Wat zijn de gevaren van langdurig gebruik van diazepam in dosering van 5 mg per dag ?

Ik bedoel andere effecten dan lichamelijke afhankelijkheid.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.7K

Het beste antwoord

Als je er mee stopt na langdurig gebruik kunnen de klachten die je had sterker terug komen.
Lichamelijke afhankelijkheid noem je zelf, maar de geestelijke afhankelijkheid is minstens zo erg.
Bij langdurig gebruik werkt dezelfde dosis niet meer en heb je meer nodig. Een jaar 5mg gebruiken zal feitelijk niets meet doen na pakweg 3 maanden. Misschien heb je het gevoel van wel, dat is dan al je geestelijke afhankelijkheid die zijn werk doet.
Tevens kun je bij stoppen last krijgen van hallucinaties, angsten, rusteloosheid, slapeloosheid. Allemaal terug te vinden in de bijsluiter.
Wat mij nu wel zorgen baart (ik gebruik zelf ook oa diazepam) is dat ik onlangs in een wetenschappelijk magazine las dat ze nu denken dat kangdurig gebruik van benzodiazepinen de kans op dementie vergroot. Dat is nog niet een feit, maar daar gaan ze dus nu pas duidelijker onderzoek naar doen omdat ze het vermoeden hebben...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

5 mg per dag is niet veel.
ik gebruik 30 mg per dag verdeeld in 3x
je raakt er verslaafd aan. dus als je het niet meer nodig denkt te hebben huisarts bellen en vragen of je mag afbouwen. pam is niet goed voor je om afhankelijk van te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb maar 5 mg per dag nodig om angstgevoelens te dempen maar zou het als onderhoudsdosis graag blijvend willen gebruiken,tenminste als er geen rare verschijnselen ontstaan op langere termijn,bv na een jaar of nog langer.
Ik begin toch even met de afhankelijkheid en de gewenning, omdat dat vooral ook betekent dat je er steeds meer van nodig hebt om hetzelfde effect te bereiken. Het werkt op den duur steeds minder, hoewel het als angstdemper langer zonder deze gevaren te gebruiken is dan als slaapmiddel, en er ook mensen zijn bij wie het middel langere tijd werkzaam blijft.

De meest voorkomende bijwerking is sufheid overdag. Meestal wordt dat wel wat minder als je meer aan het middel gewend bent. Vooral bij ouderen is de kans op vallen groter, vanwege het spierverslappende effect. Het kan invloed hebben op het reactievermogen en op de concentratie.

De risico's van langdurig gebruik zijn bij mijn weten niet heel anders dan de bijwerkingen waar je ook bij kortdurend gebruik last van kunt hebben. Dat zijn bijwerkingen zoals hierboven genoemd, en ook spierzwakte, duizeligheid, droge mond, soms een lage bloeddruk, en enkele keer incontinentie vanwege het feit dat het de spieren verslapt. Bij patiënten met longproblemen of slaapapneu moet men alert zijn op ademhalingsproblemen en -stilstanden 's nachts.

Vooral bij ouderen en jonge kinderen kunnen dit soort middelen een zogenaamde paradoxale reactie veroorzaken, waarbij opwinding, onrust en verwarring ontstaat. Ook kan het een onderliggende depressie meer naar de voorgrond brengen. Dat zijn allemaal dingen die bij langdurig gebruik niet anders zijn dan bij kortdurend gebruik.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik heb nog even op wat zoektermen gezocht. Er zijn wel aanwijzingen voor cognitieve achteruitgang bij langdurig gebruik, o.a. in ruimtelijk inzicht. Dat is vooral bij hoge doseringen een probleem, ik verwacht eigenlijk niet dat zulke effecten ontstaan bij 5 mg diazepam verdeeld over de dag. Als je wilt, wil ik het wel wat uitgebreider voor je nazoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Benzodiazepinen, zoals diazepam, temazepam en oxazepam moet je eigenlijk niet anders dan incidenteel gebruiken en zeker niet langer dan twee weken achtereen. Anders ben je er afhankelijk van geworden en heb je alleen maar last van de bijwerkingen, terwijl het therapeutische effect tot nul komma nul gereduceerd is.

Zeker als je die middelen langer gebruikt is het moeilijker om er vanaf te komen, deels door het verslavende effect, deels door het zogenaamde rebound effect; de klachten waarvoor het bent gaan gebruiken komen versterkt terug bij afbouwen en stoppen. Vooral ouderen ondervinden heel veel last van bijwerkingen, die zich uiten in duizeligheid en vallen, sufheid en dementeringsverschijnselen, terwijl ze als medicijn na korte tijd evenmin nog enig nut hebben.