Geeft lange termijn gebruik van geinhalleerde corticosteroide(asthma medicatie) permanent bijnieruitputting?

Ik heb het me hele leven gebruikt vanaf me 4e en ben nu 20 seretide. met als corticosteroide fluctisone ofzoiets. kan daarvan permanent je bijnier beschadigen of uitputten? of gaat het binnen jaar weer herstellen als je van de medicatie af ben. ben nu ongeveer maandje gestopt voel me wel ineenkeer heel moe enzo.

hoop dat er iemand is wie hier antwoord op heeft.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, die hebben bij juist gebruik geen effect op je bijnieren. Doordat je de puffs inhaleert komt het medicijn direct op de plek waar ze nodig zijn. Er komt er relatief weinig van de medicijnen in je bloed terecht en daardoor ontstaan er weinig tot meestal geen bijwerkingen. Alleen bij echt hoge dosering kan dat wel gebeuren.
Doordat ze je longen in betere conditie houden hebben ze toch vooral positief effect.

Je vermoeidheid kan vele oorzaken hebben. Te denken valt aan een achteruitgang van je longen doordat je gestopt bent met je puffs. Stress is een veel voorkomende oorzaakvan vermoeidheid ; zo zijn er nog duizenden. Dat de vermoeidheid van je bijnieren zal komen is onwaarschijnlijk.