wat zijn de bijwerkingen van het gebruik van Sennocol?

ik gebruik medicijnen voor mijn darmen, en afentoe mag ik senna peulen gebruiken.. ik drink dan een thee.. het nadeel is dat ik dan de volgende dag ongelofelijke buikpijn krijg! nu heb ik sennocol gekocht, en ik vroeg mij af of iemand hier ervaring mee heeft? want in de bijsluiter staat niets over hevige buikkrampen..

Andere tips zijn welkom!
alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Raadpleeg uw apotheker.

Op welke bijwerkingen moet ik letten?

Behalve het gewenste effect kan dit middel bijwerkingen geven.

De belangrijkste bijwerkingen zijn de volgende.

Regelmatig
•Rode of bruine kleuring van de urine. Afhankelijk van uw voeding kan de kleur de ene dag sterker zijn dan de andere. De rode of bruine kleur is afkomstig van de werkzame stoffen in senna die via de urine het lichaam verlaten. Het verschijnsel is dus onschuldig.
Zelden •Maagdarmklachten, zoals misselijkheid, winderigheid, diarree en buikkramp. Dit gaat meestal vanzelf over. Het treedt soms op na gebruik van senna bij een al lang bestaande verstopping.
•Stop onmiddellijk met dit middel als u ernstige buikkrampen of ernstige aanhoudende buikpijn krijgt. Dit zijn geen bijwerkingen van senna, maar senna kan dergelijke klachten wel verergeren.

Bij langdurig gebruik of te hoge dosering
Gebruik dit middel maximaal drie dagen achter elkaar. Bij langdurig gebruik of te hoge doseringen kunnen de volgende bijwerkingen ontstaan.
•Verlamming van de dikke darm. Deze kan dan niet meer op natuurlijke wijze de darminhoud verwerken;
•Diarree en ernstige afwijkingen in het bloed.
Bij juist gebruik zijn geen ernstige bijwerkingen te verwachten. Gebruik dit middel echter niet langer dan enkele dagen achter elkaar en gebruik de juiste dosering.

Kinderen
Als kleine kinderen senna binnenkrijgen in zodanige hoeveelheden dat ze diarree krijgen, kunnen bij de anus ernstige uitslag, blaren en loslating van de huid optreden. Dit gebeurt vooral als het kind luiers draagt. Gebruik bij kinderen senna alleen op advies van een arts.

Raadpleeg uw arts als u te veel last heeft van één van de bovengenoemde bijwerkingen of als u andere bijwerkingen ervaart waar u zich zorgen over maakt. "

Onveranderd van de bronsite overgenomen.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Mogelijke bijwerkingen zijn onder andere:
- Buikkrampen
- Diarree
- bij langdurig gebruik: zeer waterige diarree met verlies van kalium
- Eiwit in de urine (= albuminurie)
- Gewichtsverlies
- Misselijkheid
- Spierzwakte
- Verkleuring (= pigmentatie) van het slijmvlies van de dikke darm (= colon)
- Winderigheid (= flatulentie)

Helaas dus ook hierbij kans op buikkrampen.
Amadea
11 jaar geleden
Ik krijg door mijn reumamedicatie ook last van verstopping van mijn darmen. Als ik Sennapeulen gebruik heb ik ook hevige buikkrampen. Ik gebruik nu Metamucil en dit los ik op in water. Werkt perfect en geen buikkrampen meer.

Toegevoegd na 42 seconden:
Met Sennocol heb ik geen ervaring.