wat kunnen de gevolgen zijn wanneer er tijdens het injecteren van de prikpil in de bovenarm de naald niet is ontlucht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
29.8K

Het beste antwoord

Dan is er echt niks aan de hand. Het is zelfs handig om een klein belletje lucht mee te injecteren omdat het afsluitend werkt. De meeste injecties die je krijgt in de vorm van vaccinaties, prikpil, antibiotica etc. worden in de spier of in het onderhuidse bindweefsel gespoten. Minuscule hoeveelheden lucht die de vloeistof vergezellen worden zonder enig probleem geresorbeerd door het weefsel. Bij intraveneuze injecties, dus direct in de bloedsomloop, is er een zeker risico op een luchtembolie, hoewel daar al gauw meerdere CC's voor nodig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Niets, ik injecteer zelf dagelijks subcutaan(kort naaldje, onder de huis) het injecteren van lucht is pas schadelijk of gevaarlijk wanneer het een aanzienlijke hoeveelheid is in een slagader

Toegevoegd na 19 seconden:
*onder de huid
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens. +1
Een dergelijke injectie komt in een spier terecht. Een luchtbel kan dan hooguit wat extra spierpijn veroorzaken, maar het heeft geen schadelijke gevolgen.

Als een luchtbel in een ader gespoten wordt, kan dat wel heel gevaarlijk zijn. Als een minuscuul belletje in een dun hersenadertje terecht komt, kan dat schadelijke gevolgen hebben, omdat een stukje van de hersenen dan niet voldoende zuurstof krijgt.