welke slaap middel is goed ?

ik heb zelf borderline en kan door mij drukte in mij hoofd niet goed slapen ik gebruik wel iets maar weet naam zo ff niet
weet weet er wel een goed middel

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (8)

Er zijn vele goede slaapmiddelen,maar welk het best voor u is moet je arts bepalen.
fremar
12 jaar geleden
Vraag aan je huisarts om melatonine. Of vraag of hij je doorstuurt naar een psychiater. Psychiaters hebben veel verstand van borderline en hoe je daar beter mee om kan leren gaan.
Verder kan je zelf bij de drogist valeriaan of avena sativa of passieflora complex forte kopen. Dat is allemaal plantaardig.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ps. Ook is het verstandig om overdag niet te veel koffie of red bull te drinken. 's Avonds kan je beter een boek lezen of iets rustigs doen, dan tv kijken, gamen of bezig zijn met je Blackberry ofzo.
Overdag sporten of flink bewegen helpt ook om 's avonds eerder in slaap te vallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je écht borderline hebt, dan sta/stond je ook onder begeleiding van een behandelend arts, hoogstwaarschijnlijk een psychiater. Ik raad je aan met dit probleem naar hem of haar toe te gaan. Hij/zij weet dit natuurlijk het beste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaan geen goede slaapmiddelen. Gebruik alleen een slaapmiddel als het werkelijk nodig is. En nooit langer dan 14 dagen.
Ze zijn alle verslavend.
De medicijnindustrie verdient heel veel geld eraan; het is daarom lastig om het niet voorgeschreven te krijgen!
Als je borderline hebt, is duursporten een probaat middel.
Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meest voorgeschreven zijn temazepam, dat is een inslaper en oxazepam als kalmering/slaapmiddel. Dit werkt langer als tema.
Diazepam heeft een te lange werkduur en wordt daarom liever niet voorgeschreven omdat je er de volgende sag nog suf van kunt zijn.
Alternatief voor dia is lorazepam. Even sterm maar werkt korter.

Wel beetje gek dat je de vraag hier stelt want je bent onder behandeling en je slikt al iets naar je weet niet wat. Dat is gek.
Beter overleg je met je iater als je niet happy bent. Of ben je van zins de zwarte markt op te gaan? Niet doen, dan moet je er echt meer van weten. Succes!
Heb je meer vragen over benzo's, pb dan. Ik weet alles. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wil je een natuurlijk middel dan raad ik je Melatonine aan. Dit kun je gewoon bij een reformzaak kopen of bij een drogisterij. Wil je echt slaap medicatie dan krijg je dat alleen op recept (via huisarts of psychiater). Maar in dat geval wordt er ook altijd eerst gekeken naar een eventuele oorzaak. Slaapmedicatie is namelijk best een zwaar middel, en dat geven ze niet zomaar. Zijn er misschien andere manieren om het rustiger in je hoofd te krijgen? Zoals bijv mediteren, hart coherentie etc? Als ik een boekentip mag geven hierover: Uw brein als medicijn van David Servan-Schreiber.
Heel veel sterkte met je nachtrust, ik hoop dat je een oplossing gaat vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste slaapmiddel is geen slaapmedicijn maar een manier waarop je de oorzaken van de onrust kunt aanpakken. Medicijnen om te kunnen slapen zijn altijd symptoombestrijders met meestal meer na- dan voordelen.

Borderline persoonlijkheidsstoornis is best een ingewikkeld ziektebeeld, in de eerste plaats voor degene die ermee behept is maar ook voor behandelend artsen. Onrust is zeker een kenmerk maar ook een depressieve en soms een psychotische component kunnen een rol spelen. De behandeling is specialistenwerk. Nogmaals, probeer met je psychiater samen zoveel mogelijk naar de oorzaken te gaan en die aan te pakken. Soms zijn medicijnen een goed middel maar vaak is het beter naar andere methodes te zoeken om je rust te vinden en je stemming te verbeteren. Dat kost tijd, vervelend genoeg, maar makkelijke oplossingen zijn er helaas niet bij borderline.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees ook mijn antwoord bij een eerdere vraag (zal zo even een linkje opzoeken) en bedenk dat 's nachts af en toe wakker liggen geen ramp is. Pas als het je overdag beperkt, of als je bijvoorbeeld 's nachts heel angstig bent als je zo wakker ligt, dan móet het echt behandeld worden.

Overleg in elk geval met je huisarts of psychiater. Het allerbeste is wanneer je leert om zélf je gedachten rustiger te krijgen, je de dag rustig afbouwt (geen TV en computer meer de laatste uren voordat je gaat slapen) en daarmee beter kunt slapen zonder medicatie. Daarnaast zou je eerst een natuurlijk middel als valeriaan proberen. Bij sommige mensen werkt dat net zo goed als een chemisch slaapmiddel. Overleg wel eerst met je arts, ook vanwege je andere medicatie.

De echte slaapmiddelen, benzodiazepinen, zijn eigenlijk niet geschikt voor langdurig gebruik. Niet alleen hebben ze vervelende bijwerkingen en zijn ze verslavend, maar ze werken gewoon niet meer bij langdurig continu gebruik. Soms is binnen een dag of tien tot veertien het effect al weg. Als je ze af en toe gebruikt, of hooguit een paar dagen achter elkaar, zijn het soms wel nuttige middelen. Maar alleen je arts kan beoordelen of dit voor jou een goed middel is. Hetzelfde geldt voor andere middelen die de slaap kunnen bevorderen. Een aantal middelen is niet bedoeld als slaapmiddel, maar heeft als bijwerking dat ze positief werken op de slaap. Zo zijn er middelen uit de groep van antidepressiva en ook antipsychotica die soms worden voorgeschreven om de slaap te verbeteren, zeker als slaapproblemen samengaan met psychiatrische problematiek. Maar dat is echt iets dat beoordeeld moet worden door een psychiater. Dat is sowieso de arts waar je het beste deze vraag voor kan leggen. Ik weet niet of de dokter waar je het tot nu toe over hebt je huisarts is of een psychiater, maar als je op dit moment niet onder behandeling bent van een psychiater, raad ik je aan om je huisarts om een verwijzing te vragen. Borderline is een complexe aandoening, en als er dan behandeld wordt met medicatie, kan dat het beste gedaan worden door een ter zake kundig specialist.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie link. Niet alleen mijn antwoord trouwens, en worden meer goede adviezen gegeven.