Welk medicijn krijg je voorgeschreven als er de diagnose ADD-NOS bij je is gesteld?

Dit vraag ik niet omdat het over mijzelf gaat, maar over iemand die ik ken. Hij blowt namelijk ook regelmatig naast het nemen van deze pillen, maar wilt nooit openheid geven over de naam van zijn medicijnen. Komt het door de combinatie blowen+medicijnen dat hij zich de laatste tijden nog achterlijker en dommer gedraagd dan voorheen?

Toegevoegd na 1 minuut:
+ kent iemand de gevolgend van de complicaties op langere termijn hiervan?? Graag informatie hierover!

Toegevoegd na 21 minuten:
SORRY, HET GAAT OVER PDD-NOS !

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Volgens mij haal je AD(H)D en PDD-NOS door elkaar. Bij ADHD wordt de aanduiding NOS (not otherwise specified) niet gebruikt, en daarbij zou een diagnose van ADD al impliceren dat er wél een type aan te duiden is, namelijk het overwegen impulsieve type. Ik vermoed dus dat je PDD-NOS bedoelt, wat zoveel wil zeggen als een niet nader aan te duiden ontwikkelingsstoornis. Het wordt gezien als een stoornis uit het autismespectrum. Er zijn geen specifieke medicijnen voor welke vorm van autisme dan ook geregistreerd, dus áls er al medicatie wordt voorgeschreven, zijn dat middelen om specifiek bepaalde symptomen te behandelen waar een patiënt veel last van heeft, en dat kan voor iedereen anders zijn. Wel is het zo dat het vaak niet verstandig is om bij psychofarmaca ook nog te blowen, zeker niet als dit vaak gebeurt.

Maar als jij wilt weten welke medicijnen je maat gebruikt, moet je hem dat vragen. En als hij jou niet wil vertellen welke middelen hij gebruikt, is dat zijn goed recht.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik zie dat je inderdaad PDD-NOS bedoelt. Maar daar zijn dus helemaal geen specifieke medicijnen voor, dus het valt echt niet te zeggen wat jouw vriend gebruikt. Mensen met PDD-NOS kunnen allerlei medicatie gebruiken vanwege symptomen die met hun stoornis te maken hebben, dat kunnen angstdempende middelen zijn, antidepressieve middelen, stemmingsstabiliserende middelen, antipsychotische middelen, en zelfs stimulerende middelen die zijn geregistreerd voor ADHD. En heel veel mensen met PDD-NOS gebruiken helemaal geen medicijnen, gebruiken medicijnen voor iets anders dan hun PDD-NOS, of gebruiken voedingssupplementen waarvan soms gedacht wordt dat het een positief effect kan hebben op de symptomen van autisme. Op basis van deze diagnose is dus absoluut niet te zeggen welke medicatie iemand waarschijnlijk gebruikt.