Melatonine tablet had een negatief effect (juist nog minder slaap) Hoe lang voordat het uit mijn lichaam verdwenen is ? Helpt veel drinken?

Ik ben bang dat mijn slaap ritme nu nog meer verstoort is.. twee nachten resp. half 2 en kwart voor 12 wakker wakker (vanaf 10 uur in bed) en niet meer geslapen...had 3 pilletjes van 0.1 mg ingenomen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn vrouw slaapt zelf erg slecht en heeft ook geen baat gehad bij melatonine. Ze is nu begonnen met tryptofaan van Orthica en ze slaapt een stuk beter.
Misschien kan je daar eens naar kijken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb dezelfde ervaring als iHave. Melatonine hielp niet en maakte me somber. Na research kwam ik erachter dat melatonine ook wel het 'darkness hormoon' genoemd wordt en merendeels effectief is bij jetlag. Veel beter resultaat met serotonine ('sunshine'' hormoon) oftewel tryptofaan (hier in de UK bekend als 5-HTP). Serotonine is een neurotransmitter waardoor je je overdag beter voelt (meer energie etc.) en dat de productie van melatonine bevordert zodat je 's nachts beter slaapt. Ik gebruik het nu al 5 jaar in de wintermaanden met goed resultaat. De moeite van het proberen waard. Hoop dat je hier iets aan hebt en slaap ze!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
0,3mg kan nauwelijks effect hebben. Je hoeft je geen zorgen te maken over het effect hiervan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In plaats van tryptofaan kun je ook een glas melk, banaan of een stuk (pure) chocola nemen, die bevatten ook tryptofaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wisten jullie dat melatonine in België verboden is? Het is niet zo onschuldig.

Het beste antwoord

Melatonine is een lichaamseigen stof die je nodig hebt om te kunnen slapen. Als je wat ouder wordt vermindert de aanmaak van melatonine waardoor je minder goed kunt slapen. Zolang het lichaam voldoende aanmaakt is het zinloos om extra melatonine te nemen, behalve bij jetlag, dus ook onregelmatige werktijden. Ik heb overigens begrepen dat melatonine van sommige merken inderdaad een wat onrustig gevoel kunnen veroorzaken. Dat kan weinig kwaad. Het duurt een aantal uren voordat melatonine uitgewerkt is. Je zou inderdaad eens L-tryptofaan of valeriaan kunnen proberen als je het bij lichaamseigen of milde middelen zoekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Melatonine is een hormoon dat na ongeveer vier uur weer is uitgewerkt. En het word door je lever afgebroken en vervolgens plas je het weer uit.

Veel drinken helpt denk ik niet.

Maar als het goed is moet het al lang uit je lichaam zijn verdwenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan begrijpen dat je van drie tabletjes niet kan slapen want dit is veel te weinig.

Als je dit op doktersrecept zou krijgen dan krijg je 2 of 5mg voor geschreven.
Dit houd in dat je van de Melatonine die je gewoon bij je drogist kunt kopen er minimaal 20 van moet innemen wil het enigzins helpen.
Het beste kun je Time Release nemen en hiervan 20 stuks innemen,is dit niet voldoende dan kun je ze met 5 verhogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je een verkeerd beeld van melatonine hebt. Het is geen slaapmiddel waardoor je pats in slaap valt, of je wil of niet. Het is een lichaamseigen stof die je helpt in slaap te vallen.
Mijn zoon kreeg het van de kindersarts, en die legde uit dat de beste manier was om dat pilletje te nemen (dat overigens veel en veel sterker was dan jouw drie stuks), en dan in bed nog een kwartier te lezen of zo, en dan te gaan slapen. Dat werkte het beste.
Als je niet zou gaan slapen, zou de melatonine ook niks doen. Je moet wel zelf gaan liggen en je ogen dichtdoen en de slaap laten komen.
Als jouw ritme verstoord is, komt dat niet door deze pilletjes. En dat beetje ben je allang weer kwijt hoor.