zijn er alternatieven voor diazepam, voorgeschreven als spierverslapper voor enorme nek/schouderklachten, die wel vergoed worden?

Toegevoegd na 6 dagen:
nog steeds geen goed alternatief?huisarts doet niks, slijtage nekwervels neuroloog doet niets,beide schouders slijmbeursontsteking, pijn in vroeger verbrijzelde elleboog, bij spuit inschouder verdween mijn nekpijn ook voor een week, na spuit in 2e schouder pijn weer terug.
het zit er al 5 jaar, overblijfseltje van een whiplash
normaal ben ik tegen pillen, maar het was zo enorm slecht.
slik nu zowel zaldiar als diazepam, maar dediazepam, willen ze niet langer voorschrijven, terwijl ik eindelijk eens wat meer ontspanning heb door de pillen en door dagelijkse massage.
morgen naar de chiropractor.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
40K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo je verhaal lezend denk ik dat je in elk geval behoefte hebt aan goede pijnmedicatie. Middelen als diazepam kunnen inderdaad niet langdurig gebruikt worden (kan wel, maar niet wenselijk) vanwege de bijwerkingen en het feit dat het gewoon na een tijdje niet meer werkt. Jammer dat je de aanvulling pas laat geeft, anders had ik mijn antwoord een stuk beter kunnen toespitsen op je specifieke klachten. Diazepam zou je achter de hand kunnen houden voor incidenteel gebruik: als je het alleen af en toe gebruikt, blijft het werkzaam. Verder dus pijnstilling, als je nog niet bij een pijnpoli bent geweest, zou ik dat écht eerst doen. En als je nog nooit bij een revalidatiearts bent geweest, lijkt me dat ook een hele logische vervolgstap. Kan in de tussentijd de Zaldiar niet vervangen worden door een sterker opiaat?

Antwoorden (11)

Het alternatief voo Diazepam is Valium.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zelfde verhaal; wordt niet vergoed
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
diazepam is valium
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Valium is diazapam....om het maar even anders te formuleren ;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
twas al laat, kikobob!
;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik (her)ken het.
;-))
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
ik zit al 9 jaar met ongeveer dezelfde klachten. je hebt geen idee waar je over praat als je niet met deze klachten zit. ik merk dat je goed geschoold bent in de gebruikelijke pijn bestrijdingen technieken. het klopt dat dingen zoals goede conditie ontspanning ezv ezv helpt. allen is het zo minimaal dat het verschil niet eens dicht bij komt net als lichte pijnstillers als dicloflinac. zware opiaten werken goed allen is dit niet vol te houden. valium werkt ook redelijk goed maar is ook niet ideaal. ik merk op dat je dit schrijft uit goede intenties. ik schrijf dit uit frustratie over hoe in het algemene onderwijs word omgegaan met deze problemen. en dat er niet echt een oplossing voor is.
Fysiotherapie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
baclofen wordt vergoed, is een spierverslapper. geen idee of dat specifiek bij nek/schouderklachten werkt. gebruik het zelf voor spasma in benen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een goede pijnstiller zou je goed op weg kunnen helpen. Bij hevige pijn span je je spieren juist extra hard aan. Dit geeft óók klachten.
Ik heb erg veel baat bij diclofenac. Een zetpil van 100 mg. Is ook niet zo schadelijk voor de maag. Maar toch altijd oppassen.
Een andere mogelijkheid zijn opiaten. Iets minder wenselijk. De werkzame stof hiervan is morfine.
Beide middelen worden vergoed. Raadpleeg je huisarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
misschien een idee om in overleg met de huisarts naar een pijnpoli te gaan? daar hebben ze veel pijnbestrijdingsmiddelen die op je persoonlijk worden toegepast
sterkte ermee
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist! +, niet zelf gaan dokteren, laat een arts het uitzoeken.
Voor alle geneesmiddelen in dezelfde groep (benzodiazepinen, die dus een spierverslappende werking hebben), gelden dezelfde regels qua vergoeding. Die vallen dus af, maar deze middelen zijn sowieso niet geschikt voor langdurig gebruik.

De alternatieven hangen natuurlijk af van de oorzaak van je klachten. Er zijn natuurlijk de gewone pijnstillers: alles van paracetamol tot morfine en dingen er tussenin (NSAID's), waarvan de eenvoudige pijnstillers ook niet vergoed worden. Pijnstilling is echter - net als de diazepam - enkel symptoombestrijding.

Nu is er op zich niets mis met een portie symptoombestrijding bij gebrek aan alternatieven, maar die alternatieven moeten wel eerst gezocht worden. Je hebt blijkbaar last van een hoge spierspanning. Hoe komt dit? Heeft dit te maken met een verkeerde houding, of een slechte conditie van de spieren? Dan kan fysio- of oefentherapie wellicht uitkomst bieden. Zit ook niet meer in het basispakket, maar veel mensen zijn er aanvullend voor verzekerd.

Heeft het te maken met een chronisch probleem dat optreedt bij bepaald werk, of bepaalde activiteiten? Of is er bijvoorbeeld sprake van chronische overbelasting? Dan kan een ergotherapeut misschien adviseren over een goede zithouding, een geschikte armondersteuning, bepaalde aanpassingen op de werkplek (of studieplek, of andere plek waar je veel zit). Een ergotherapeut kan ook heel goed adviseren over de verdeling van je energie over de dag, het nemen van korte rustmomenten, en meer 'trucjes' waarmee je kunt voorkomen dat de spanning zich in de loop van de dag steeds verder opbouwt. Ergotherapie wordt vergoed uit het basispakket.

Worden je klachten (deels) veroorzaakt door psychische spanningen? Dan kan een psycholoog misschien helpen. De basisverzekering vergoedt 5 sessies, minus de eigen bijdrage die weer vergoed wordt door sommige aanvullende verzekeringen.

Is het probleem chronisch en erg beperkend? Dan zou je je licht op kunnen steken bij een revalidatiearts. Wordt vergoed vanuit het basispakket.

Daarnaast kun je natuurlijk heel veel zelf doen, maar dat zijn geen dingen die vergoed worden. Denk aan het vaak wisselen van houding, het toepassen van warmte, regelmatig rust nemen, ontspanningsoefeningen, massage, etc. Maar ik neem ook aan (of: hoop, in elk geval) dat dit soort alternatieven al geprobeerd zijn wanneer er voor dergelijke klachten diazepam wordt voorgeschreven.

Er zijn dus alternatieven, uiteraard afhankelijk van de oorzaak. Wat zegt de huisarts?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je ooit wel eens gedacht om de plek te laten tapen door een fysiotherapeut, dat kan ook helpen.

Toegevoegd na 6 dagen:
Ik ben van de morfinepleister 50mg terug naar de diclofenac gegaan alleen door het tapen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Magnesium in een goed opneembare vorm, bijvoorbeeld citraat. (Oxide en carbonaat zijn minder goed opneembare vormen).
Magnesium is een mineraal die ontspannend werkt op o.a. de spieren (ook zeer geschikt tegen beenkramp).
Goed moment van inname van de tabletten is een half uur voor het slapen gaan, zorgt ook voor een betere nachtrust.
Magnesium is geen medicijn maar een voedingssupplement, het belast dus ook niet je lever, wat diazepam wel doet.
Vraag om advies bij een reformwinkel.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hierboven wordt geopperd valium als alternatief voor Diazepam
Maar valium is de merknaam voor Diazepam,dus hetzelfde

En diazepam is zeer verslavend,en het neemt de oorzaak niet weg

Misschien is de Osteopaat een oplossing als de Chiropractor geen uitkomst bied
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Chiropractoren, osteopaten, vele fysiotherapeuten hielpen mij niet
Orthomanuele therapeut hielp mij wel.
Helaas erg duur moet ik zeggen
Met diazepam, evenals andere middelen uit dezelfde groep, moet je erg terughoudend zijn. Het is geen middel dat voor langdurig gebruik is aangewezen. Wees ook met chiropraxie en manuele therapie voorzichtig, al moet ik er van uit gaan dat een goede therapeut weet wat hij doet en vooral moet nalaten. Whiplashes geven niet alleen lichamelijke maar ook psychische klachten in veel gevallen. Er zijn behandelprogramma's voor waarbij meerdere soorten zorgverleners betrokken zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oei als u daarvoor diazepam neemt. Opletten is heel verslavend. Een beter alternatief is baclofen. Diazepam is hetzelfde als Valium gewoon een andere benaming.
Het werkt trouwens heel snel verslavend. Daarom word het in veel gevallen voorgeschreven met max 3 x week te nemen en 4 dagen geen diazepam te nemen. Ook emoties en gevoelens worden hierdoor sterk beïnvloed