merk niks meer van temazepam ,ben ik dan ook ongevoelig voor midazolam(dormicum)?

Anstaande vrijdag krijg ik een gastroscopie met een roesje,(dormicum).
Nou gebruik ik al heel erg lang maar niet elke dag alleen soms een temazepam en ook af en toe diazepam. Van beide merk ik niet echt veel meer,bv. temazepam neem ik er 2 van 20mg. dus 40mg. en dan soms helpt het een beetje om sneller in slaap te vallen,word wel na 2 uur weer wakker. ook diazepam gebruik ik soms en pas met 15mg voel ik me wat meer ontspannen.
Mijn vraag is dus of ik dan meer dormicum nodig heb dan iemand die nooit temazepam/diazepam gebruikt of werkt dit heel anders en zal midazolam als roesje de standaard dosering genoeg werken bij mij.
ben namelijk doodsbang dat ik het hele onderzoek erg meemaak,heb onderzoek al eens gehad en was zonder roesje wat verschrikkelijk was.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar wordt dat van te voren niet besproken? Kun je niet bellen naar het secretariaat van de afdeling, voor de zekerheid?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn man heeft gebeld en verteld dat ik temazepam/diazepam gebruik en dat ik een hogere dosering van het roesje wil omdat ik waarschijnlijk er niet zo gevoelig voor ben,enigste wat ze bleef herhalen aan de telefoon was ja meneer we zorgen heus wel goed voor uw vrouw,dus daar kom ik ook niet verder mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom niet?
Zou je dat ziekenhuis niet vertrouwen?

Het beste antwoord

Het zou kunnen dat je minder gevoelig reageert op benzodiazepinen, zeker als je ze nog steeds gebruikt. Maar daar kunnen ze echt wel rekening mee houden hoor. Het voordeel van intraveneuze toediening (dus toediening direct in het vat, met een infuusnaaldje) is dat er heel snel bij te stellen is als het niet voldoende blijkt te zijn. Bij pillen duurt het altijd een half uur of langer voordat het echt werkt, maar via het infuus kan het middel binnen een paar minuten al volledig z'n werk doen. Als jij dus ligt te kokhalzen en protesteren omdat je nog teveel 'bij' bent en niet kunt ontspannen, kunnen ze zó wat extra dormicum toedienen.

Bespreek gewoon vantevoren je angst, en geef aan dat je heel graag wat extra dormicum wilt als je nog teveel meemaakt van het onderzoek. Spreek bijvoorbeeld af dat als je kreunt, je verzet of gewoon je hand opsteekt (als je nog helemaal helder zou zijn ;-)) dat je dan wat extra krijgt. Vraag of ze wat extra bij de hand willen zetten en dat ook aan je laten zien: dan ga je met een rustiger gevoel dat onderzoek in, anders blijf je je misschien afvragen of ze niet gewoon roepen "ja hoor mevrouw, u krijgt heus wel wat extra als het niet gaat", terwijl ze daar zó erg niet op rekenen dat ze niet eens een extra dosering hébben.

Het komt wel goed. Midazolam is een ander middel, en werkt (natuurlijk afhankelijk van de dosering) veel sterker dan temazepam en diazepam. Daarbij werkt het veel sneller én sterker door de toedieningswijze. Het kan inderdaad in theorie dat je er wat minder gevoelig voor bent, maar het doel van een 'roesje' is ook niet dat je helemaal 'weg' bent: het is de bedoeling dat je zelf blijft ademen en dat je mee kunt werken (slikken!) als dat nodig is. Het middel zorgt ervoor dat je je wat beter kunt ontspannen, minder angstig bent, en dat je je achteraf niet goed meer herinnert wat er eventueel vervelend was aan het onderzoek. Het is geen narcose en ook geen pijnlijk onderzoek (wel oncomfortabel, dat ben ik met je eens) waarbij je enorme pijn zou voelen als het middel niet goed werkt. De bedoeling is dat je je beter kunt ontspannen, en dat zal ook echt wel lukken. Bespreek wél je angst vantevoren zoals ik hierboven aangeef, want als je er zelf niet gerust op bent, is de kans ook groter dat je je ondanks de dormicum niet goed kunt ontspannen tijdens het onderzoek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ga ik zeker doen ,van te voren over een "signaal"afspreken dat ik kan geven als ik tijdens het onderzoek me erg rot voel en wat meer dormicum kan krijgen.
Dat van te voren laten zien dat er extra is,is ook een hele goede tip,daar ben ik dus ook erg bang voor,dat ze doen alsof ze er rekening mee zullen houden maar dus niks extra's hebben.
Ik heb heel veel nare en slechte ervaringen met het ziekenhuis,vandaar mijn angsten.
Al vaker gehad dat er niet serieus op mij gereageerd werd met bijna desastreuze gevolgen.
De dubbele dosering waar ik om vroeg werd al een beetje wazig over gedaan,ik moest wel bij blijven en dat soort dingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dubbele dosering is wellicht wat overdreven, en het is inderdaad niet de bedoeling dat je helemaal weg bent. Je ademhaling zou dan ook stil komen te liggen, en dat betekent dat je geïntubeerd en beademd zou moeten worden op de OK. Lijkt me toch al niet heel handig bij een maagonderzoek, al die slangen. Ik lees inderdaad angst en wantrouwen in je reacties, vandaar de suggestie om te vragen te mogen zien dat ze wat extra hebben staan. De individuele behoefte kan best wat verschillen bij dit soort middelen, dus waar de één al bijna volledig van knock-out gaat, is bij de ander gewoon écht niet genoeg. En ik zou je heel graag vertellen dat je vooral vertrouwen moet hebben en dat je je nergens zorgen over hoeft te maken, maar ook ik heb genoeg meegemaakt om te weten dat je angst dat er wel geroepen wordt dat ze er rekening mee houden maar intussen niets voorbereiden, niet zo heel ongegrond is. Mijn tactiek is dan altijd om op m'n strepen te staan (natuurlijk niet eisen om dingen waarvan je zelf niet weet of het medisch wel kán, maar wel eisen dat je uitleg krijgt en dat dingen in overleg gaan) en om bepaalde afspraken bij een opname als een kapotte grammofoonplaat te blijven herhalen: "ik heb extra maatregel X afgesproken met dokter Y, dat is bekend hé?" dat dus herhalen tegen de verpleegkundige die je opneemt, tegen de verpleegkundige die het onderzoek voorbereidt, tegen degene die het infuus prikt, tegen de arts die het onderzoek uit gaat voeren, etc. Gewoon tegen iedereen die je tegenkomt dus, zodat je zeker weet dat iedereen op de hoogte is van bepaalde afspraken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt,ik heb inmiddels het onderzoek gehad,ze merkten wel dat ik zeer ongerust was over het onderzoek,extra dormium lag aan mijn bloeddruk,die is al laag en dus kon het niet.
ik heb 5mg. dormicum gekregen,werd wel wat rustiger en kreeg nog wat erbij wat later een morfineachtig medicijn was,ik heb het onderzoek wel meegemaakt en gevoeld maar was zeker goed te doen.
ik had ook steeds verteld dat ik erg bang was,maar dat merkten ze al.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt,ik heb een reaktie bij je antwoord geplaatst.

Andere antwoorden (4)

Je zegt: ; Van beide merk ik niet echt veel meer" Dus heeft het wel merkbaar gewerkt bij je. Maar nu niet meer zoals voorheen. Dan is het raadzaam om dit same met je huisarts te onderzoeken of je iets sterkers ( hogere dosering) moet hebben. Deze kent je medische history ook en kan kijken wat het beste voor jou is. Ik zou niet zomaar alle 'pammetjes' met elkaar gaan mixen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wil het ook niet gaan mixen,ik krijg dormicum voor gastrocopisch onderzoek, de diazepam en temazepam gebruikte ik in het verleden vaak,nu alleen af en toe maar met hogere dosering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou er nogmaals op aandringen dat ze het goed uitzoeken zodat je het onderzoek niet meemaakt. VErtel ze van je vorige ( slechte ervaring) Moet goedkomen. Sterkte
Temazepam is een licht middel wat snel voorgeschreven wordt.
Dormicum is een veel zwaarder middel, dat werkt echt wel.
Ik kan me je onzekerheid voorstellen, dus geef het aan bij de arts, die kan je onzekerheid wegnemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zult toch echt op het ziekenhuis moeten vertrouwen.
Zeker als ze al meermalen hebben aangegeven dat ze goed voor je zullen zorgen.

Als je een roesje krijgt dan wordt er eerst een infuusnaaldje ingebracht, meestal in de hand of arm.

Dat is ook het moment om je angsten te bespreken.
Als het goed is, is zo'n roesje persoonlijk qua dosering.
Dus zeg het duidelijk op dat moment.

Na het inbrengen van de infuusnaald wordt er een vloeistof ingespoten (Dormicum) die ervoor zorgt dat je in een lichte slaap valt. Het kan zijn dat je echt onder zeil gaat en niets van het hele gebeuren merkt, maar het kan ook zijn dat je je nog licht bewust bent van de dingen die met je gebeuren en lichte pijn voelt. Als het goed is herinner je je dit niet of nauwelijks na de ingreep of het onderzoek.
Het slaapmiddel zorgt er namelijk ook voor dat het geheugen tijdelijk niet goed werkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord,ik heb het onderzoek gehad en ook gezegd tijdens het aanbrengen van de naald dat ik erg bang ben voor het niet werken van roesje.
ze hebben me wat extra steun gegeven,en gezegd dat ze goed op letten.
het is me gelukkig meegevallen,heb geen extra roesje gekregen maar wat morfine erbij,dat hielp ook om wat meer rustig te blijven.
Heb het wel gemerkt en gevoeld het onderzoek maar was heel goed te doen.
Dat is per mens verschillend. Afhankelijk van hoeveel en hoevaak je het gebruikt speelt ook een rol. Oxazepam is sterker spul, maar ook dat zal na een tijdje niet meer aan slaan. Zo is dat bij bijna alles. Ik zou tijdens je onderzoek een (plaatselijke of volledige) nacose aanvragen ;)