Kan antibiotica (voor een bacteriële infectue van de longen) puffers (inhalatie medicatie voor asthma) overbodig maken?

Ik gebruik Atrovent en Pulmicort inhalers, omdat ik astma zou hebben.
Ik ben ziek geweest; bronchitus, en heb daarvoor antibiotica gekregen.
Sinds ik die slik, heb ik mijn inhalators niet meer nodig gehad.
Maar vernauwde luchtwegen is toch iets anders dan een infectie?
Ik ga dit natuurlijk navragen bij mijn huisarts, maar heeft iemand hier er ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je antibiotica gebruikt wil het niet zeggen dat je geen pufjes meer nodig hebt. Heb je een bacteriële astmatische bronchitis heb je voor de infectie antibiotica nodig en voor het astma gedeelte inhalatie medicatie. Nu je antibiotica slikt en geen puffers meer nodig hebt vraag ik me af of je dan wel astma hebt. Zowel bronchitis als astma vernauwt de bronchiën en je kunt het dus ook beide hebben. De tijd zal het leren als de bronchitis over is en de anibiotica, die nog wel ff nawerkt en na 2 weken pas je lichaam uit is, of je dan nog last hebt van astma.

Antwoorden (3)

Vernauwde luchtwegen waarbij de diagnose astma is gesteld, is chronisch en gaat dus niet meer over. Wel kunnen je medicijnen veranderen, dit heb ik zelf namelijk ook wel eens gehad.

Het kan ook zijn dat er de verkeerde diagnose is gesteld op het moment dat je bovengenoemde medicijnen kreeg voorgeschreven. Dat weet alleen een arts natuurlijk.

Op onderstaande site kan je een hoop informatie vinden over de longen en alles wat daarmee te maken heeft, maar het lijkt me sowieso verstandig een arts te raadplegen voordat je zelf een diagnose gaat stellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
De inhalers zorgen voor verwijding van de bronchien, zodat ademhalen makkelijker wordt. Met een infectie wordt het ademhalen moeilijker en is de inhaler een extra hulp. Neemt de infectie af, dan is ademhalen weer makkelijker geworden en kan je misschien zonder inhaler.
Je zegt: astma ZOU hebben. Ben je daarvoor getest op een longfunctie laboratorium? Mij wilden ze COPD toeschrijven. Toen ik bij de longarts kwam, bleek het iets anders en van voorbijgaande aard te zijn.
Nu geen medicijnen meer en beslist geen inhalers!
Als ze zeggen dat je iets hebt wat niet op waarheid berust, ga je je er ook naar gedragen, dat is verwarrend en maakt mensen ziek waar ze het niet zijn.
Het beste gewenst!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraag is m.i. wat antibiotica met vermindering van astma symptomen te maken heeft. Vanuit een vraag kun je niet beoordelen of iemand dit heeft.
Ivana
10 jaar geleden
Som, ze schrijft "zou hebben", als ze het dus niet heeft, kan het ook zijn dat ze na genezing van een infectie de inhalers absoluut niet meer nodig heeft. Er zit een verborgen vraag in 'zou'.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar ben ik het ook wel mee eens, als ze nu na de kuur geen puffers meer nodig heeft is dat erg fijn.
Helaas niet. Door antibiotica wordt je immuunsysteem ook wat onderdrukt. Als je langdurig antibiotica slikt worden bacteriën resistent. Dat is wereldwijd al een groot probleem.

Je astma is in feite een overreactie van het immuunsysteem. Het is niet zo gek dat je nu minder last hebt van astma.

In de bron vond ik nog een interessant artikel. Ik kan het nog niet zo schatten op wetenschappelijke waarde en de hygiëne theorie (dat we juist meer astma krijgen door gezonder te leven) is niet onomstreden.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het is in ieder geval wel bekend dat antibiotica astma aanvallen kan verminderen en het kan gebruikt worden bij een accute aanval. Wat de invloed is van het antibioticum op astma is interessant en wordt wel onderzocht. Het is in feite een bijeffect.

Maar als antwoord op je vraag is de essentie dat veelvuldig gebruik van antibiotica leidt tot resistentie en hierdoor uiteindelijk het antibioticum niet meer bruikbaar is om de bacterie te bestrijden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vanwaar de min? Dat mag hoor, maar voor kennisdeling is een reactie dan wel handig. Ik heb wat extra links geplaatst, er zijn veel meer links waaruit blijkt dat antibiotica een astma aanval onderdrukken en dan heb je geen puffer nodig. De vraag is dus terecht.
Ja dat kan heel goed. Sommige microben zoals Mycoplasma pneumonia en Chlamydia pneunomia kunnen voor atopische astma zorgen.