Ritalin mee nemen naar curaçao zonder medisch paspoort?

Gister kwam ik er achter dat ik net 5 Ritalin pillen miste voor mijn vakantie.
Net voor sluitingstijd gehaald bij apotheek.
De dame achter de balie vertelde dat deze medicatie niet mee mag wegens opiumwet. En dat medisch paspoort aanvragen niet meer ging i.v.m sluitingstijd..ze raden mij aan de ambassade te bellen maar die zeiden niks te kunnen doen en bij huisarts moet wezen..
Geen bewijs dus en vlieg over paar uur.. Wat nu??? En wat kunnen gevolgen zijn als wel mee neem? Heb ze echt nodig!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (3)

Voor Ritalin heb je een zogenoemde Schengenverklaring verklaring nodig die door een arts ingevuld moet worden. Pas hadden we op de praktijk ook een patient die hier om vroeg.

Als je geluk hebt bij je praktijk kunnen ze het gelijk invullen, kost hooguit 5 minuten. Succes en hopenlijk redt je het nog!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, maar ik moet je minnen. Allereerst valt curacao niet onder het Schengengebied, dus heb je niets aan een Schengenverklaring. Daarnaast kost het invullen van de verklaring weliswaar tien minuten, maar je moet een verklaring in laten vullen door je arts, door je apotheker, en je moet er zelf één invullen, en die drie ingevulde verklaringen opsturen naar de Inspectie voor de Gezondheidszorg, die deze goed moet keuren. Los van het feit dat dit dus niet geldt voor Curacao, moet je voor het verkrijgen van de juiste verklaring echt een paar weken rekenen. Aangeraden wordt om minimaal zes weken vantevoren te beginnen. Zie: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geneesmiddelen/vraag-en-antwoord/wat-moet-ik-doen-als-ik-medicijnen-wil-meenemen-op-reis-naar-het-buitenland.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de informatie. Ik zal het gelijk invoeren op mijn werk. Wij hadden pas een pat. die 3 weken voor zijn reis hiermee kwam en zei ook dat hij het zo mee kon nemen naar zijn vakantieverblijf en dat dit voldoende was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hangt er wel een beetje vanaf wat de bestemming is. Gek genoeg is het beleid voor sommige niet-Schengenlanden zelfs gemakkelijker dan binnen het Schengengebied. Naar Engeland bijvoorbeeld heb je voldoende aan de verklaring van een arts, waar dan dingen als in- en uitreisdatum moeten staan, stofnaam van het medicijn, beschrijving van het uiterlijk, dosering, hoeveelheid tabletten, etc. Maar dat is dan ook alles. Je hoeft niets vantevoren op te sturen, en geen andere documenten te hebben. Tenminste.. dat hebben ze me destijds verteld bij de ambassade, en daar begin ik nu aan te twijfelen omdat ik overal in internetbronnen zie staan dat je bij niet-Schengenlanden je artsenverklaring eerst naar de ambassade of het consulaat moet sturen voor toestemming. In elk geval geldt voor een Schengenverklaring dat de IGZ deze moet waarmerken. Nu vraag ik me af in hoeverre daar controle op is, en hoeveel mensen er überhaupt gecontroleerd worden op dit soort zaken, maar dat is dus wel de officiele gang van zaken. Alleen de verklaring zonder waarmerk is niet voldoende. Zie: http://www.ocbrabant.nl/site/loader/loader.aspx?DOCUMENTID=18fa7e6a-c565-4adb-a590-c8f61979e7bb En, nogmaals: dit geldt dus binnen het Schengengebied, daarbuiten moet je altijd contact opnemen met het desbetreffende consulaat of de ambassade, zodat je weet welke regels gelden in het land waar jij (of hier: een patiënt) naartoe wil.
Gewoon meenemen.
Ze hebben op Curaçao nog nooit gevraagd naar mijn spuiten met reumamedicatie waar ik overigens wel een medisch paspoort voor mee had en je ziet ze toch heel duidelijk in mijn tas zitten op de scan. Ik vlieg meerdere malen per jaar naar Curaçao en ik heb nooit vragen gehad..ook niet over andere pijnstillers in tabletvorm die ik mijn handtas meeneem.
In je handbagage stoppen ivm eventueel bevriezen van je ruimbagage.
Fijne vakantie!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je iets echt nodig heb, dan is het zowiezo handig het in je handbagage te stoppen. Mijn tassen zijn weleens naar rusland gevlogen ipv naar spanje ( waar ik naar toe ging ) , en dat komt wel vaker voor. Vervelend als je daar je medicijnen in hebt zitten.
Nee, dat red je niet meer. Zoiets moet je een week of zes vantevoren beginnen te regelen: een medisch paspoort is GEEN officieel document. Natuurlijk zou je geluk kunnen hebben en een douanier vinden die je doorlaat, maar wettelijk gezien is dit niet voldoende. In het ergste geval kun je opgepakt worden voor drugssmokkel. Nu zullen de meeste mensen die regelmatig reizen je vertellen dat zij nog nooit zijn gecontroleerd op hun medicatie, en met een enkel stripje voor eigen gebruik valt het waarschijnlijk mee. Maar je neemt absoluut een risico. In sommige landen is ook het bezit van dit soort middelen verboden, hoe dat in curacao is weet ik niet.

Er wordt hier al ergens de Schengenverklaring genoemd, maar de gein is dat de caribische eilanden NIET tot het Schengengebied horen. Dat gaat dus niet op. Buiten het Schengengebied verschilt het per land wat je moet regelen. Voor sommige landen is een verklaring van je arts voldoende waar bijvoorbeeld hoeveelheid, uiterlijk, dosering e.d. van je pillen op staat, inclusief de dag waarop je het land in reist en waarop je vertrekt, en bij andere landen moet je een verklaring opsturen naar de ambassade en krijg je dan een officieel document terug. Let wel: in de meeste landen geldt ook dat alleen die middelen meegenomen mogen worden die in het land zelf legaal verkrijgbaar zijn, je mag dus niet elk medicijn meenemen naar het buitenland enkel en alleen omdat het op doktersvoorschrift is.

Dit kom ik tegen over curacao en aruba:
http://www.farmatec.nl/geneesmiddelen/opiaten/geneesmiddelenmeeopreis/verklaringen/verklaringvoorcuraaoenaruba.aspx
Je moet een engelstalige verklaring opsturen naar het adres van de site, dan krijg je binnen vier weken een verklaring retour die je - onder vermelding van aankomst- en vertrekdatum - moet faxen naar de Inspecteur der Geneesmiddelen op Curaçao. Daarnaast moet je de verklaring die je terug zou krijgen van Farmatec ook meenemen op reis.

Hoe dan ook ga je dit binnen een paar uur niet redden. Je zou wél in elk geval nog een medische verklaring van je huisarts kunnen vragen, zie dit voorbeelddocument: http://www.farmatec.nl/doc/pdf/Engelse%20verklaring%20arts%5B1%5D_22954.pdf
Daarmee voldoe je niet aan de wettelijke eisen, en of je er bij controle het land mee in zou komen, weet ik niet. Maar je zult jezelf er waarschijnlijk wél mee uit een benarde situatie kunnen redden als je gecontroleerd zou worden.

Toegevoegd na 1 uur:
Dacht ik al: bezit van drugs is strafbaar op Curacao.. (zie reactie):
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt dus potentieel een nog groter probleem. Allereerst de controle:
"Pas op met het invoeren van drugs. Dit is streng verboden en er staan zware straffen op. Voorgeschreven medicijnen waar verdovende bestanddelen in zitten moeten voorkomen op het medisch paspoort van de passagier. Tevens moet de meegenomen hoeveelheid in verhouding staan tot de voorgeschreven dosering en de geplande verblijfsduur.
Bij terugkeer op Schiphol moet je er rekening mee houden dat er 100% controles plaats kunnen vinden. Dat betekent dat drugshonden door de passagiers lopen, dat alle bagage bij aankomst gecontroleerd wordt en dat er kans bestaat dat je gefouilleerd wordt. Dit alles heeft te maken met het feit dat er op de vluchten van de Antillen naar Nederland op grote schaal drugssmokkel plaatsvond. " (zie: http://www.landenportal.nl/curacao.htm) Maar daarnaast is dus - anders dan in NL - ook het BEZIT van drugs verboden:
"Op Curaçao is drugsgebruik absoluut niet toegestaan. Anders dan in Nederland is op Curaçao zelfs het bezit van de geringste hoeveelheid marihuana of een andere drug een zware overtreding. De Curaçaose wet is hierin heel duidelijk en de douanebeambten controleren streng."
(zie: http://www.curacao.com/welkom/nl/faq) Er staan dus hoge straffen op alleen al het in je bezit hebben (zonder de benodigde documenten) van middelen die onder de opiumwet vallen. Natuurlijk kán het ook goed gaan, en kun je het geluk hebben dat je niet wordt gecontroleerd, of kan het zijn dat de drugshonden ritalin er niet snel uitpikken als drug, of kan een douanier clementie hebben. Maar als je zonder de benodigde papieren en mét een verboden middel naar Curacao reist, moe je je wel goed realiseren dat je dit risico neemt, en dat je iets doet waar straffen op kunnen staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor mij ook een goede ++ ..
Anders was ik zo op reis gegaan met oxazepam..
Dank je !!!!
Goed dat ik het nu weet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oxazepam valt inderdaad onder de opiumwet. Ik vind het wel erg om zo te lezen dat blijkbaar heel veel apotheken NIET standaard patiënten voorlichten over dit soort middelen. Lijkt mij een kleine moeite om in elk geval bij de eerste uitgave van een middel dat onder de opiumwet valt, dit te benoemen en een folder mee te geven. OK, het is waar dat mensen hier zelf verantwoordelijk voor zijn en dat het logisch is om even na te zoeken wat de wet- en regelgeving is voor je op reis gaat, maar niet iedereen heeft überhaupt door dat gebruikte middelen onder deze wet vallen, en de apotheken zouden best pro-actiever kunnen zijn hierin. Stel dat iemand letterlijk vast komt te zitten vanwege smokkel of bezit van drugs, in één van die landen waar hier zo streng op wordt gecontroleerd, omdat die persoon echt géén idee had van deze wetten?? Sorry, ben niet boos op jou natuurlijk :-) Maar apothekers en artsen zouden hier echt wel meer voorlichting in kunnen geven, niet iedereen heeft door wat voor middelen ze precies slikken en waar ze op moeten letten. Een nuttige apotheekfolder:
http://www.apotheekneptunus.nl/data/uploads/geneesmiddelen-mee-op-reis.pdf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het schijnt trouwens zo te zijn dat veel Nederlandse toeristen als het over drugswetgeving gaat, denken dat er niet zoveel mis kan gaan, omdat "Nederland" er wel voor zal zorgen dat je weer vrijkomt, weer terug naar huis mag, etc. Een land waar je naartoe reist, heeft echter het volste recht om iemand naar hun eigen wetgeving vast te zetten en te berechten, en dat kan in sommige landen zelfs inhouden dat je een paar jaar de gevangenis ingaat voor het bezit of het in- of uitvoeren van middelen die in Nederland gewoon toegestaan zijn. Ik heb geen idee hoe de gedachtes van medicijngebruikers zijn over dit soort problemen, maar ik krijg wel vaak de indruk dat er gedacht wordt dat er weinig mis kan gaan als het gaat om medicatie. Ook de waarde van het zgn. "medicijnpaspoort" (wat niets meer is dan een uitdraai van de apotheek met je recent gebruikte medicatie) wordt zwaar overschat: ik ben eens gaan googelen, en kom op veel plekken tegen dat men denkt dat alles is orde is als je zo'n uitdraai op zak hebt. Dat "medicijnpaspoort" (misleidende term overigens!) is echter puur bedoeld als overzicht voor jezelf of voor andere artsen. Inderdaad heel handig als je op reis gaat: als je ergens medische hulp nodig hebt, heb je altijd een overzicht van de gebruikte medicatie nodig. Vooral in het buitenland is dat handig, omdat zo'n lijst ook de stofnaam bevat, en de merknaam van middelen vaak anders is in het buitenland. Maar aan de douane heeft het weinig tot geen waarde, hoewel je allicht wat minder snel echt in diepe problemen zult komen als je in elk geval nog zoiets bij je hebt. Maar het is belangrijk om je als gebruiker van medicatie van dergelijke medicatie te realiseren dat je voor de wet aangemerkt kunt worden als drugssmokkelaar, en je dus niet 'gewoon' vrijuit gaat omdat je je pillen netjes bij de apotheek haalt.