Wat gebeurt er als je insuline inspuit als je geen suikerziekte hebt?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
19.7K

Antwoorden (3)

Dan wordt je bloedsuiker heel laag, raak je in coma en kun je dood gaan als er niet HEEL snel iemand doorheeft wat er mis is en je suiker geeft.
Insuline-injecties worden dan ook in de crime-literatuur nogal eens gebruikt als nauwelijks op te sporen "moordwapen"; ben het meermaals tegengekomen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens kun je ook als je WEL suiker hebt teveel insuline binnenkrijgen (of te weinig eten om de gespoten insuline te "verwerken". We spreken dan van een "hypo". Maar het is net zo gevaarlijk.
Dat is ook de reden dat mensen die insuline spuiten altijd moeten zorgen iets zoets bij zich te hebben ; een chocoladereep, druivensuikertabletten, limonadesiroop of iets dergelijks.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nou ja, dat hangt natuurlijk wél af van de dosis. Niet dat je het ooit moet proberen, maar gelukkig is een gezond lichaam best goed in het reguleren van de bloedsuikerspiegel. Alleen geldt dat natuurlijk in een normale situatie: ons lichaam is er niet op gemaakt om te compenseren voor een overdosis insuline, en voor een gezond iemand is elke externe vorm van insuline in feite een overdosis en dus in potentie zeer gevaarlijk. Je kunt er zeker dood aan gaan. Maar je kunt ook weer niet zo stellig zeggen dat je altijd in coma raakt en zonder extern ingrijpen doodgaat in zo’n geval: dat hangt toch echt af van de dosering.
Nou, dat valt allemaal wel mee als je een beetje insuline inspuit. Je zult tijdelijk een tekort aan suiker krijgen, maar dat reguleert je lichaam snel. Als je een enorme overdosis neemt dan zul je bewusteloos geraken en daarna heb je dus geen invloed meer op wat er verder gebeurt. Je lichaam gaat wel in de stress-modus, je hart krijgt het zwaar, maar je zult er uiteindelijk niet snel aan sterven. Het is geen goed idee om er een einde aan te maken, dat zal in 99,9% van de gevallen mislukken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
Kun je me uitleggen wat je bedoelt met "een beetje" ?
Hoeveel cc denk je dat iemand aankan?
En wat is bij jou "een enorme overdosis " ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoeveel eenheden noem jij een beetje ? Wat voor de een nog te weinig is voor dagelijkse dosis, kan voor een ander al een dikke overdosis zijn, Je kunt het risico dus NOOIT nemen.
Als je bewusteloos bent en er wordt niets ondernomen of je wordt niet gevonden, dan wordt je NIET vanzelf weer wakker . Nooit meer.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Valt wel mee??? -
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat ik niet snap is de zin "dat reguleert je lichaam snel". Maar je lichaam kan geen suiker aanmaken, Hooguit minder insuline, maar de insuline die er IS, lost niet vanzelf op.Dus wat reguleert je lichaam dan ? Bij een gezond mens dat zelf insuline aanmaakt is een "natuurlijke" hypo - door lang niet eten bijvoorbeeld - onschadelijk, je gaat vanzelf weer eten, maar het gaat hier niet om een normale "ondersuikering".
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waarom zou je jezelf insuline inspuiten,als je geen suikerziekte hebt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Marleen: hoe je lichaam dat reguleert? De alvleesklier door glucagon aan te maken, de bijnieren door met productie van adrenaline ervoor te zorgen dat de lever opgeslagen glycogeen om gaat zetten en snel meer glucose in de bloedbaan brengt, bijvoorbeeld. Gelukkig is eten niet de enige manier waarop ons lichaam de bloedsuikerspiegel op peil kan houden, anders zouden we zomaar dood kunnen gaan aan een hypo als we een keer een paar maaltijden overslaan door bijvoorbeeld ziekte, gebrek aan eetlust of bewust vasten. Zelfs bij diabeten is dat mechanisme niet helemaal afwezig (hoewel ik meen dat bij type 1 de glucagonproductie wel minder/minder goed of afwezig(?) kan zijn). Daarom kan het voorkomen dat mensen ongemerkt hypo’s hebben in hun slaap, waarbij ze dan ’s ochtends wakker worden met bijvoorbeeld enorme hoofdpijn die duidt op een doorgemaakte hypo die hun lichaam inmiddels (deels) heeft hersteld. Nu wil ik hiermee absoluut NIETS afdoen aan het gevaar van het gebruiken of ‘uitproberen’ van insuline bij een gezond iemand of het gevaar daarvan of van hypo’s voor diabeten bagatelliseren, maar het is wél zo dat ons lichaam – zéker als we geen diabetes hebben – echt wel verschillende manieren heeft om een (te) lage suikerspiegel te corrigeren. Al zit daar natuurlijk een grens aan, en daarom kan onoordeelkundig gebruik van insuline potentieel dodelijk zijn.
Hangt totaal af van de hoeveelheid insuline en je eigen suikerwaarde. In principe zorgt insuline ervoor dat de suiker in je bloed door veel meer cellen wordt opgenomen dan normaal. Dit is ook de reden dat bodybuilders weleens insuline spuiten. Van bloedsuiker wordt energie gemaakt in het lichaam. Een overschot is niet goed maar een tekort ook niet.

Toegevoegd na 51 minuten:
correctie: sommige bodybuilders