Weet iemand mij te vertellen waar Vitamine C nou precies gedetailleerd goed voor is?

De antwoorden op deze vraag op internet komen wel grotendeels overeen, maar meestal verschillen de antwoorden wel. Ik slik namelijk C-1000 pillen van het kruidvat maar ik betwijfel de effectiviteit ervan.

Weet iemand ook of vitamine A-Z van de kruidvat echt alle vitamine bevat die dagelijks nodig zijn?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Vitamine C – Ascorbinezuur

In de praktijk worden “vitamine C” en “ascorbinezuur” door elkaar gebruikt en als synoniemen gezien. Hoewel men met ascorbinezuur inderdaad meestal de natuurlijke stof bedoelt die in plantachtige organismen voorkomt, kan ascorbinezuur ook op synthetische wijze worden verkregen uit glucose. Ascorbinezuur is eigenlijk de – al dan niet natuurlijke – voorloper van vitamine C die in het lichaam wordt omgezet naar vitamine C.

Waar is vitamine C goed voor?

Zonder vitamine C kan de mens letterlijk niet leven. Vitamine C is onder meer nodig en/of verantwoordelijk voor of bij:

Immuunsysteem / lichamelijke weerstand
De vorming van collageen: het proteïneachtige hoofdbestanddeel van losmazig bindweefsel in de huid en verantwoordelijk voor stevigheid en elasticiteit van de huid. Gezonde botten, tanden en bloedvaten
De spierstofwisseling: de biochemische processen in de spieren, zoals energie-opname, bouwstoffenverbruik, afvalstoffenverwerking en aanmaak van reserves
Het controleren en reguleren van een deel van de hormoonhuishouding
Afvoer van afvalstoffen en afbraakproducten
De opname van ijzer
Groei en genezing

Daarnaast speelt vitamine C een rol bij meer dan 800 verschillende lichamelijke biochemische reacties.

Er komen vaak vragen binnen bij de Consumentenbond over de oplosbaarheid van voedingssupplementen. In de Warenwet, waaronder vitaminepreparaten vallen, staat niets over de snelheid waarmee vitaminepillen uiteen moeten vallen. Sommige fabrikanten stellen eigen normen. Fabrikanten van geneesmiddelen hebben wel regels vastgelegd over de maximale 'uiteenvaltijd'. Afhankelijk van het type pil (capsule, tablet, bruistablet) ligt de grens bij 5 tot 60 minuten, in water van 37 graden Celcius. Deze 'geneesmiddelenlat' gebruikte de Consumentenbond onlangs om veertig verschillende pillen te testen.

De pillen van acht merken, waaronder huismerken van Kruidvat en DA, maar ook A-merken als Essential Organics en Sunwell, vielen volgens deze norm te traag uiteen. Hoewel zo'n 'uiteenvaltest' niet vertelt hoeveel vitaminen en mineralen je lichaam daadwerkelijk uit de pillen opneemt, lijkt de kans wel groter dat je niet alle stoffen opneemt als een pil in deze test slecht scoort, aldus de Consumentenbond. De bond adviseert druppels, bruis- en kauwtabletten te gebruiken. De test maakt deel uit van een groot pillenonderzoek voor de Gezondgids van mei.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ en goeie website, alleen begrijp ik je link niet helemaal in dit verband

Andere antwoorden (2)

Het is helemaal niet moeilijk om aan de 70 mg te komen die u als volwassene nodig hebt. 1 sinaasappel of 1 kiwi, 2 mandarijntjes, 150 g brocoli of bloemkool, of één glas sinaasappelsap van 200 ml, bevatten ongeveer 40 mg vitamine C, dus meer dan de helft van uw dagelijkse behoefte. Ook tomaten, aardbeien, paprika, ananas, aardappelen, en veel andere groente en fruit bevatten vitamine C. U hoeft dus absoluut geen vitaminepillen te slikken om de aanbevolen hoeveelheid vitamine C binnen te krijgen. Meer is niet nodig en heel veel meer kan zelfs schadelijk zijn. De op sommige websites bepleitte megadosissen van 1 of 2 g per dag, kunnen maag- en darmklachten, diarree en winderigheid, en misschien ook nierstenen veroorzaken.
fremar
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt...!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarnaast is de informatie ook nog eens slecht.
De max veilige dosis in Nederland is 2 mg, voor diarree enzo moet je nog iets meer slikken.
http://www.vitamine-info.nl/alle-vitamines-en-mineralen-op-een-rij/vitamine-c/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de maximale veilige dosis op 2000 mg zou liggen is het onlogisch dat je bij diarree opeens meer moet slikken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is inderdaad onlogisch en dat wordt er ook niet bedoeld: Diarree klachten krijg je pas door het slikken van doseringen die een stuk hoger liggen, vanaf 3 gram heb je kans dat je diarree krijgt.
Het gaat dan wel over verspreid over de dag, 3 gram ineens in poedervorm en ..
Vitamine C is een essentieel onderdeel van de stofwisseling van alle dieren. Vitamine C is mede verantwoordelijk voor de productie van collageen. Dat is een eiwit dat instaat voor stevigheid van biostructuren. Indien niet voldoende vitamine C aanwezig is zal dit eiwit zijn functie niet of slecht kunnen uitvoeren. Als eerste zullen bloedvaatjes het begeven en zo bloedingen veroorzaken. Uiteindelijk ga je dood als je helemaal geen vitamine C binnenkrijgt.

De meeste dieren kunnen vitamine C zelf aanmaken, bij mensen is er een genetisch defect ingeslopen, waardoor we het zelf niet meer aanmaken. Dit heeft nooit tot problemen geleid omdat we het eigelijk altijd voldoende binnen krijgen. (behalve de mensen die vroeger lange weken/maanden op zee zaten zonder groente en fruit).

Er zijn honderden studies geweest over extra vitamine C slikken maar er is nooit iets uitgekomen.

Dat wij het toevallig niet kunnen aanmaken en dat het een essentieel onderdeel is van ons lichaam maakt het nog geen wondermiddel! Er is namelijk ook totaal geen aanleiding om te denken dat het iets extra's doet naast het voorkomen van scheurbuik.

Toegevoegd na 11 minuten:
Vitamines slikken is alleen nodig als je iets nooit eet. Vitamines zijn essentiele onderdelen van het lichaam die we zelf niet aanmaken. Vergelijk het met olie in je auto.

Als je nooit vlees of dierlijke producten eet krijg je een tekort aan vitamine B12 en begint je lichaam kuren te vertonen.

Als je nooit groenten of fruit eet krijg je een tekort aan vitamine C en begint je lichaam kuren te vertonen.

Als je nooit je olie ververst in je auto krijg je een tekort aan olie en begint je auto kuren te vertonen.

Als je (maandelijks) heftig bloedverlies lijdt krijg je snel een tekort aan ijzer.

Als je een veel olie lekt hebt krijg je snel een tekort aan olie.

Als je extra vitamines slikt wordt je niet gezonder.

Als je extra olie in je auto doet gaat hij niet beter lopen....