Kan een medicijn omgedraaid in een strip zitten?

Heb onlangs medicijnen op internet besteld, omdat mijn huisarts niet wilt schrijven. Alleen nu zie ik dat sommige niet zo’n afdruk hebben, of zijn omgedraaid. Is dit normaal? Of zijn het dan neppe medicijnen?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2.3K
AnnBoo8146
2 jaar geleden
Ik weet niet of het feit, dat sommige tabletten omgedraaid in de strip zitten per definitie een aanwijzing is, dat het om nep-medicijnen gaan. Het hangt ervan af of de tabletten als ze echt zijn aan één kant of aan beide kanten de afdruk hebben.
De strips worden machinaal gevuld, waarbij het toeval bepaalt hoe de tablet in de strip terecht komt. Zijn beide kanten van de tabletten hetzelfde, dan zie je geen verschil. Maar zijn de kanten verschillend, dan zie je verschil tussen de verschillende tabletten in een strip. Dit geldt ook voor echte medicijnen.
Maar medicijnen kopen op internet, omdat je huisarts ze niet wil voorschrijven, is nooit verstandig. Als het medicijnen zijn, die je ook zonder recept kunt kopen, kan je ze beter bij een apotheek kopen. Daar is de kans op nep-medicijnen heel klein.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
@AnnBoo8146 Bedankt voor je antwoord. De tabletten zijn alleen omgedraaid en hebben wel een opdruk. Als dat machinaal gaat lijkt het me inderdaad logisch.
Amadea
2 jaar geleden
Jouw huisarts heeft daar een gegronde reden voor, die weet wie jij bent en wat jouw problemen zijn! Het is heel onverstandig om dan illegaal toch je eigen wil door te zetten.
SentWierda
2 jaar geleden
Het antwoord op de vraag is: ja. Het is zeker mogelijk dat medicijnen omgekeerd in een strip zitten.
Bij bonafide medicijnen zal dit niet gebeuren.
Bj illegale medicijnen (meestal besteld op internet) is de kans groot dat er van alles kan misgaan bij zowel de productie als het verpakken, dus ook het omgekeerd in een strip zitten. Daarom wordt sterk ontraden illegale medicijnen aan te schaffen - als er negatieve gevolgen zijn door het innemen (ongezond/giftig of verkeerde samenstelling), dan is het eigen schuld.
Thecis
2 jaar geleden
@SentWierda
Ook bij illegale of bonafide medicijnen zullen ze random in de verpakking zitten. Dat komt door de manier van produceren. Ze worden in de verpakking "geveegd". Maar het wordt niet sterk afgeraden illegale medicijnen te nemen, het is verboden. Juist omdat het een aantal basiszaken van de reguliere medicijnen onbetrouwbaar maakt.
Op het moment dat je een medicijn neemt, kan je van een aantal zaken uit gaan (door de gehele regulering), onder andere:
- Het medicijn heeft de juiste sterkte
- Het zit in de juiste verpakking
- Het ziet er uit zoals het er uit moet zien
- Het medicijn is veilig (mits goed gebruikt)
- Het medicijn doet wat het moet doen.
Met nagemaakte medicijnen worden deze principes onder druk gezet. En helaas is de nepmedicijnenindustrie een miljardenbusiness. Daarom moet de distributieketen ook zo goed bewaakt worden (dmv GDP richtsnoer). Zodra het vertrouwen in deze zaken door de patient weg is, heeft de farmaceutische sector (& de zorg) een gigantisch problem
SentWierda
2 jaar geleden
@Thecis. 'Met nagemaakte medicijnen worden deze principes onder druk gezet.'
Marketingtaal (= een eufemisme) voor: oplichterij.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
HansKazan,
Misschien kun je hier vermelden op welke site je de Diazepam hebt besteld.
En, misschien kun je een foto toevoegen van het doosje, bijsluiter… Waarom zeg ik dit?
Ik maak me zorgen (lees even verder).
De nood is hoog bij jou, omdat je ze op internet hebt besteld. Dat begrijp ik ook nog hoor!
Als je ze al zo besteld, is de stap om ze te slikken zo gemaakt. Ze liggen namelijk in jouw buurt. Wellicht dat iemand hier meteen weet; o, zijn ze van die site, dan is er niks aan de hand.
(Vandaar de aanvullende info). En, ik zou maandag toch even bellen met de huisarts.
Zeg ook dat je ze al hebt besteld via het net.
Misschien kan de huisarts iets anders voorschrijven dat minder of niet verslavend werkt. Succes!
Thecis
2 jaar geleden
@SentWierda
Dit is beslist geen marketingtaal. Ik doe niet aan marketing. Wel zit ik in de farmaceutische industrie.
Nepmedicijnen zijn een serieus gevaar. Niet alleen vanwege patiëntveiligheid, maar ook omdat het de regelgeving waar jarenlang aan gewerkt is om vertrouwen te krijgen in de industrie om zeep helpt. En zonder vertrouwen in de producten ligt o.a. de gezondheidszorg op zijn gat.
Met de covid vaccinatie zie je al hoe fragiel het vertrouwen is. Met nepmedicijnen die bijna niet van echt te onderscheiden zijn (ook niet voor kenners!) wordt dat echt heel vervelend. En ja, de farmaceutische industrie heeft in het verleden behoorlijke missers gehad. En om dat soort dingen te voorkomen is strikte regelgeving nodig. Het staat voor iets, de kwaliteit moet gegarandeerd kunnen worden. Nepmedicijnen zij op meerdere vlakken een groot probleem.
SentWierda
2 jaar geleden
@Thecis. Met deze uitleg ben ik het volledig eens!

Antwoorden (1)

Het omgekeerd in een verpakking zitten hoeft niet noodzakelijkerwijs te betekenen dat het om nagemaakte medicijnen gaat. Het is namelijk vrij normaal dat dit zo is door de manier van produceren. Als de tabletten gestampt zijn, worden ze in de verpakking geveegd. Oftewel, er liggen een heleboel stripjes klaar, de tabletten worden er overheen "gegooid" en vervolgens worden ze erover geschoven. Een beetje kort door de bocht gezegd, maar daar komt het wel op neer. Het is dus gewoon random hoe ze erin komen te liggen (welke kant boven ligt).

Als je het niet via een apotheek besteld, moet je wel zeker opletten dat het niet om nagemaakte medicijnen gaat. Je zou wel kunnen nakijken of het bedrijf een groothandelsvergunning heeft. Dat kan via de Eudra GMP/GDP database (zie link 1). Als het bedrijf daar vernoemd is, heeft het een GDP vergunning (Good Distribution Practice) en heeft het actief een procedure om nagemaakte medicijnen tegen te gaan zoals dat is omschreven in de Falsified Medicines Directive.
(in de Eudra GMP database is het gemakkelijkst om op land te zoeken en dat te exporteren naar Excel. Het is een draak van een database om direct in te zoeken).

Je kan ook de leverancier benaderen met deze vragen overigens.

Hier kan je meer informatie vinden over de nagemaakte medicijnen:
https://www.pfizer.nl/zorgthema/nepgeneesmiddelen

Hier is de Falsified Medicines Directive. Wel in het Engels:
https://ec.europa.eu/health/sites/default/files/files/eudralex/vol-1/dir_2011_62/dir_2011_62_en.pdf

Hier staat een simpel stappenplan om te checken of je aanbieder betrouwbaar is (de optie die ik gaf is de wat meer professionele manier, daarbij kan het zijn dat een bedrijf een medicijn aanbied wat wel in Duitsland of Belgie verkocht mag worden, maar niet in Nederland. Mocht het in Belgie of Nederland zijn toegestaan, beschouw ik het als veilig):
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geneesmiddelen/vraag-en-antwoord/stappenplan-controleren-betrouwbaarheid-online-aanbieder-van-medicijnen
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
Je hebt dezelfde bron als ik gebruikt. ;-)
Volgens de FDA moet een echte pil een opdruk bevatten. Dan lijken me dit dus nepmedicijnen.
Thecis
2 jaar geleden
@SimonV
Een van de bronnen is inderdaad hetzelfde.
De FDA heeft alleen iets te zeggen over de Amerikaanse markt. In Nederland is het de EU of het CBG (en subdivisies) die hierover iets te zeggen hebben.
Daarbij kunnen tabletten gewoon op 2 manieren in een stripje zitten. Bovenkant omhoog of onderkant omhoog. Door de manier van produceren (zie uitleg) is het dus gewoon random. Wordt ook bevestigd door de vraagsteller in de reacties.
Dus de conclusie over de nepmedicijnen kan je gewoon niet maken.
SimonV
2 jaar geleden
+ Dat de tabletten wel een opdruk hebben, stond er nog niet toen ik antwoord gaf. Dat verandert de zaak natuurlijk.