Wat kan er gebeuren als je alcohol drinkt, terwijl je medicijnen gebruikt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.7K

Het beste antwoord

Het hangt natuurlijk af van de medicatie, van de onderliggende aandoening, en ook van de hoeveelheid alcohol die iemand gebruikt.

In z'n algemeenheid: bij medicatie die invloed kan hebben op het reactievermogen, kan alcohol dat nog erger maken. Alcohol werkt dempend op het centrale zenuwstelsel, als je daar medicatie bij gebruikt die dat ook doet, kunnen dus de 'bijwerkingen' van beide stoffen versterkt worden. Het hangt natuurlijk wel heel erg af van de situatie: iemand die voor het eerst een flinke hoeveelheid benzo's (angstdempers/slaappillen) neemt en daar 8 glazen alcohol bij gaat drinken, zal daar beslist sneller duf, dronken en traag van worden. Terwijl iemand die al jaren een stabiele dosering opiaten (morfine-achtigen) gebruikt, in veel gevallen prima een of twee wijntjes kan drinken. Alles natuurlijk een beetje afhankelijk van hoe je lichaam reageert op zowel de medicatie als op alcohol.

Daarnaast kun je van dergelijke combi's niet alleen duf worden, maar kan het ook de ademhaling onderdrukken, vooral tijdens de slaap. Alcohol (vooral veel alcohol) en benzo's, opiaten, anti-epileptica, antipsychotica of welke middelen die het centrale zenuwstelsel dempen dan ook, kunnen zo een levensgevaarlijke combinatie zijn.

Daarnaast zijn er natuurlijk middelen die erg belastend zijn voor de lever, en daar kun je ook beter geen alcohol bij drinken. Paracetamol in hoge doseringen samen met alcohol zal de lever sneller beschadigen dan wanneer het niet gecombineerd zou worden.

Bepaalde specifieke middelen (waaronder een paar antibiotica) werken minder goed als je alcohol gebruikt, en van andere middelen zijn beduidend vaker bepaalde bijwerkingen gemeld als het gecombineerd werd met alcohol. Tenslotte irriteert alcohol de maag, dus als je medicatie neemt die het maagslijmvlies prikkelt (denk aan middelen als ibuprofen of diclofenac) loop je een groter risico op maagklachten of zelfs een maagzweer of -bloeding. En alcohol combineren met medicatie die je slikt tegen maagklachten is natuurlijk al helemaal niet slim, dan zou waarschijnlijk de alcohol én de medicatie laten staan net zoveel effect hebben gehad. Niet omdat de medicatie minder goed werkt met alcohol samen, maar omdat je tegelijk de maag weer irriteert. Net zoiets als een pijnstiller nemen tegen hoofdpijn en dan nog eens met je hoofd tegen de muur gaan bonzen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

alcohol kan de werking versterken of verminderen vooral bij medicijnen met een gele sticker. heel soms is het omgedraaid. ook is het vaak zo dat je er maagproblemen van kan krijgen. niet doen dus! fijne dagen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, hetzelfde, en een gelukkig Nieuwjaar!
Medicijnen kunnen de afbraak van alcohol vertragen. Hierdoor blijft een giftig afbraakproduct van alcohol langer in het lichaam. Dit kan onaangename effecten geven, zoals een warm en rood gezicht, misselijkheid, hoofdpijn, daling van de bloeddruk, duizeligheid en hartkloppingen.
Alcohol kan de afbraak van sommige medicijnen vertragen, waardoor deze langer in het lichaam blijven. Dat kan hetzelfde effect hebben als een overdosering van dat medicijn.
Alcohol kan de afbraak van sommige medicijnen versnellen. Daardoor kunnen deze medicijnen minder goed werken.
Alcohol kan de werking en bijwerking van sommige medicijnen versterken.
fremar
12 jaar geleden
Je kunt sneller onherstelbare leverschade krijgen.