Ja, veel harder kan het niet:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Drug
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Doping' is niet één bepaald middel. Op de dopinglijst staan allerlei middelen die de sportprestaties kunnen beïnvloeden, sommigen daarvan zullen ook als drugs aangemerkt worden (bijvoorbeeld amfetamines) en anderen weer niet (bijvoorbeeld ventolin, een middel tegen astma en andere longproblemen). Het hangt er dus vanaf welk middel je bedoelt dat op de dopinglijst staat, pas dán kan gezegd worden of het een middel is dat ook een drug is, en zo ja, of dat dan valt onder de soft- of harddrugs.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.dopingautoriteit.nl/media/files/documenten/2012/Vertaling_WADA_dopinglijst_2012.pdf voor de nu geldende dopinglijst. Dan kun je zien welke middelen daar allemaal op staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, veel duidelijker kan het niet;-) +1
doping is een van oorsprong nederlands woord (doop) en was zoiets als haarlemmer olie om allerlei kwaaltjes te bestrijden en als versterkend middel. Als versterkend middel heeft het zijn intrede in de sport gedaan. Drugs zijn echte medicijnen met een duidelijke werking. Meestal worden echter geestverruimende middelen bedoeld. Alleen als de geestelijke werking ook voor de sport nuttig is kun je het ook doping noemen. Er is wel veel overlap, maar bij doping gaat het specifiek om prestatieverhoging. Caffeine wordt gezien als een softdrug en amfetamine als harddrug, en beide stoffen zijn geschikt als prestatieverhogend middel.