Is het medicijn chloordiazepoxide uit de handel gehaald?

Wie kan mij vertellen of het medicijn chloordiazepoxide uit de handel is gehaald?
Mijn schoonmoeder slikt dit medicijn al jaren, maar haar huisarts zegt dat dit medicijn uit de handel is gehaald en zij moet overstappen naar een ander medicijn, ik kan hierover niets vinden op het internet en mijn gevoel zegt dat dit gewoon een geldkwestie is, daar bedoel ik mee dat de huisarts aan het genoemde medicijn niets of nauwelijks wat verdient en aan het nieuwe wel.
Ik heb wel eens gelezen dat huisartsen een soort van contracten hebben met medicijnleveranciers.

Wie kan mij hierop antwoordt geven.

Groeten
Richard

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.8K

Het beste antwoord

De HA krijgt voor elk herhaalrecept €4,50,verder niks.

Het klopt dat er momenteel problemen zijn met Chloordiazepoxide bij de farmacie.
Bij de één is het inderdaad uit de handel gehaald,een ander heeft productieproblemen enz.
De huisarts heeft dus gedeeltelijk gelijk, deze zou als alternatief bv diazepam of oxazepam kunnen voorschrijven.

De onderstaande cijfers die tussen haakjes staan zijn de "codes" van de verschillende farmacie onder het kopje referenties.
Als je moeder bv 25 mg slikt zijn die nog voldoende bij (1)
beschikbaar.

Ik hoop dat dit antwoord jullie meer duidelijkheid geeft!

Groet vlindertje

Chloordiazepoxide
Laatst bijgewerkt op: 23-07-2012
Merknaam
Chloordiazepoxide PCH CF Sandoz
Opmerking
07-07-2012: alternatieven toegevoegd.

Productomschrijving
Chloordiazepoxide PCH Dragee 5 mg en 10 mg van Pharmachemie BV

Chloordiazepoxide RP Dragee 5 mg, 10 mg en 25 mg van Ratiopharm BV

Chloordiazepoxide CF Dragee 5 mg, 10 mg en 25 mg van Centrafarm Pharmaceuticals BV

Chloordiazepoxide Sandoz Dragee 5 mg, 10 mg en 25 mg van Sandoz BV

Reden van niet-beschikbaarheid
Pharmachemie
Vanwege het veranderen van productielocatie zijn de producten tijdelijk niet beschikbaar [1].

Ratiopharm
Om onbekende reden zijn de producten uit het assortiment gehaald [1].

Sandoz en Centrafarm
Wegens productieproblemen zijn de producten tijdelijk niet leverbaar [2, 3].

Verwachte datum beschikbaarheid
Pharmachemie verwacht de producten weer te kunnen leveren vanaf week 44 [1].

Sandoz verwacht dat de producten weer beschikbaar zijn vanaf week 45 [2].

De datum waarop de producten van Centrafarm weer beschikbaar zullen zijn, is nog onbekend [3].

Farmaceutische substitutie
Chloordiazepoxide PCH dragee 25 mg is voldoende beschikbaar [1].

(Farmacotherapeutische alternatieven
Chloordiazepoxide wordt toegepast bij angst en spanning [4]. In overleg met de voorschrijver kan clorazepinezuur, diazepam of oxazepam worden voorgeschreven [4, 5].

Referenties
1-Pharmachemie BV, persoonlijk contact d.d 05-07-2012.
2-Centrafarm Pharmaceuticals BV, persoonlijk contact d.d. 05-07-2012.
3-Sandoz BV, persoonlijk contact d.d. 05-07-2012.
4-Anoniem. Informatorium Medicamentorum. 's-Gravenhage: Wetenschappelijk Instituut Nederlandse Apothekers, 2012. Benzodiazepine Agonisten. p. 1128-4
5-KNMP Geneesmiddel Informatie Centrum, persoonlijk contact d.d. 06-07-2012.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ze zijn via efarma nog gewoon te bestellen op recept.

Informeer anders bij haar apotheek of ze ze nog leverbaar zijn.
Maar wat ik zo zie is het gewoon in de handel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een aantal producenten zijn gestopt het te leveren, en anderen hebben het officieel nog in het assortiment, maar hebben al een beste tijd leverproblemen. Informatie daarover kun je onder andere in de bron vinden. Ik wist wel dat er 'iets' mee was inderdaad, maar heb het na moeten zoeken. Mogelijk dat bepaalde doseringen via omwegen nog wel te bestellen zijn, dat zou je aan de apotheker moeten vragen. Die zit echter soms vast aan een bepaalde leverancier, en kan niet altijd even gemakkelijk uitwijken naar een andere producent.

De huisarts verdient overigens niets aan de medicatie, anders dan de vaste 4 euro 50 per herhaalrecept. Welk middel geleverd wordt, welk merk e.d. maakt voor de huisarts echt geen bal uit. Wél blijkt uit diverse onderzoeken dat huisartsen - méér dan specialisten - vrij gevoelig zijn voor de reclame en praatjes van artsenbezoekers, dus ze schrijven vaker een nieuw middel voor omdat er toevallig iemand op bezoek is geweest die heeft verteld dat het zo'n goed middel is. En mogelijk heeft een farmaceut net aangeboden een deel van een congres te betalen. Ik zal dus niet zeggen dat er geen - ook financiële - belangen meespelen in het voorschrijfgedrag, maar het is echt niet zo dat een arts aandelen heeft in een middel of provisie krijgt per recept of zoiets. Daarbij: dit soort middelen moeten tegenwoordig zelf betaald worden, tenzij in een aantal uitzonderingssituaties bij vooral zeer complexe psychiatrische problematiek. Het is dus de patiënt die financieel gezien het verschil merkt tussen middel A en middel B, niet de arts. En bij middelen die vergoed worden, is dat de zorgverzekeraar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorie Lies dat ik een aantal dezelfde dingen heb geschreven. Kosten HA had ik over het hoofd gezien en je bron had ik niet gelezen.
Groet vlindertje
Het is nog niet uit de handel maar wel minder goed leverbaar omdat het steeds minder wordt voorgeschreven.

Als je schoonmoeder dit middel al jaren dagelijks gebruikt dan is de therapeutische werking ondertussen 0,0 maar ondervindt ze wel bijwerkingen en is ze er hoogstwaarschijnlijk aan verslaafd. Dat geldt overigens voor alle benzodiazepinen. Het is volgens het Farmacotherapeutisch Kompas geen eerste keus middel:

Voor de algemene praktijk zijn diazepam, lorazepam en oxazepam (de laatste twee hebben geen actieve metabolieten) als anxiolyticum – gezien de brede ervaring ermee en de prijs – een goede eerste keus. Chloordiazepoxide heeft geen opvallende voordelen boven deze middelen.

Allemaal middelen die al jaren op de markt zijn en goedkoop geproduceerd worden. Dat houdt in dat er voor een arts niets extra’s aan te verdienen valt.