welk slaapmiddel werd begin jaren 70 vaak gebruikt, ook bij baby's?

ik heb als baby 2 jaar (1972-1974) lang slaapmedicatie gehad. Ik kan niet meer achterhalen welk middel ik gehad heb. Heeft iemand een idee welk slaapmiddel toen wellicht als onschadelijk gedacht en veel gebruikt werd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft je huisarts van die tijd niet je dossier bewaard? Dan zou je het na kunnen vragen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Kijk eens naar het tv-programma Eén-vandaag van 26 september 2019

Antwoorden (1)

De kans lijkt me groot dat dit een benzo was, zoals diazepam (valium) of chloordiazepoxide (librium), dus een middel uit dezelfde groep geneesmiddelen waar ook de slaapmiddelen van tegenwoordig toe behoren.

De benzodiazepines werden ontwikkeld rond 1960, en aanvankelijk heel veilig geacht. Over afhankelijkheid en verslaving was nog niet zoveel bekend, en in vergelijking met barbituraten (die daarvoor gebruikt werden als slaapmiddelen en voor sedatie) ZIJN benzo's ook heel veilig. Barbituraten zijn moeilijk te doseren: de marge tussen werkzame dosering en dodelijke dosering is klein. Voor benzodiazepines geldt dat niet, die zijn ook in grote overdosering zelden dodelijk. Daarbij zijn de ontwenningsverschijnselen van barbituraten vele malen heftiger dan die van benzo's.

Benzodiazepinen werden dus in de jaren '60 en '70 (en ook '80 nog wel) enthousiast voorgeschreven, omdat het een mooi en veilig alternatief was voor tot dan toe beschikbare slaapmiddelen, die veel gevaarlijker waren. Pas later kwam er aandacht voor de schadelijke effecten en de gevaren van verslaving, en vanaf de jaren '90 probeert de overheid het gebruik ervan terug te dringen (wat o.a. zijn uiting heeft gevonden in het schrappen van benzo's uit de zorgverzekering in 1999 - behoudens voor specifieke aandoeningen).

In de jaren '70 werd ook GHB nog wel eens gebruikt als slaapmiddel, maar dat is nooit echt op grote schaal gebruikt. Het is lastig te doseren en heeft meer bijwerkingen dan benzo's. Verder werd in die tijd ook nog wel eens iets van alcohol door de melk in de avondfles gegeven om slaap te bevorderen, maar ik heb het idee dat je vraag gaat over een middel dat werd voorgeschreven, en niet over een huismiddeltje.

Toegevoegd na 6 minuten:
Benzo's kúnnen ook worden voorgeschreven aan zuigelingen en jonge kinderen. Tegenwoordig gebeurt dat eigenlijk alleen in heel specifieke gevallen, bijvoorbeeld bij kinderen met epilepsie of voor sedatie bij medische ingrepen. Ik weet niet hoe dat in de jaren '70 was, maar ik kan me zeker voorstellen dat het toen ook aan kinderen en zuigelingen gemakkelijker werd voorgeschreven.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik zie ineens dat ik beweer dat in 1999 de benzo's uit de verzekering zijn gehaald. Wat dom, dat moet natuurlijk 2009 zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Valium denk ik niet, dat middel werkt te lang en aangezien baby's regelmatig gevoed moeten worden zal het een korter werkend middel geweest zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bulk van korter werkende benzo's kwam pas later dan de jaren '70 op de markt. Maar misschien wáren ze er al wel, ik weet alleen zo dan niet welke. Valium en librium werden het meest gebruikt in die tijd in elk geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Martine, in die tijd was het doel dat je baby met een week of 4 doorsliep dus dan maakt het weinig uit ;-)