Kun je recht lopen aanleren?

Ik heb al sedert kleinafaan de gewoonte om wat voorovergebogen te lopen, ook in de wagen als ik zit.

Dit resulteert blijkbaar op latere leeftijd dat je een soort buld gaat krijgen op je rug.

Daarom mijn vraag, kun je aanleren op recht te lopen en te zitten?

Ik heb al geprobeerd om mij hierop te focussen, maar na een paar uur ofzo, schenk ik er blijkbaar - onbewust - geen aandacht meer aan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.9K

Het beste antwoord

ik heb zelf ook die gewoonte, wat ik er tegen gedaan heb is: naar de podoloog, in sommige schoenen draag ik nu zooltjes, ik loop ook op MBT schoenen , bij de winkel waar ik ze kocht heb ik ook een avond "les"gehad om er goed op te lopen.
die man die me les gaf had ook een leuke oefening die je ook op je sokken kunt doen, met de voet ver naar voren en dan naar achter, net zoals een paard het doet, en als je dat een paar keer gedaan hebt, de ene voet op de andere knie zetten, en dan even blijven staan.
heel erg belangrijk:sinds een paar jaar ga ik naar een chiropractor, de eerste weken intensief, en nu elke 2 maanden voor onderhoud.
en bij sommige volksuniversiteiten kun je ismakogieles volgen, en dat is specifiek voor goed zitten en staan.
er zijn ook boekjes over.
het belangrijkste is dat je je voeten goed met de steunpunten op de grond zet, dus grote teen, kleine teen en de hiel, op een uitademing trek je als het ware je broekrits aan,je trekt met je hand een denkbeeldige rits van uit je kruis naar de navel, maar je mag dan geen holle rug trekken, dus je voeten goed in de grond, en niet je schouders omhoog treken.
je kunt ook met je handen vanuit de schaamstreek een wrijf of wuif beweging maken naar de heupen.
bij ismakogie raak je jezelf niet aan, je blijft een paar centimeter van je lijf af.
als je loopt gebruik dan het derde oog (dat is ergens net tussen/boven je wenkbrauwen)als je vooruit kijkt.
als je opstaat, niet de handen op de knieen leggen, maar met de handpalmen naar boven gericht, lichtjes naar boven zwaaien.

Toegevoegd na 3 minuten:
ps als je MBT schoenen draagt moet je er natuurlijk geen aparte zooltjes inleggen.
die schoenen lopen echt super als je er aan gewend bent, en je gaat vanzelf rechter lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik denk dat dit goed aan te leren is. Hoe vaker je bewust je rug recht houdt hoe minder vaak je aandacht verslapt en toch weer voorover gebogen gaat lopen/zitten. Wat goed helpt is om regelmatig te gaan zwemmen, met name schoolslag. Hierdoor wordt je rug automatisch in een rechte positie gebracht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
regelmatig een tijdje thuis rondlopen met het telefoonboek balancerend op je hoofd helpt je een rechte houding aan te leren.
Rieneke1
13 jaar geleden
Rechtop lopen heeft niet alleen met fysieke houding te maken. Het heeft ook te maken hoe jij jezelf ziet.

Ben je nederig en misschien een verlegen type? Durf je jezelf niet helemaal te laten zien? Dat zijn aspecten waar je ook aan moet werken.

Er zijn allerlei methodes te bedenken om jezelf aan te leren rechtop te lopen. Een aantal zijn hier al gegeven. Je kunt ook denken aan Mensendieck therapie. Deze is gebaseerd op houding. Maar als je ook niet aan je persoonlijkheid werkt, zul je steeds weer terugvallen op die gebogen houding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had dat probleem ook en liep met de schouders naar voren. Oorzaak was dat de borstspieren dominant waren t.o.v. de bovenste rugspieren. De rugspieren waren dus te slap en zijn door flink trainen veel sterker geworden waardoor ze nu automatisch mijn schouders naar achteren trekken en mijn houding sterk verbeterd is. Het heeft me ongeveer 8 maanden gekost, waarbij ik ongeveer 20 weken onder begeleiding van een personal trainer eraan gewerkt heb. Het resultaat is prima, dat voel ik niet alleen maar zegt ook mijn omgeving.
13 jaar geleden
Of dat aan te leren is, hangt een beetje van je leeftijd af.
Als je 15 bent, dan is dat goed te doen, maar als je b.v.
35 bent, en al jaren krom hebt gelopen, dan kan er al sprake zijn van een vergroeiing.

Je schrijft dat je er onbewust geen aandacht aan schenkt.
En dat is ook heel begrijpelijk, omdat je deze houding nu
eenmaal zo gewend bent. Mijn tip zou zijn, om je vrienden, familieleden, huisgenoten te vragen je te helpen.
Zodra zij zien dat je voorovergebogen loopt, moeten ze dat gewoon even laten merken. Alleen het woord: "rechtop!" is al goed. Zij zijn dan een geheugensteuntje voor je.

Een goede manier, om een beetje te bepalen hoe voorovergebogen je loopt, en te beoordelen of je het echt storend vindt, is om als je in een winkelstraat loopt, opzij in de etalages te kijken. Je ziet jezelf dan heel goed lopen, en je krijgt een prima beeld van je houding.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had precies hetzelfde probleem als jij. Ik ben toen bij cesartherapie geweest en dat hielp heel erg goed. Je krijgt eerst een paar oefeningen en als je die oefeningen goed uitvoert ga je eigenlijk al vanzelf rechter lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dezelfde ervaring. +1