namelijk anders berekenen. En wanneer je van één van de middelen de bruistablet gebruikt en van de andere niet, zou er nog verschil kunnen zitten in de snelheid waarmee je het effect merkt. Dat soort dingen zou je dus eigenlijk even na moeten kijken voordat je zeker weet of je wel een eerlijke vergelijking maakt met de doseringen.