panadol 1000 mg als je7 per dag inneemt wat kan er gebeuren?

ik slik al 2 ene half jaar panadol 1000 mg 7 a 8 per dag wil weten wat kan er gebeuren want ik gebruik wegens dat ik heel veel pijn heb maar ze helpen niet goed maar ik krijg er geen andere weet iemand wat ik kan doen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom slik je zoveel?
Waarom lees je de bijsluiter niet?
Waarom overleg je dit niet met je dokter.
Daar zal je echt weer na toe moeten gaan.
Echt doen hoor!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
inderdaad! Als je zo door blijft gaan krijg je ernstige leverschade en ga je dood! De dokter heeft veel betere pijnstillers!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je echt veel pijn hebt zal de dokter je ongetwijfeld andere medicatie voorschrijven. Misschien dat morfine werkt.... Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb iedereen die waarschuwt voor je lever een plus gegeven. Ik zou de huisarts inderdaad maar eens vragen om je leverfuncties te laten testen, als ik jou was. Misschien heb je geluk...

Antwoorden (5)

volgend de bijsluiter mag je er maar 2 per dag innemen.
bij een grotere dag dosering kan de lever zeer ernstig beschadigde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4000 mg per dag, volgens deze bijsluiter: http://www.efarma.nl/pages/iteminfo.asp?ItemID=15271323 De hoeveelheid van max. 2 per dag slaat op alcoholisten. Maar dan nog, kans op leverschade is groot bij deze mate van gebruik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb al zo vaak aan me dokter en specialist gezegd en hij zeide ja je mag het innemen ik heb gesmeekt om een andere pijnstillers te krijgen ik had zelf van iemand die naam gekregen ik weet niet meer welke het was ze hebben bloedgeprikt en ze zeide de lever is goed er is niets aan de hand ik weet me geen raad meer ben naar de pijnpoli geweest en wegens dat ik gewoon me armen kon bewegen hebben ze gezegd er is niets aan de hand maar de fibromyalgie en de sikkelcelanemie de pijn gaat door de merg en been ik kan er niet van slapen ervan ik probeer alles te blijven doen en in beweging te blijven ik heb geen raad meer wat ik moet doen als ik geen pijnstillers in slik kan ik me bed niet uit ik ben dood op ben heel erg moe steeds mijn hb is 5.5 en me ijzer is goed ik weet niet meer ik gebruik nu die ik van de nieuwe huisarts heb gehad ibuprofen 3 x 400 mg dat moest ik innemen in begin hielp het maar het gaat nu minder worden de pijnstillers helpen maar voor even en dan niet meer .
ik slik het ook voor de slijmbeursontsteking van mijn beide armen en ze hebben op de rontgen foto gezien dat het ook slijtage is dus ze kunnen daar ook niet meer aan doen en dat de fibromyalgie erger aan het worden is slik maar pijnstillers zeggen ze ik heb geen idee wat ik moet doen ik ben blij dat ik hier mijn vraag kan stellen .
dank je wel trouwens ik rook niet en drink niet ik heb ook al half jaar dat ik het niet innam om te kijken of het minder werd nou ik kon mijn bed niet uit en kon niets doen door de pijn dus als je wil alles kunnen doen in je huis en je boodschappen moet je dan maar pijnstiller maar nemen ik hoop dat u nou een beetje begrijp ik krijg hier tenminste wel een antwoord en als ik aan de artsen vraag krijg ik niets alleen alles is goed u kan vertrekken dankje wel voor je antwoord
Je moet er nu mee stoppen.Want je lever wordt onherstelbaar beschadigd en je doordat je al zolang overdosissen neemt is het beeld in je bloed gemaskeerd.Je hebt een kans op overlijden,laat je behandelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is geen pijnstiller "gebruik" maar pijnstiller verslaving.
Door langdurig gebruik van grote hoeveelheden ben je afhankelijk geworden van die pijnstiller.
Je houdt in feite zelf de pijn in stand.
Ga naar een arts en probeer samen met hem/haar om van je verslaving af te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ze niet helpen, hoef je ze ook niet te slikken.
De dosis die je gebruikt is veel te hoog, de tijd dat je ze slikt is veel te lang.
Ik adviseer je met je huisarts te gaan praten en die eerlijk te vertellen wat je slikt, hoeveel en hoelang, en te overleggen of een leveronderzoek op zijn plaats is. Want je kunt je lever zo fiks beschadigen, en dat merk je pas na lange tijd.
Wat de pijn op zich betreft: als je veel pijn hebt en gewone pijnstillers helpen niet, vraag dan als je bij de huisarts bent ook gelijk een verwijzing naar een pijnpoli. Daar zijn ze gespecialiseerd in pijnklachten en kunnen ze je misschien beter helpen.
Want wat je nu aan het doen bent, helpt duidelijk niet tegen de pijn en zal je op termijn méér pijn bezorgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst moet je stoppen met deze levensgevaarlijk hoge dosering paracetamol. Het werkt niet tegen de pijn zeg je, dus dan kun je stoppen zonder dat je ineens ernstiger pijnklachten krijgt.

De maximumdosering is 3 gram per dag, en eventueel tijdelijk, bij acute pijn, 4. Voor chronisch gebruik is het officiële standpunt van het Nederlands Huisartsengenootschap dat die 3 gram nog hoog is, zij raden dan een maximum van 2,5 gram aan.

Je loopt een groot risico op leverschade, namelijk leverfalen of een acute ontsteking van je lever. Ook loop je kans op nierschade en op bepaalde veranderingen in je bloedbeeld. Stop dus met de pillen, en laat je lever en nieren controleren door een arts.

Wat je verder moet doen, is een behandeling vinden voor je pijn die minder schadelijk is. Je hebt een veilige pijnstiller gekozen, maar helaas in een zeer onveilige dosering. Als de normale dosering paracetamol niet voldoende is, moeten er andere middelen ingezet worden. Een arts zal dan eerst een NSAID inzetten (bijv. ibuprofen of diclofenac) en als ook dat niet voldoende is een zwakwerkend opiaat, of - als ook dat niet voldoende is - bij ernstige pijn een sterkwerkend opiaat (morfine-achtige). Dat is de normale gang van zaken voor wat betreft pijnstilling. Daarnaast zijn er nog andere middelen die niet in dat schema staan, zoals middelen specifiek tegen zenuwpijn.

Andere mogelijkheden zijn soms lokale cremes pijn pijnstillende middelen, het blokkeren van pijnzenuwen, TENS (pijnstilling door middel van lichte stroomschokjes) en bij pijn van het bewegingsapparaat fysiotherapie. Ook kan ontspanningstherapie werken, zijn er cursussen die gericht zijn op het leren omgaan met pijn, en kan psychologische behandeling helpen om pijn beter aan te kunnen. Dat zijn allemaal opties voor pijnbehandeling. De dosering van paracetamol maar omhoog gooien is géén optie: niet alleen is het gevaarlijk, maar het werkt ook niet, zoals je zelf hebt gemerkt. Het overschrijden van de dosering zal het pijnstillende effect niet doen toenemen.

Bespreek de opties met je huisarts. Als die je niet kan helpen, vraag dan om een verwijzing naar een specialist, eventueel naar een pijnpoli. Als je huisarts geen andere middelen voor wil schrijven, moet die uit kunnen leggen waarom dit is. Kan hij/zij dit niet, vraag dan een verwijzing naar een andere arts. Je hebt in elk geval altijd recht op een second opinion bij een andere huisarts, vraag eventueel je zorgverzekeraar om hulp bij die procedure.