Heeft iemand ervaring met het antibioticum Amoxicilline Clavulaanzuur (Sandoz)?

De kuur is mij voorgeschreven ivm een talgcyste in mijn wang. Deze zou weggehaald worden door een plastisch chirurg. De wachttijd van een dikke 3 maanden heeft de cyste de kans gegeven te gaan ontsteken, en dit is ook gebeurd. De kuur moet de ontsteking verhelpen waarna de cyste verwijderd kan worden. Heeft iemand ervaring met deze kuur? Wat zijn de bijwerkingen en zijn deze heftig? Werkt het goed?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
18.9K

Het beste antwoord

Een antibioticum wordt gekozen op basis van de vastgestelde of verwachte bacterieën die een infectie veroorzaken. De vraag "werkt het goed" is dus niet te beantwoorden. Voor bacterieën die gevoelig zijn voor dit middel, werkt het goed. Voor bacterieën die er niet gevoelig voor zijn, werkt het niet. Zo simpel is het. In het algemeen kun je zeggen dat het een breed-spectrum antibioticum is, dat betekent dat het op vrij veel verschillende bacterieën werkt. Dat is dan ook alles: de kans dat het werkt is dus vrij groot, maar als je de pech hebt dat bij jou de ziekteverwekkende bacterie niet gevoelig is voor amoxicilline, of er resistent voor is, dan zal het niet werken. Als het middel is voorgeschreven nadat er een kweek is afgenomen, weet je dat men gezien heeft dat in het laboratorium de bacterie die je ontsteking veroorzaakt, gevoelig is voor dit middel. Meestal werkt het dan ook goed, maar het is nooit volledig te voorspellen wat een antibioticum in je lijf doet, dat is niet altijd hetzelfde als wat het in het laboratorium doet.

Om je vraag te beantwoorden: ja, ik heb er wel ervaring mee. Het werkte bij mij goed, behalve toen ik het kreeg voor een ontsteking die veroorzaakt werd door een bacterie die - zoals later ook bleek uit de kweek - resistent was voor dit antibioticum.

De bijwerkingen zijn heel verschillend per persoon. Meest voorkomend zijn - zoals bij elk antibioticum - diarree en andere maag-darmklachten. Lees de bijsluiter en houd je aan de aanwijzingen zoals die daar staan voor wat betreft wijze en tijdstip van inname.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja dit antibioticum heb ik vaak voorgeschreven gehad bij standaard keelontsteking.

Het is een heel standaard en niet te zwaar antibioticum. Je zult dus ook weinig bijwerkingen ondervinden.

De mogelijke bijwerkingen staan overigens natuurlijk gewoon in de bijsluiter, en de vraag die je nu hier stelt moet je natuurlijk stellen aan je arts.

Maar ik heb geen bijwerkingen gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja natuurlijk die vragen heb ik ook gesteld. Mijn bedoeling was eigenlijk om antwoorden te krijgen over hoe jullie de kuur hebben ervaren, of jullie bijwerkingen hadden en of de kuur bij jullie goed werkte. Misschien had ik het anders moeten formuleren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar die vraag heb ik ook beantwoord toch? Nee geen bijwerkingen, ja werkte heel goed. Zo goed dat het bekende verhaal altijd speelde van "ookal is het al lang over, je moet de kuur helemaal afmaken"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja inderdaad maar je schrijft: "en de vraag die je nu hier stelt moet je natuurlijk gewoon stellen aan je arts". Daar reageer ik op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is het een van de meest gegeven antibiotica's. Soms kan er een allergische reactie optreden, deze uit zich vaak in huiduitslag. Mocht je allergisch zijn dan merkt je dat gelijk. Maar de meeste mensen reageren er goed op en als de dosis niet te hoog is zal het met de bijwerkingen wel meevallen.
Ik heb de kuur ook wel eens gehad voor een luchtweginfectie, ook ik had geen last van de bijwerkingen.
Bijwerkingen zijn nogal afhankelijk van de persoon. Als je overgevoelig voor dit specifieke middel bent dan uit zich dat al snel in huiduitslag en dergelijke ongemakken die best heftig kunnen zijn. Normaal gesproken vallen die bijwerkingen wel mee en beperken zich tot wat diarree en wegen ruimschoots op tegen de therapeutische werking, is mijn ervaring.