Kan er uit de USA een (herhaal)recept naar een Nederlandse apotheek verstuurd worden?

Mijn vriend heeft de afgelopen 5 jaar in de USA gewoond. Hij heeft in de USA van zijn psychiater medicijnen voorgeschreven gekregen die nu ver op zijn. We proberen nu via een familielid daar de medicijnen te verkrijgen echter mogen zij (in die staat) geen medicijnen versturen. Is er een manier om de medicijnen hier in NL te verkrijgen? Kan er bijv. een recept naar de apotheek gemaild/gefaxt worden? Wat is de procedure hiervoor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.6K

Antwoorden (2)

Vermis de psychiater in USA de medicijnen voorschreef, lijkt het me beter om hém te contacteren en te vragen om de samenstelling door te sturen naar de arts van je vriend
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak zul je toch een recept nodig hebben van een Nederlandse arts. Het IS toegestaan voor de apotheker om een medicijn te verstrekken bij een recept uit het buitenland, maar veel apothekers zullen liever de patiënt aanraden om een Nederlandse arts te bezoeken, zeker als de patiënt voor langere tijd in Nederland verblijft.

De apotheker zou namelijk moeten controleren of het recept is uitgeschreven door iemand die bevoegd is om de geneeskunde uit te oefenen, en dat controleert best lastig vanuit het buitenland. Ook moet de apotheek kunnen controleren of de medicatie interacties kent met andere medicatie, en moet er dus informatie over de patiënt beschikbaar zijn. Er zijn ook eisen aan de voorschrijvend arts, dat is o.a. dat de arts de patiënt minimaal één keer gezien moet hebben, en dat de arts voldoende relevante informatie heeft over de patiënt en diens ziektegeschiedenis en medicatiegebruik. Het kan dus zijn dat een apotheker geen recept aanneemt wanneer duidelijk is dat je vriend zijn arts in de USA al een hele tijd niet heeft gezien, of als er intussen veranderingen in zijn gezondheid zijn opgetreden. Het hangt er ook vanaf om wat voor medicatie het gaat: bepaalde psychiatrische medicatie is erg verslavingsgevoelig, en dan zal een apotheker nog voorzichtiger zijn.

Kort gezegd is het dus toegestaan om met een recept uit het buitenland medicatie te ontvangen bij een Nederlandse apotheek. Een gefaxt of gemaild recept zal trouwens zeker in die situatie niet altijd worden geaccepteerd als geldig recept, het kan dus zijn dat de apotheker om het origineel vraagt. Als je vriend langer in Nederland verblijft, is het wel echt aan te raden dat hij hier een arts bezoekt, en in elk geval een huisarts heeft hier. Zéker als hij bekend is met bepaalde gezondheidsklachten en daarvoor medicatie gebruikt. En het kan dus zijn dat de apotheker wil dat hij dit doet, en dat hij pas medicatie wil leveren als er een Nederlands recept ligt. Het zal verschillen per apotheek hoe ze hier precies mee omgaan, dus vraag het gewoon je apotheker, en doe indien nodig navraag bij andere apotheken in de buurt.