Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Ritalin mee nemen naar curaçao zonder medisch paspoort?

Gister kwam ik er achter dat ik net 5 Ritalin pillen miste voor mijn vakantie.
Net voor sluitingstijd gehaald bij apotheek.
De dame achter de balie vertelde dat deze medicatie niet mee mag wegens opiumwet. En dat medisch paspoort aanvragen niet meer ging i.v.m sluitingstijd..ze raden mij aan de ambassade te bellen maar die zeiden niks te kunnen doen en bij huisarts moet wezen..
Geen bewijs dus en vlieg over paar uur.. Wat nu??? En wat kunnen gevolgen zijn als wel mee neem? Heb ze echt nodig!

Weet jij het antwoord?

/2500

Voor Ritalin heb je een zogenoemde Schengenverklaring verklaring nodig die door een arts ingevuld moet worden. Pas hadden we op de praktijk ook een patient die hier om vroeg. Als je geluk hebt bij je praktijk kunnen ze het gelijk invullen, kost hooguit 5 minuten. Succes en hopenlijk redt je het nog!

Bronnen:
http://knmg.artsennet.nl/Diensten/artsenin...

Gewoon meenemen. Ze hebben op Curaçao nog nooit gevraagd naar mijn spuiten met reumamedicatie waar ik overigens wel een medisch paspoort voor mee had en je ziet ze toch heel duidelijk in mijn tas zitten op de scan. Ik vlieg meerdere malen per jaar naar Curaçao en ik heb nooit vragen gehad..ook niet over andere pijnstillers in tabletvorm die ik mijn handtas meeneem. In je handbagage stoppen ivm eventueel bevriezen van je ruimbagage. Fijne vakantie!!

Nee, dat red je niet meer. Zoiets moet je een week of zes vantevoren beginnen te regelen: een medisch paspoort is GEEN officieel document. Natuurlijk zou je geluk kunnen hebben en een douanier vinden die je doorlaat, maar wettelijk gezien is dit niet voldoende. In het ergste geval kun je opgepakt worden voor drugssmokkel. Nu zullen de meeste mensen die regelmatig reizen je vertellen dat zij nog nooit zijn gecontroleerd op hun medicatie, en met een enkel stripje voor eigen gebruik valt het waarschijnlijk mee. Maar je neemt absoluut een risico. In sommige landen is ook het bezit van dit soort middelen verboden, hoe dat in curacao is weet ik niet. Er wordt hier al ergens de Schengenverklaring genoemd, maar de gein is dat de caribische eilanden NIET tot het Schengengebied horen. Dat gaat dus niet op. Buiten het Schengengebied verschilt het per land wat je moet regelen. Voor sommige landen is een verklaring van je arts voldoende waar bijvoorbeeld hoeveelheid, uiterlijk, dosering e.d. van je pillen op staat, inclusief de dag waarop je het land in reist en waarop je vertrekt, en bij andere landen moet je een verklaring opsturen naar de ambassade en krijg je dan een officieel document terug. Let wel: in de meeste landen geldt ook dat alleen die middelen meegenomen mogen worden die in het land zelf legaal verkrijgbaar zijn, je mag dus niet elk medicijn meenemen naar het buitenland enkel en alleen omdat het op doktersvoorschrift is. Dit kom ik tegen over curacao en aruba: http://www.farmatec.nl/geneesmiddelen/opiaten/geneesmiddelenmeeopreis/verklaringen/verklaringvoorcuraaoenaruba.aspx Je moet een engelstalige verklaring opsturen naar het adres van de site, dan krijg je binnen vier weken een verklaring retour die je - onder vermelding van aankomst- en vertrekdatum - moet faxen naar de Inspecteur der Geneesmiddelen op Curaçao. Daarnaast moet je de verklaring die je terug zou krijgen van Farmatec ook meenemen op reis. Hoe dan ook ga je dit binnen een paar uur niet redden. Je zou wél in elk geval nog een medische verklaring van je huisarts kunnen vragen, zie dit voorbeelddocument: http://www.farmatec.nl/doc/pdf/Engelse%20verklaring%20arts%5B1%5D_22954.pdf Daarmee voldoe je niet aan de wettelijke eisen, en of je er bij controle het land mee in zou komen, weet ik niet. Maar je zult jezelf er waarschijnlijk wél mee uit een benarde situatie kunnen redden als je gecontroleerd zou worden. Toegevoegd na 1 uur: Dacht ik al: bezit van drugs is strafbaar op Curacao.. (zie reactie):

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100