Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Kun je recht lopen aanleren?

Ik heb al sedert kleinafaan de gewoonte om wat voorovergebogen te lopen, ook in de wagen als ik zit.

Dit resulteert blijkbaar op latere leeftijd dat je een soort buld gaat krijgen op je rug.

Daarom mijn vraag, kun je aanleren op recht te lopen en te zitten?

Ik heb al geprobeerd om mij hierop te focussen, maar na een paar uur ofzo, schenk ik er blijkbaar - onbewust - geen aandacht meer aan.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik denk dat dit goed aan te leren is. Hoe vaker je bewust je rug recht houdt hoe minder vaak je aandacht verslapt en toch weer voorover gebogen gaat lopen/zitten. Wat goed helpt is om regelmatig te gaan zwemmen, met name schoolslag. Hierdoor wordt je rug automatisch in een rechte positie gebracht.

Rechtop lopen heeft niet alleen met fysieke houding te maken. Het heeft ook te maken hoe jij jezelf ziet. Ben je nederig en misschien een verlegen type? Durf je jezelf niet helemaal te laten zien? Dat zijn aspecten waar je ook aan moet werken. Er zijn allerlei methodes te bedenken om jezelf aan te leren rechtop te lopen. Een aantal zijn hier al gegeven. Je kunt ook denken aan Mensendieck therapie. Deze is gebaseerd op houding. Maar als je ook niet aan je persoonlijkheid werkt, zul je steeds weer terugvallen op die gebogen houding.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100