Moet je amoxicilline capsules mylan (500g ) innemen door op te lossen in water of gewoon door te slikken met water?

Heb dit voor oorontsteking gehad, maar ik twijfel nu toch een beetje, ik zat nogal zweverig bij de huisarts en denk niet dat ik alles goed heb meegekregen....

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet bedacht dat je misschien de bijsluiter zou kunnen lezen?

Antwoorden (3)

Capsules altijd in zijn geheel doorslikken met water.
11 jaar geleden
Met water doorslikken in z'n geheel . Maar bij twijfel raad pleeg de nacht apotheek . Capsules is meestal doorslikken met water . Kan zelfs gevaarlijk zijn Vd slokdarm , of de werkzaamheid negatief beïnvloeden . Nogmaals lees de bij sluiter of de apotheek . Beterschap .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amoxicilline capsules Mylan is een antibioticum dat in een omhullende lecithine capsule zit.
Zulke capsules moeten altijd met voldoende water in z'n geheel worden ingenomen.
Het water zorgt dan voor het transport van de capsule door de slokdarm naar de maag.

In geen geval mag de medicijn inhoud vooraf uit de capsule worden gehaald en opgelost in water. De inname van het medicijn op deze manier kan ernstige schade aan de slokdarm en maag veroorzaken en zelfs onwerkzaam worden tegen de te bestrijden bacterie!

De lecithine capsule lost langzaam op in het maagzuur binnenin de maag en de medicijninhoud komt dan ook langzamer vrij voor opname in het darmstelsel waar het verder opgenomen wordt.

Antibiotica worden ingezet tegen bacteriologische infecties en de behandeling
(therapie) bestaat meestal uit een kuur van meerdere tabletten of capsules die dagelijks op zoveel mogelijk vaste tijdstippen moeten worden ingenomen en daarbij geheel moet worden afgemaakt, ook als de klachten al zijn verdwenen.
Dit om bacterie resistentie te voorkomen waardoor het de volgende keer moeilijker wordt om de ziekmakende bacterie te bestrijden.