Hoe voorkom ik het nog meer afvallen met methylfenidaat?

Hey iedereen.Ik slik sinds een maand nu methylfenidaat 5mg 4x per dag..Gisteren zei mn vriend ineens dat mn buik dunner is dus ik ging wegen, idd ik ben 5 kilo kwijt..Nou wou ik dat in eerste in stantie ook maar ik ben best wel bang ik door de methylfenidaat afval.En dat de arts me dan iets anders voorschrijft.Dit middel werkt verder echt perfect voor mij en mijn ADHD dus ik wil het eigenlijk niet kwijt.Wat kan ik doen om er voor te zorgen dat ik niet meer afval?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.5K
Cryofiel
6 jaar geleden
Je hoeft jezelf niet bang te maken om iets misschien wel, misschien niet aan de hand is, toch?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het probleem is dat bij bijna elk soort medicijn bij adhd en aanverwanten er amfetamine achtige stof in zit. Dat remt bij iedereen de eetlust. Toch proberen jezelf te dwingen te eten. Anders dit met je arts bespreken. Veel therapieën en egeleiding kan ook al goed helpen bij adhd. Dat kun je ook proberen. Intensieve therapie en training en dan zonder medicatie.
Ritsuka
6 jaar geleden
Bespreek dit met je arts, vraag eventueel doorverwijzing naar dietist voor een goed eetschema.

Antwoorden (2)

Deze vraag kun je het beste aan je arts stellen.

Die kan kijken of het afvallen inderdaad door de methylfenidaat komt. Misschien wel, misschien niet.

Als het niet zo is, heb je op dat punt geen probleem, en kun je gewoon methylfenidaat blijven gebruiken.

Als het afvallen wel door methylfenidaat wordt veroorzaakt, kun je samen proberen uit te vinden of het afvallen zal stoppen, of dat je (te) dun zult worden. In het eerste geval is er nog steeds geen probleem. Als je te dun zult worden, zal iets anders nodig zijn. Misschien een ander middel, misschien een ander dieet.

Je zegt dat je bang bent dat een ander middel minder goed zal werken. Maar is dat zo? Dat weet je niet. Misschien zie je nu wel beren die er niet zijn. Dus ook dat is iets om met de arts te bespreken.

Een optie zou kunnen zijn dat je overschakelt naar een ander middel, en dan kijkt of dat net zo goed werkt als methylfenidaat. Zo ja: prima. Zo nee, dan zul je de afweging moeten maken: hoeveel afvallen is voor jou acceptabel, en hoeveel restverschijnselen van de ADHD zijn voor jou acceptabel. Waar precies het optimum ligt is voor iedereen anders.

Wees in ieder geval niet bang voor mogelijke beren die misschien alleen maar in jouw gedachten bestaan. Bespreek met de arts wat er gebeurt, en wat jouw wensen zijn op het gebied van gewicht en van ADHD-verschijnselen. Samen kunnen jullie dan de voor jou beste oplossing bepalen.

Succes!

6 jaar geleden
Afvallen (1-10% van alle gebruikers) en verlies van eetlust (>10% van alle gebruikers) is een bekende bijwerking van methylfenidaat. Er is weinig aan te doen, behalve stoppen; het is lastig om jezelf t dwingen meer te eten.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Dit geeft tenminste een antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@tinus1969, is verlies van eetlust zelfs meer dan 10% van alle gebruikers?
tinus1969
6 jaar geleden
@JoanDArc, dat zegt de officiële product informatie. Ook biochemisch is dat niet verbazingwekkend.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Neem er iets meer van en je kan dagen zonder eten. (dan heb ik het over misbruik als drugs, maar de werking is hetzelfde) Voor de vraagsteller zie ik niet zo groot probleem, iets beter opletten met wat er gegeten wordt. En bepaalde tips die voor afvallen gelden juist niet doen.
Bijvoorbeeld niet langzaam eten zodat de lichaam eerder genoeg heeft, maar een beetje dooreten. (niet overdrijven)
Geen magere, maar volle yoghurt, enzovoorts.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
JackD: eten is echt moeilijk als je amfetamines en aan verwanten gebruikt. En tegen heug en meug eten is dan zo goed als onmogelijk. I know, heb het vroeger geslikt en gestopt om die reden...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat betwijfel ik ook niet, echter geldt dat niet voor iedereen. Aangezien vraagsteller het niet specifiek heeft over een sterk verminderde eetlust, denk ik dat het goed kan komen door er iets beter op te letten.
Hier kan alleen de vraagsteller meer duidelijkheid over geven.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wat je kunt doen is:
- Zorgen dat je extra vitaminerijk ontbijt.
- Veel smoothies maken met fruit en groene bladgroenten.
- Zes kleine gezonde porties eten ipv niet eten en 1 grote avondmaaltijd
- Schijf van vijf in de gaten houden
- Eten voordat je de volgende dosis neemt