Waarom spreken we van caffeine in koffie en cola en van coffeine als het toegevoegd is aan paracetamol?

Het wekt naar mijn idee (onterecht) het idee dat het 2 verschillende stoffen zijn en dat maakt het alleen maar verwarrend.

Toegevoegd na 5 minuten:
Hetzelfde geldt voor theïne (in thee) en guaranine (in veel energie drankjes)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Runge ontdekte de cafeïne in koffie in 1820.
Ondry ontdekte de theïne in thee in 1827.
Mulder kwam er in 1837 achter dat theïne en cafeïne hetzelfde is.
De verschillende ontdekkingen vormen vermoedelijk de bron van de diverse namen.

Cafeïne wordt in de medische wereld aangeduid als coffeïne. De wetenschappelijk term is 'trimethylxanthine', en de chemische formule luidt C8H10N4O2.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (1)

Het ene is van nature aanwezig ( in koffie en cola) het ander is synthetisch, en extra toegevoegd. ( zoals die in paracetamol)