welke bijwerkingen krijg je van stoppen met adhd medicijnen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
50.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je dit wil stoppen, best eens overleggen met je dokter, er zijn medicijnen die je niet plots mag stoppen, maar geleidelijk aan af moet bouwen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb overleg gehad. Er werd door huisarts gezehd dat ik op eigen houtje mocht stoppen.. ben al een aantl dagen volledig gestopt, maar vroeg me af of daar bijwerkingen aan zitten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je niets speciaals voelt of opmerkt zullen er misschien geen zijn, als je het niet vertrouwt, nog eens contact opnemen met je huisarts. Die kan dan al je eventuele zorgen wegnemen.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik kreeg Dipiperon voorgeschreven voor de ADHD, toen ik 18 was heb ik alles meteen weg geflikkerd, en nooit meer aangeraakt. Ik moest 2 pillen van 40 mg slikken per dag, en ik ben er acuut mee gestopt. Het mooie is, dat ik er niets van merkte, en mijn moeder zei "Het gaat goed tussen ons he, sinds jij je medicijnen zo goed slikt." "Mam...ik slik ze al 3 maanden niet meer." Kortom, ik heb nergens last van gehad, en mijn omgeving ook niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zelf hebvrijwel nergens last van, mijn omgeving sowieso niet. Heb alleen heel veel moeite met slapen, waar ik eerst nog 12 uur kon doorslapen, ben ik nu na5 uurtjes klaarwakker, en zweet ik op dat.moment als een gek. Terwijl ik echt een koukleum ben. Dat stukje kan ik nog niet plaatsen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik wil ook graag stoppen slik nu 5 jaar 27 mg maar ben veel meer opgefokt ik heb wel eens 1 dag niet ingenomen en voel ne dan rustiger maar hoe moet je afbouwen het is een tablet met 12 uurs afname dus kan ik niet doorbreken kan wel evt naar 18 mg gaan maar hoe dan daarna afbouwen mn huisarts weet het niet precies ik ireeg ze van de psyg maar daar ben ik niet meer en om dat traject weer in te gaan lokt mij ook niet aan opgoogle kom ik er niet uit ben ook borstkankerpatient heb een tia gehad en een netvliesloslating alles in de laatste 3 jaar ik wil me rustiger voelen met concerta altijd hartslag 110 zonder concerts hartslag 80
Wie weet raad

Antwoorden (3)

Medisch gezien: U kunt niet in één keer stoppen. Bouw in enkele dagen af. Als u plotseling stopt, kunt u misselijk worden of gaan trillen en beven.

Daarnaast zou ik ook het gebruik van medicijnen voor ADHD zoals Ritalin afraden. Je hele persoonlijk wordt hiermee afgestompt. En er zijn beter manieren om hiermee om te gaan. Bijgevoegd alternatieven voor medicijnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als we niet weten welke medicatie de vraagsteller gebruikt, dan kunnen we ook niet vaststellen wat er gebeurt als deze ermee stopt. Verder worden die medicijnen niet voor niets voorgeschreven, met boeken gaat het echt niet helpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit zijn bijwerkingen voor alle varianten medicijnen voor ADHD.
ADHD is in mijn optiek geen ziekte die je moet behandelen met medicijnen. Dit is een reguliere gedachte. In de boeken wordt beschreven hoe je anders tegen ADHD kunt aankijken en er mee om kan gaan. Dus in dat opzicht helpen de boeken zeker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ben begonnen met methylfenidaat, zonder merj dus. Daarna overgegeaan op de concerta 54mg en op drukkere dagen kwam daar nog tien mg methylfenidaat bij. Na ruim vijf jaar gestopt met de concerta. Wou zelf meer verantwoording over de medicijnen. Dit om me meer bewust te worden van regelmaat die ik nodig heb. Concerta is toen vervangen door 3maaldaags 15mg methylfenidaat. Waar nodig extra slikken. Dit zelf zeersnel bijgesteld naar 10mg per keer. Dit een half jaar op die manier geslikt. Toen ik 4 weken terug maar 1x tien mg op had over een hele dag (door het vergeten meenemen van de medicatie) en dat erg goed ging, besloten dat ik dat ook wel kon. Om op te starten 's morgens een tabletje ging me zo bgoed af dat ik5 dagen geleden besloot om helemaal niks in te nemen. Wel altijd medicijnen mee mocht het nodig zijn. Werk en gezin ingelicht, die staan achter me. Ook merken zij geen negatief verschil waardoor de motivatie sterk blijft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@KlovesT Dat is jouw keuze en ervaring. Je hebt het niet op een alternatieve manier geprobeerd dus je zult ook niet weten wat het verschil is. Maakt voor de rest niet uit. Doe wat je zelf wilt. Mijn optie is maar een suggestie vanuit een praktijk waar er met succes zonder medicijnen gewerkt wordt t.o.v. ADHD / ADD.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@KlovesT Dat is jouw keuze en ervaring. Je hebt het niet op een alternatieve manier geprobeerd dus je zult ook niet weten wat het verschil is. Maakt voor de rest niet uit. Doe wat je zelf wilt. Mijn optie is maar een suggestie vanuit een praktijk waar er met succes zonder medicijnen gewerkt wordt t.o.v. ADHD / ADD.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toen ik 8 was en mijn moeder al overtuigd was van aanwezigheid van adhd, zijn er gfenoeg alternatieven geprobeerd. Niet zomaar aan medicatie begonnen, dat was op mijn 15e pas. Weet dus wel degelijk dat medicatie voor mij wél een optie is geweest.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prima, nogmaals jouw keuze. Iedereen heeft die keuze en wil ik die graag ook geven. Vandaar mijn toevoeging bij mijn antwoord.
Amfetaminen als methylfenidaat(Ritalin en de slow release versie Concerta) geven enige dagen vaak flinke ontwenningsverschijnselen, dysforie , trillen, ernstige concentratieproblemen en soms komen psychosen voor.
Dit kan zelfs meer dan een week aanhouden, daarna zijn de lichamelijke verslaving effecten wel afgelopen maar de psychische afhankelijkheid soms niet.
Helaas nemen mensen deze middelen (of blijven ze gebruiken) omdat het voor hen niet altijd duidelijk is of de verschijnselen van het stoppen door AD(H)D komen of abstinentieverschijnselen zijn.
Ook een reboundeffect ( het zich verhevigd voor doen van de verschijnselen waarom men Ritalin gebruikt) kan de kop opsteken (en doet dat meestal) waardoor het voor de patient en zelfs voor artsen lastig in te schatten is welk verschijnsel uit een der bovengenoemde oorzaken na stoppen optreedt.
Daarom wordt wel uitsluipend gemediceerd.( steeds een beetje minder).

Bij het relatief nieuwere Strattera is het een heel ander verhaal, het werkt op de dopamine heropname remming in op een soortgelijke wijze als SSRI 's bij serotonine doen.
(uitleg van een psychiater) en ook daar is uitsluipen de betere oplossing.
Plotseling stoppen geeft bij Strattera dopamine gerelateerde problematiek, waaronder verschijnselen die aan Parkinsonisme doen denken, dit is van voorbijgaande aard
De wijze van uitsluipen, de therapietrouw(!!!), de dosis en de tijd van gebruik zijn , naast het persoonlijk bevinden per mens verschillend.

Hoe je ook uitsluipt, enig hinder zal moeilijk te voorkomen zijn maar de te behalen winst is, zeker als het middel onterecht is voorgeschreven, wat vroeger is gebeurd,
best groot.
De vervlakking maar ook, vooral bij Ritalin, wisselende bloedconcentratie en dus de werking per moment maken zelfs van mentaal stabiele mensen dat ze zich in een rollercoaster wanen.

Als het je lukt te stoppen is na enige weken de wereld al een stuk mooier en als je volhoudt te stoppen gaat de zon na ongeveer een maand echt weer schijnen.

Deze info bevat zowel feitelijke info, ervaringen van patienten als eigen observatie van patienten. Pro forma geef ik aan dat het een eigen mening is.
Echter, het is wel de mening van iemand met ruim 20 jaar ervaringsdeskundigheid in het begeleiden van mensen met AD(H)D en aanverwante storingen in het autistisch spectrum.

Het is NIET mijn bedoeling wie dan ook te beledigen, mocht het daar soms de schijn van hebben, mijn excuses daarvoor.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie reacties
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb vroeger zelf ritalin geslikt, en dat werd toen ik er mee ging stoppen afgebouwd.
De enige "bijwerking" die ik had was dat ik vrij veel ging eten.
De ritalin ontnam eetlust
Toen ik ermee stopte had ik ineens veel honger.