Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Wat gebeurt er als je te veel anestheticum toegediend krijgt?

Bijvoorbeeld een dosis voor 70 kilo als je 50 kilo weegt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dit is erg gevaarlijk, omdat je dan meer krijgt dan je lichaam normaal gesproken kan verdragen. Dit is erg schadelijk voor je lichaam. Normaal gesproken heb je na een volledige narcose tussen een half jaar en een jaar nodig om weer aan te sterken. Je kunt je dus voorstellen hoeveel energie het je lichaam kost om een te sterke narcose te doorstaan. Het is nog maar de vraag of je na de narcose snel genoeg bijkomt en in welke toestand je dan verkeert. Uitkijken dus, want het is echt heeeeeeeeeeeeel erg gevaarlijk!!!!

Ik ben geen deskundige, maar het lijkt me best riskant. Toch denk ik dat het niet altijd zo hoeft te zijn, omdat ik zelf een keer (veel?) meer nodig had dan de anesthesist dacht. Ik woog destijds 58 kg - o happy days :) - en dat had ik uiteraard netjes doorgegeven. Na de injectie kreeg ik de opdracht tot 20 te tellen. Dat deed ik op mijn gemakje, terwijl ik verwachtte dat het me niet zou lukken. Maar ik was nog klaarwakker. Dus werd mij wat meer toegediend. En opnieuw telde ik tot 20. Die man zei nog: "Zo zo, mevrouwtje is een bikkel!" Pas na de 3e keer 'bijspuiten' (ik zei nog "Zeg meneer, ik wil wel graag nog wakker worden!") had-ie me onder zeil. Ik weet niet 'voor hoeveel kilo' ik uiteindelijk heb gekregen, maar ik heb er weinig last van gehad.

Je zou dan bijna anderhalf maal zoveel krijgen als je nodig had. Bij de ene ingreep moet je dieper slapen dan bij de andere en de hoeveelheden anesthetica worden daarop afgestemd. Nu is de moderne anesthesie zo verfijnd dat je bij de goede berekening net genoeg krijgt om onder zeil gebracht te worden en te blijven. De veiligheidsmarges zijn bij de meeste middelen groot waardoor je hoogstens wat dieper en/of langer slaapt en wat meer bijwerkingen ondervindt. Een halve eeuw geleden was dat heel normaal en werd er veel meer werkende stof toegediend dan tegenwoordig. Het is natuurlijk altijd beter om niet teveel van die stoffen toegediend te krijgen maar zeker als je verder goed gezond bent is het niet zo gauw schadelijk.

Hierop kan niemand een zinnig antwoord geven. De vraag is erg algemeen gesteld. Een anestheticum kan plaatselijk, via een ruggenprik of via narcose worden toegediend. Daarbij is ook het soort anestheticum bepalend voor het al dan niet schadelijk zijn van een stof. Ook is het van belang te weten in welke conditie een persoon verkeerd en welke andere medicaties worden gebruikt. Anesthesist zijn is een dan ook een vak apart en daarom kan er helaas geen algemeen antwoord op deze vraag worden gegeven.

Het ligt ook aan hoe dit medicament wordt toegediend. Is het voor echte slaapnarcose of wordt het via spinaal anesthesie gedaan waarbij je wakker blijft en het deel onder de ruggeprik is verdooft. Dit is verder echt een antwoord voor iemand met ervaring in anesthesie.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100