Is het onverantwoordelijk om na 10 uur naar inname Oxazepam auto te rijden?10MG

In de beschrijving staat 16 uur naar inname kunt u autorijden.
Ik gebruik de laaste dosering, na ongeveer 10 uur heeft het na mijn weten dat ik er niets meer van voel.
Als ik het 's avonds neem voor het slapen, slaap ik snel.
Maar als ik wakker word 's ochtends geen verschil met een pilloze morgen.

Voor hoever is het uit je bloed na 10 uur?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
27.5K

Het beste antwoord

Je eigen reactievermogen kun je slecht inschatten. Ik weet dat je zelf denkt dat jij dat wél vrij goed kunt aanvoelen: om eerlijk te zijn, denk ik dat van mezelf ook. Toch is bekend uit onderzoek dat dit niet zo is. Je moet dus niet afgaan op wat je denkt te voelen.

Oxazepam is volgens de CBR-classificatie een categorie-III middel. Dat betekent dat het effect vergelijkbaar is met meer dan 0,8 promille aan alcohol in je bloed. Je MAG daar niet mee rijden. Het gaat dus niet eens om wat verantwoord is of wat nog net wel of niet kan. Als je dit middel gebruikt, ben je wettelijk gezien ONgeschikt om auto te rijden.

Omdat oxazepam natuurlijk ook weer uitwerkt, en bovendien vaak alleen voor de nacht gebruikt wordt, gaat het hierbij om een tijdelijke ongeschiktheid. Bij chronisch gebruik mag je bij doseringen van meer dan 50 mg sowieso geen autorijden, en incidenteel gebruik mag je dan 24 uur niet rijden. Bij lagere doseringen mag je 16 uur niet rijden.

Als je een slaapmiddel of een angstdempend of spierverslappend middel nodig hebt en je wilt de volgende ochtend meteen kunnen rijden, zijn er verschillende alternatieven. Er zijn benzodiazepinen waarmee je niet ongeschikt bent, en ook een aantal waarmee je slechts 8 uur ongeschikt bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb na jou berichtje een mailtje naar de apotheek verstuurd voor een oplossing.
Met werk kan ik het ook niet lijden. Gevaarlijke machines enz. Dank je

Andere antwoorden (4)

Nee niet doen is gevaarlijk. Houd je aan de bijsluiter. Als je ongelukken wilt moet je het wel doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen zinnig woord over te zeggen, is van persoon tot persoon verschillend.

Houd je aan de bijsluiter, die houdt zich aan 'voorzichtige' tijden. Dat je niets voelt, zegt niets. Dat denken ook mensen die met een slok op toch achter het stuur van hun auto plaatsnemen, die voelen/zien ook niet dat hun reactievermogen verminderd is hoewel dat wel meetbaar is.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bel
Morgen apotheek wel
Want ik gebruik
Ook gevaarlijke machines op
Werk niet echt handig
Het rijden onder invloed van medicijnen die het reactie vermogen verminderen is strafbaar, net als rijden onder invloed van alcohol.
Dat betekent ook dat àls je een ongeluk veroorzaakt de verzekering kan besluiten om niet uit te betalen.

Het is moeilijk in te schatten hoeveel effect die oxazepam heeft bij jou, slik je het elke avond of af en toe? Maak voor jezelf een verantwoorde afweging, dat kan je het beste zelf en/of in overleg met je arts.
In de link staat nog meer info over medicijnen in het verkeer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bel
Morgen apotheek wel
Want ik gebruik
Ook gevaarlijke machines op
Werk niet echt handig
Ik zou niet graag de kost geven aan de mensen die 's morgens vroeg als bestuurder op de weg zitten terwijl ze onder invloed van alcohol, drugs of medicijnen zijn. Het zijn allemaal stoffen die het reactievermogen negatief beïnvloeden. De waarschuwingen staan niet voor niets op de verpakking van kalmerende middelen. Daar is onderzoek naar gedaan en als je veilig wilt rijden doe je er goed aan de aanbevelingen op te volgen.

Het vervelende van al die middelen is dat je gevoel niet voldoet. Al heb je het gevoel prima te kunnen rijden dan kun je toch een stuk trager reageren dan zonder inname van dergelijke stofjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bel
Morgen apotheek wel
Want ik gebruik
Ook gevaarlijke machines op
Werk niet echt handig